Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sommer elbil til under 70 000kr

Startet av Griffel, mandag 02. juni 2008, klokken 14:44

« forrige - neste »

Griffel

Dagens Næringsliv 13. Mai 2008

Papirutgaven siste side forteller om Nordens første elektriske buss som settes i rute i Trondheim.
Egentlig skulle det vel stå Batteribuss. Elektriske busser har det jo vært både i Oslo og Drammen før.

Batteribussen går mellom parkeringsområdet på Marienborg og St.Olavs hospital, og er gratis verken nettleie eller strøm belastes. :)

I rushtiden går bussen hele tiden.

14 sitteplasser og 10 ståplasser, og bussen kostet rundt to milioner. Produsenten er heter Technobus og batteriet skla holde til en 12 timers arbeidsdag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Forsøk med batteridrevne Elbusser er også gjort i Stavanger, så Nordens første blir vel feil.

Ellers var det vel et vanlig syn med trolley busser i flere byer for mangfoldige år siden. Men det menes vel busser som går på medbrakt strøm
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Uppsala Lokaltrafik hadde vel 5 bly-batteri busser på det meste i perioden 2001-2003, og kjørte diverse ruter i sentrum. Bussene hadde ikke ladestopp, men batteribytte-stopp, ved endeholdeplassen. Et batteribytte tok 10 minutter eller noe sånt.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Til slike saker trur je gnok batteribytte er eveien å gå, ja. Skulle vel være mulig å få til noe slikt på f.eks think også, med en (to) liftanordning i garasjen der man kjører over den ledige, hever liften, løsner batterikassa og firer den ned. Skyver bilen tre metyer bak/fram og hever inn ny kasse. Setter den "tomme" til lading, og så opp, opp og avsted med nyladet pakke ombord. Måtte da være noe for drosje-gjengen med think, det?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA