Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Setevarmer i Citroen C-Zero

Startet av elekTrond, fredag 12. august 2016, klokken 17:25

« forrige - neste »

elekTrond

På tirsdag tar jeg toget til Asker for å hente den nye mjauen min. Siden jeg er førstereisgutt søker jeg villedning fra erfarne trillingfolk. Følgende saksopplysninger kan legges til grunn:

1) Har brikke som virker på Fortum og Grønn kontakt (testet den i går)
2) yr.no melder full blåst i klimaanlegget
3) Gasspedalen skal stilles inn på 110 der dette er lovlig
4) Roa-Gjøvik er 65'ish km inkludert Lygnabakkene
5) Grønnskolling i trilling uten cruisekontroll

Sammenstilling av yr.no, ladestasjoner.no og kart.gulesider tilsier at 95 km fra Asker til Minnesund burde gå greit. Men i hvilken hastighet? (Les: hvor fort har jeg råd til å kjøre på denne strekningen?)

Minnesund - Gjøvik er kun 64 km, men går dette greit på en 80 % hurtiglading uten å topplade?
Minnesund - Espa - Hamar er 54 km og ingen betenkeligheter.

Strategien er å følge trafikken på E6 og/eller de veiledende, gjeldende fartsgrenser og soner. Neste spørsmål blir derfor hvor ofte jeg må påregne å stoppe for å lade til <=80%?
'13 Mjau

svingen

Ville nok mere kjørt i 90-100 enn 110,kjører du i 110 kommer du ikke langt vil jeg tro (6-7 mil)?
bruk den her http://www.jurassictest.ch/GR/

er mange som du ser her http://elbil.no/elbilfakta/elbillading/hurtigladekartet personlig ville jeg eller kjørt via RV4 og ladet på ROA litt mere behaglig fart med trillling ;)

kjørt flere ganger oslo->raufoss med en trilling som er nå 5 år :)


peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elekTrond

Stilig, den GreenRace siden visste jeg ikke om. Kult med automatiske høydeprofiler og alt som er. Studerer geomatikk og GIS, så dette er jo midt i blinken for meg. Skal studere den i kveld når det blir litt kjøligere, men nå må jeg ut i sola igjen!  8)

Si meg, klarer du Oslo-->Raufoss (115 km) på bare én lading sommerstid? Hvis så, hvor sakte kjører du eventuelt da?

CHAdeMO-ladere har jeg kontroll på hvor er. Er veldig spent på hva en 80 % hurtiglading gir meg av rekkevidde i landevegsfart (80'ish). Både Roa-Gjøvik og Minnesund-Gjøvik er ~65 km.
'13 Mjau

svingen

ahh,nei jeg har ikke prøvd det.

lader alltid til 80% på ROA,kunne nok kanskje klart det uten og ladet,men kjører eller "vanlig" hastighet og så er den aldri full før jeg reiser.
det skulle komme 2 ladere på ROA men ser ikke slik ut på karte,den har vært veldig ustabil tidligere men skal være bytta med ny visstnok.

vedrørende ladetid så tar detsomregel ikke mere enn 15 min fra 20->75% mener jeg har ikke tatt så mye tida.
er jo sikkrer og kjøre E6 hvis det ikke er flere hurgigladere oppover.

ps be forhandler/selger vise deg hvordan du åpner ladeluka til hurtigladeren,tok lit tid første gangen jeg skulle finne den (er under sete) same med med panseret,det er på passasjersiden,ikke spesielt logisk ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elekTrond

Haha ja, har sett på flere biltester på dotuben osv, samt lurket rundt her og på myimiev et par måneder før jeg kjøpte. Jeg så ved selvsyn at det ikke engang var ei ripe på DC-kontakta da selger fortalte de aldri hadde hurtigladet.  :o Dagen etter kom jeg heldigvis på at jeg hadde lest en langturguide her hvor det sto at det er lurt å funksjonsteste CHAdeMO'n før en står der uti bushen og finner ut at det ikke er i orden...  ::)

Jeg må nok kontrollregne litt på snitthastigheter for villmannskjøring med 15 min pitstop hver time. F.eks. 120 km/t * 0,75 blir et snitt på 90 km/t, minus litt kompansering for lokalisering av ladeplassen i depotet.  ;D

Holder jeg jevnt 80 km/t kommer jeg kanskje 10-12-13 mil, og da er jeg jo nesten fremme læl. Siden jeg uansett må ha minst én pitstop gambler jeg på å finne en grei marsjfart. Det er ikke meldt mer enn et par og tyve grader i lufta ved avreise, til gjengjeld kjører jeg mot varmen på flatbygdene rundt Mjøsa, så det skal holde rundt tyve grader i lufta sjøl med ankomst klokka tjuetohundre.
'13 Mjau

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA