Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Buddy ladeprogram

Startet av RoadRunner, onsdag 01. september 2010, klokken 23:41

« forrige - neste »

RoadRunner

Jeg driver fortsatt å fantaserer om andre batteri-typer enn bly, med ett minimum av investering og ikke bytte kjøretøy.

Nå tror jeg at jeg etterhvert har fått en forståelse for hvordan bly fungerer. RoadRunneren har kjørt ca 17.500 og ifølge status-rapporten er to av batteriparene rundt 60%, og praktisk maks-lengde på ca 25km (i sommervarmen!). Jeg er overbevist om at ladingen på min bil ikke er optimal, og planen er nå å sette opp 6 ladere og benytte disse for lading når det ikke er behov for hurtig lading - i de tilfeller benyttes Zivan-laderen. Dette vil også gi meg fleksibiliteten til å bytte/blande batterier fra forskjellige pakker om jeg skulle kommer over noen billige batterier.

Jeg kjører fortsatt ca 2*20km på jobb + div småkjøring av junior på kveldstid, rundt 1000km pr. måned. Primært er jeg ute etter lenger kjøre-lengde, selvfølgelig ville det optimalt med høyere fart en 45 i lange motbakker også :D.


Dagens spørsmål:
Med mitt nye display (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2520.0) som viser spenning på batteri-pakken og strømstyrke i øyeblikket, er det praktisk mulig å kjøre med ny type batterier (litium?) i RoadRunneren uten å bytte batteri-styring ? Jeg må da bruke "sunn fornuft" for å ikke gå over evt. begrensninger i strøm-uttak/lading via re-generering.
Er det slik at nye batteri-typer generelt sett tåler mer/leverer mer strøm enn bly?

Pga vekt-forskjellen ser jeg for meg å kompensere med ekstra (bly-)vekt for å beholde de unike kjøre-egenskapene i Buddyen. Her kan det vel være en mulighet for å legge inn varme-kabler for bruk på kalde dager dersom det er behov for det i ny batteri-teknologi.

Merkostnaden med dette oppsettet vil være pris-forskjellen mellom batteri-typene, forhåpentligvis gunstigere i det lange løp.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

El rayo

#1
Sitat fra: RoadRunner på mandag 02. august 2010, klokken 09:03
Er det slik at nye batteri-typer generelt sett tåler mer/leverer mer strøm enn bly?
Etter det jeg har lest meg til er det fremdeles bly som kan levere mest strøm i forhold til kapasiteten. Men du trenger vel "bare" et batteri som leverer nok strøm til Buddy, ikke 3000A i 20 sekunder? På http://plasmaboyracing.com/ finner du myyye nyttig lesestoff, bla.a er litium prøvet.

Alt er mulig, du kan bruke din egen hjerne til batteriovervåking, men hvis du er uoppmerksom et øyeblikk kan det føre til batterihavari. Du må overvåke spenningen på hver enkelt celle og aldri lade til mer enn maks tillatt spenning (temperaturkompensert), aldri mer enn 1,05 x kapasiteten og aldri tappe til under minimum tillatt spenning.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Du trenger vel 22 stk LiFePO4 celler til Buddy for å få samme nominelle batterispenning. Men hvis du skal bruke originallader med bly-program må du ha 24 celler fordi 4 LiFePO4 celler i serie har omtrent samme maks ladespenning som ett 12V blybatteri.

Car controlleren vil sannsynligvis begrense hvor mye av kapasiteten du kan bruke. Minimum spenning på en LiFePO4 celle er generellt 2,5 V (sjekk for det aktuelle fabrikatet du har tenkt å bruke!). Det er dermed ingen garanti for at du får lengre rekkevidde enn du har nå med LiFePO4 batteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ladefabrikken

Det er feil med 22 celler hvis du skal ha 72V. Han må ha 24 celler. 3,2V er drift spenningen på litium ion cellene.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

hens

Spenningen på batterier oppgis i nominellverdi.
Det som er interessant er hvilken spenning som er maksimum tillatt ladespenning, maksimum tillatt spenning for motorstyringen, og minimumsspenning før batteriene skades. Lithium leveres i mange varianter, fra 3 volt nominell og opp til 3,7 volt nominell.
I tillegg må det gjøres mange endringer i hjulopphenget pga den reduserte vekten.
Her blir det mange baller å passe på !  Kanskje det enkleste er å fortsette med originale blybatterier.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

RoadRunner

Tenkte jeg skulle høre ihvertfall. Hadde det vært så enkelt som jeg beskrev ville det, ville det vel være flere som allerede hadde vært igang med slikt oppsett.

Jeg får vel slå meg til ro med at det blir enklest og billigst å fortsette med bly-batteri...

Tusen takk for info :D!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA