Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 30.August: Bilder og referater fra åpning av ladestasjoner

Startet av Hanna, fredag 30. august 2013, klokken 10:03

« forrige - neste »

Hanna

Jeg har som jeg skrev i den andre tråden 69,2 km til jobb, 90-100 km i timen og over en ganske stor bakketopp (les: Liertoppen). Nå bruker jeg roughly halvparten av strekene på batteriet til og fra jobb (altså uten lading på jobb). Dette er med 10-20 grader ute og radio og AC på. Guessometeret står på 160 ved avreise om morgenen og er på 72ish ved ankomst hjemme om ettermiddagen. Jeg bruker vel i snitt 15 kwh/km (eller var det mil, haha).

Noen som har gjort seg noen tanker om hvordan dette vil arte seg på de verste dagene i vinter?
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

Mr.Zero

Nå kjører jeg trilling - og kommer i disse dager rundt 12-13 mil ved pen og fornuftig kjøring uten ac. Sist vinter var jeg nede i snaue 6 mil med 1/6-del varme på. Så det er vel bare å forberede seg på å måtte lade skal du slippe bruken av trekantpiller.. ;) Fet dunjakke, pels på rattet, gode hansker, lue, saueskinn i setet og en defa coupevifte hjelper meg gjennom den sure årstiden! En fryser ikke i hjel på en 30-minutters tur uansett..8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Leif Leaf

Sitat fra: Hanna på torsdag 22. august 2013, klokken 15:29
Jeg har som jeg skrev i den andre tråden 69,2 km til jobb, 90-100 km i timen og over en ganske stor bakketopp (les: Liertoppen). Nå bruker jeg roughly halvparten av strekene på batteriet til og fra jobb (altså uten lading på jobb). Dette er med 10-20 grader ute og radio og AC på. Guessometeret står på 160 ved avreise om morgenen og er på 72ish ved ankomst hjemme om ettermiddagen. Jeg bruker vel i snitt 15 kwh/km (eller var det mil, haha).

Noen som har gjort seg noen tanker om hvordan dette vil arte seg på de verste dagene i vinter?

Regn med halv range på de verste vinterdagene, dvs. skikkelig ubrøytet sørpeføre som ofte er værre enn kulde. Regn også med halv range i sprengkulde, dvs. under -25 grader.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

BE

Med 70 km til jobb med Leaf blir vinteren fantastisk!
Du starter med varm bil, ingen skrangling fra kald motor, fantastisk grep på veien.

Alt er bra! Gled deg!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Hanna

Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

BE

Du kommer til å få den beste kjørevinteren i ditt liv. :-)

Det eneste du må huske er å ikke bruke AC, eventuelt skru av denne 10 minutter før du parkerer.(Slik at kondenseren får blåst seg tørr). Dersom du glemmer det er det fort gjort at de blir en del dugg i bilen når du bruker forvarmingen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

reptil

Hvorfor?
Forvarmeren kjører vel på resirk, og hvis du har tørr luft i bilen er vel det greit?
Svart Leaf Acenta

BE

Fordi kondenseren er våt når AC er påskudd (Se under parkerte taxier på sommeren, det er dammer under bilen). Når du på vinteren velger forvarming kommer denne fukten inn i kupeen siden den da er låst på resirkulering.

Så, om du klarer deg uten AC er ikke denne fukten et problem. Eventuelt kan du la den blåse seg tørr før du parkerer. (Altså skru av AC 10 minutter før du parkerer).
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 22. august 2013, klokken 23:57
Nå kjører jeg trilling - og kommer i disse dager rundt 12-13 mil ved pen og fornuftig kjøring uten ac. Sist vinter var jeg nede i snaue 6 mil med 1/6-del varme på. Så det er vel bare å forberede seg på å måtte lade skal du slippe bruken av trekantpiller.. ;) Fet dunjakke, pels på rattet, gode hansker, lue, saueskinn i setet og en defa coupevifte hjelper meg gjennom den sure årstiden! En fryser ikke i hjel på en 30-minutters tur uansett..8)
Har selv trilling og SÅ ille er det nå ikke da, Mr Zero? Klarer fint 6 mil i 15 blå med skikkelig forvarming og godt med varme på underveis. ;) Med euro-Leafens varmepumpe og bedre rekkevidde enn forrige generasjons Leaf, kan man nok ta det med knusende ro som BE sier over her. Bare husk å forvarme godt mens den står på lading. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Joda, SÅ ille var det..! Men jeg skriver at jeg VAR nede på snaue 6 mil - og det tror jeg jammen mange andre trillinger også var. Har 33 km til jobb - og det hendte på de værste vinterdagene at jeg brukte over halv tank. Har ingen interesse av å "skryte" på meg høyt forbruk... Dessuten brukte jeg varmen med ytterst forsiktighet. På full guffe trekker det 4,5 Kw. Batteriet er på ca 15. Så i mitt hode er det intet problem å bruke mye strøm vinterstid.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

gbzdoc

Har pendlet ca. 65 km selv i to vintere med original-Leaf. Null stress, bare kos!

Har aldri vært i nærheten av rekkeviddeangst, uansett temperatur og føreforhold.

Og når det gjelder AC kan det jo hende dette er gjort noe med i ny-Leafen. Får du dugg ved forvarming er det ikke verre enn å kjøre uten AC. Har aldri hatt behov for den på etter at forvarming er nødvendig uansett. Den kommer på automatisk om man trykker på defrost av frontruta uansett, og det holdet gjerne med et minutt dersom det er noe dugg å snakke om på høst/vinterstid. :-)

Som nevnt tidligere: Bare å glede seg!

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 25. august 2013, klokken 19:53
Dessuten brukte jeg varmen med ytterst forsiktighet.
Litt off-topic, men denne setningen utgjør kanskje forskjellen mellom meg og deg forrige vinter? Varmere bil -> varmere batteri -> bedre batteriytelse. Å spare på strømmen til oppvarming kan være å "spare seg til fant"?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på søndag 25. august 2013, klokken 20:46
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 25. august 2013, klokken 19:53
Dessuten brukte jeg varmen med ytterst forsiktighet.
Litt off-topic, men denne setningen utgjør kanskje forskjellen mellom meg og deg forrige vinter? Varmere bil -> varmere batteri -> bedre batteriytelse. Å spare på strømmen til oppvarming kan være å "spare seg til fant"?

Nei, det stemmer nok ikke da jeg forvarmer purka i garasjen med en defavifte. I dag lå jeg forresten an til 139 km etter kjørte 109. Hadde vært helt greit å klare dette vinterstid.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Hanna

Takk for svar. Jeg varmer opp bilen før avgang for å tørke den ut, allerede nå. 10 grader om morgenen. Funker veldig fint det. Men, bilen skal inn i garasje etterhvert, vi må bare få solgt det gamle fossilet først, og innstallert hjemmeladeren. På jobb står bilen i oppvarmet garasje, så det bør vel gå fint.
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA