Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Riktig årsmodell

Startet av Johnsen, tirsdag 21. august 2012, klokken 16:07

« forrige - neste »

Johnsen

Jeg har skaffet 4stk AGM blokker på 200ah som er i ferd med å komme inn i bilen.
Har bestilt 4stk ctek ladere på 25ah hver for å holde blokkene maksimalt, og har god kontroll på hver enkelt blokk.
Med 25ah så tar det 8 timer og lade opp en blokk på 200ah fra det er flatt men det bør det aldri bli.
Er spent på om det blir bedre enn originalt, da er jeg fornøyd!
Blir det slik at ctek laderne fungerer som forventet så kommer original laderen for salg.
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Johnsen

Da er første prøvetur tatt og ble svært positift overrasket, holder jo følge med vanlig traffikk....
Batterikapasiteten ble jo bra, har ikke målt legnde men det skal bli etter hvert.
Testturen hvar på ca 1mil og det tok ca 1t 20min og lade opp til 100% igjenn og det er meget bra etter min mening!
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

hens

#2
Originalt skal laderen gi 20 A til 48 volt batteripakke. Da trekker laderen ca 6A fra nettet. Hvis det kommer fuktighet på styringsprintet, kan ladestrømmen stige opp mot 25 A og  strømmen fra nettet øke tilsvarende. Da vil utgangssikringen til slutt brenne.
Originalladeren er justerbar opp til 72 volt bly eller omkring 90 V maksimalt.

Hvis bilen er ustabil bør du kontrollere spissingen på bakstillingen, på noen biler er den negativ, da egner bilen seg bedre til å svinge enn å kjøre rett frem. Best stabilitet får du ved ca 2-4mm bak, og 0 foran ved nominell belastning. De korte styrearmene foran gir styreutslag ved feil fjærhøyde,og styreutslaget skal være omkring 0 ved nominell belastning.
Det er ikke justering på bakstillingen, så det innebærer et mekanisk inngrep for å endre dette.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Johnsen

Ok jeg skal sjekke det med spissing forran og bak, den er god og kjøre så jeg tror ikke det er noe galt men skal sjekke uansett.

angående lader så har jeg fikset det med 4 ctek ladere på 25ah ver med bulklading og helautomatisk, så blokkene skal vare mye lengre nå og ser enkelt om hvilken blokk som begynner og bli dårlig den dagen det skjer.....
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Johnsen

 :) Dette ble over all forventning!!!!!!
Jeg mener dette ble meget, ja meget vellykket!!!
Jeg gjorde en test-tur under dårlige forhold, på bløt grusvei og bløt asfalt (Ja vanlig trøndersk vær)
på landevei med blandet kjøring mot og nedoverbakk, masjfart på 60-65 kmt
Kjørelegnde ble 68km men har helt sikkert greid over 70km for jeg ble lei på slutten og kjørte litt uøkonomisk mot slutten. Det tok 7 og en halv time og lade den opp til 100 %.
Alt i alt så er jeg meget fornøyd.
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

El rayo

Ja, det synes jeg er imponerende med en ElJet 2!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

#6
Sitat fra: johnsen bil bilutleie på lørdag 11. august 2012, klokken 08:38
:) Dette ble over all forventning!!!!!!
Jeg mener dette ble meget, ja meget vellykket!!!
Jeg gjorde en test-tur under dårlige forhold, på bløt grusvei og bløt asfalt (Ja vanlig trøndersk vær)
på landevei med blandet kjøring mot og nedoverbakk, masjfart på 60-65 kmt
Kjørelegnde ble 68km men har helt sikkert greid over 70km for jeg ble lei på slutten og kjørte litt uøkonomisk mot slutten. Det tok 7 og en halv time og lade den opp til 100 %.
Alt i alt så er jeg meget fornøyd.

Velkommen i "blygjengen"  ;)
Dette sier kanskje mer om dagens biler enn om din gamle Kewet. Det hele dreier seg om effektivitet og optimalisering. Det at du bruker en lader pr batteri har også en stor innvirkning på å få maks total kjørelengde i batterienes levetid.
Jeg driver selv og setter i stand en mod 2, men bruker mascot 2044 (20A 12V)

Dersom du tok ut ca 80% av kapasiteten på testturen din tilsvarer det et forbruk på kun 1,13 kWh / mil. Dette er meget bra!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

edyrli

Imponerende! Jeg hadde ikke hatt sjangs til det i Revaen min dersom jeg skulle holdt 60-65 km/t over lengre distanser.
Sier vel litt om AGM batteriene også. De klarer levere ganske mye av energien som følge av lav "peukerts effekt". (I forhold til våte blybatterier i det minste)
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Johnsen

Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger, dette var ett arti prosjekt.
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

bosonic

Hvilken type AGM batteirer var det du brukte? Har du link til forhandler?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA