Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMS bekymringer

Startet av Aewen, fredag 16. august 2013, klokken 13:53

« forrige - neste »

Aewen

Vi trenger en bil nr. 2, og lurer på å kjøpe elbil. Vi er helt nye på feltet. Har forsøkt å google litt, samt se her inne på sidene for å bli litt klokere. Det er mye å velge i og særs lite vi vet om elbil, så tar i mot alle gode råd og tips! :)

- Bilen skal kjøres daglig, men kun til småturer. Til og fra jobb, butikk etc. Det er ca. 14 km til jobb.
- Vi ønsker ikke å gå over 50 000,- helst under om det er mulig, men samtidig trenger vi en bil som ikke vil koste oss noe ytterligere med det aller første.. Hvilken prisklasse snakker vi da?

- Hva bør vi vite om elbil?

- Hvordan fungerer dette med elbiler på vinterstid? Hvordan er de på vinterføre? Vi har en bratt (!) og lang bakke som må kjøres hver dag, på vinteren er den en utfordring.

- Hvordan er elbiler ift. andre biler når det gjelder kostnad på reparasjoner o.l.
- Hvor lenge varer et batteri? Er det flere batterier i en bil? (...som dere skjønner helt grønne på feltet!)
- Hva er en "typisk" slitasjedel, noe man må være obs på når man leter i salgsannonsene?
- Er det noen årsmodeller vi bør gå for, og noen som er lure å styre unna?
- Er det noen merker eller modeller som har bedre "rykte"?

Kort sagt: Vi ønsker en bil som er trygg, stabil og til å stole på- og rimelig å ha i minst to-tre år frem i tid.

Setter pris på alle tips på veien til en elbil-tilværelse :)

Elmo

#1
Har du vært innom og lest her: http://www.elbil.no/kjope-elbil

Særlig kjøpeveiledingen da som det linkes til fra artikkelen over http://www.elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Aewen

Takk for link!

Lurer også på noe vedr. dette å kjøpe brukt: Har det veldig mye å si hvordan bilen og batteriene har blitt behandla? Er det litt risky å kjøpe brukt, i tilfelle tidligere eier(e) ikke har fulgt opp riktig batteri- og ladebruk? Om noen skjønte hva jeg mente nå? ;)

leafster

Det er ikke all verden man får av elbil for 50 000.

Trenger dere >2 seter? Hvis ikke er Think City fra 2008 og opp nesten innenfor deres prisklasse. Ser de ligger fra rundt 70-80 og opp for tiden. Disse hadde endel barnesykdommer, men jeg vil tippe de fleste er avdekket og utbedret på de som selges nå.

Jeg vil ikke anbefale å gå for den gamle thinken eller de gamle peuguot/Citroën. Disse krever mye vedlikehold/kunnskap og egner seg best for entusiastene.

Hvis 4-5 seter er et krav så hadde jeg vurdert å importere en pent brukt Leaf fra USA. Da har du bil til 120-130 tusen ferdig registrert hvis du tar jobben selv. TorC på forumet har liggende en "oppskrift" på forumet her hvis du søker/leter litt. Vær obs på kapasitet på de bilene som har gått i varmt klima!

Lykke til :)

elektrolux

Har du vurdert leie av Elbil?

Elbilhjelpen.no og andre aktører her på forumet tilbyr langtids leieavtale på classiske Elbiler til ca kr 2000/mnd + moms. Forsikring og omregistrering ( For å kunne forsikre bilen i eget navn tilkommer ) men på disse gamle bilene er det snakk om moderate beløp.

Utleier sørger for å holde bilen i drift, så dermed slipper du all usikkerheten rundt batteri etc.

Dessverre er dette tilbudet av praktiske årsaker begrenset til lokalområdet rundt Stavanger.

Dette er en fin måte å holde de gamle Elbilene i drift og hjelpe folk til rekordbillig transport.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#5
Enig med "leafster". Å kjøpe brukt elbil til under 50000kr er dessverre risikosport.
Jeg tror vel det sikreste da er gamle Peugeot/Citroën som er ombygget til lithium batterier. Men der er problemet at myndighetene nå sier at slik ombygging er ulovlig, uten å å si noe om de bilene som allerede var ombygget før de bestemte det.

Skal du være rimelig trygg på å få en problemfri brukt elbil må du nok opp mot 150000kr, eller vente 2-3 år.

Men du kan være heldig. En gammel Peugeot/Citroën med original (NiCd) batterier til 20-30000kr kan godt gå i flere år uten problemer hvis den er blitt og blir behandlet/brukt riktig. Dog vil man uten hjelp av noen med kunnskaper nesten garantert kjøpe katta i sekken.

Med budsjett på bare 50000,- ville jeg kanskje ringt kanskje www.elbilmek.no på Fornebu (968 01 716) og hørt om han har noe brukt med garanti å tilby. Han lurer deg iallefall ikke, men er i utgangspunktet et verksted og ikke bruktbilselger.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#6
Vurderer faktisk å selge en av Think Classic'ene mine, og innser at det ikke et mulig å å forlange stort mer enn 50 KNOK.

Dersom du ønsker en slik bil i garantert tilstand, med fersk service, levert østover og med det essensielle RoboMeteret, kan du ta kontakt med undertegnede på mobil 452 90 180.

Se for øvrig denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php?action=post;msg=65505;topic=6285.0
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jafo

Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 21:38
...
Skal du være rimelig trygg på å få en problemfri brukt elbil må du nok opp mot 150000kr, eller vente 2-3 år.
...
Nå ligger nå 2011 MIEV på rundt 130' , men 80' eller 100' over budsjett er vel kanskje irrelevant uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA