Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: USA leaf 2012 heater

Startet av TesLars, fredag 23. august 2013, klokken 11:51

« forrige - neste »

TesLars

TMS er en kongebil og jeg gleder meg som en unge til jeg får bilen, men synes det også er viktig å sette lys på uheldige erfaringer/opplevelser fra andre TMS eiere. På den måten kan vi kanskje vite mer om hva vi bør være obs på når vi endelig har fått bilene våre.

Så nettopp videoen fra KmanAuto på youtube (videoen under) om hva som skjer når 12V batteriet svikter. Vinduene går automatisk ned for at man skal kunne få tilgang til bilen uten 12V batteriet. Dette er jo ganske uheldig med tanke på om dette skjer når bilen står parkert ute i snø- eller regnvær, eller om uvedkommende skulle få tilgang til bilen.

Er interessert å vite om det skal være slik og om det er slik for EU-modellene. Lurer også på om dette er noe Tesla ser som problematisk. Når en del styres av 12V batteriet så er det viktig at dette ikke svikter etter noen få måneder (fyren i videoen har hatt bilen i 3 måneder). 

Oslo
Black Model S

OleJA

Vinduene går ned ja  :o Det blir jo kult når bilen står parkert 2-3 km fra hytta i vinterferien i full snøstorm :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

el-fanboy

Sitat fra: TesLars på fredag 16. august 2013, klokken 13:53
TMS er en kongebil og jeg gleder meg som en unge til jeg får bilen, men synes det også er viktig å sette lys på uheldige erfaringer/opplevelser fra andre TMS eiere. På den måten kan vi kanskje vite mer om hva vi bør være obs på når vi endelig har fått bilene våre.

Så nettopp videoen fra KmanAuto på youtube (videoen under) om hva som skjer når 12V batteriet svikter. Vinduene går automatisk ned for at man skal kunne få tilgang til bilen uten 12V batteriet. Dette er jo ganske uheldig med tanke på om dette skjer når bilen står parkert ute i snø- eller regnvær, eller om uvedkommende skulle få tilgang til bilen.

Er interessert å vite om det skal være slik og om det er slik for EU-modellene. Lurer også på om dette er noe Tesla ser som problematisk. Når en del styres av 12V batteriet så er det viktig at dette ikke svikter etter noen få måneder (fyren i videoen har hatt bilen i 3 måneder). 
Hva med å stille slike spørsmål og lufte bekymringene til Tesla Motors. Forumet her er jo en smeltedigel for spekulasjon, så noe fasitvar tror jeg neppe dukker opp.  :)

Det er sikkert mye som kan gå galt, men for min del ser jeg ingen fordeler med å gå og bekymre meg for slikt. Skulle jeg en dag komme til bilen, med alle vinduene oppe og bilen full av snø/vann, og det viser seg at dette er en funksjon på Teslaen, ja så tar jeg det med Tesla og forsikringsselskapet i etterkant. Så lenge man selv har handlet i god tro og ikke utvist grov uforstand, så stoler jeg faktisk på at forsikringsselskapet rydder opp. Det er jo uansett ikke noe man kan få gjort noe med i forkant.  (bortsett fra å gå og bekymre seg, da)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Hodne

Anbefaler at dere kjøper utendørs trekket til Model S.
P#1646, Levert.

fredag

Sitat fra: TesLars på fredag 16. august 2013, klokken 13:53
TMS er en kongebil og jeg gleder meg som en unge til jeg får bilen, men synes det også er viktig å sette lys på uheldige erfaringer/opplevelser fra andre TMS eiere. På den måten kan vi kanskje vite mer om hva vi bør være obs på når vi endelig har fått bilene våre.

Så nettopp videoen fra KmanAuto på youtube (videoen under) om hva som skjer når 12V batteriet svikter. Vinduene går automatisk ned for at man skal kunne få tilgang til bilen uten 12V batteriet. Dette er jo ganske uheldig med tanke på om dette skjer når bilen står parkert ute i snø- eller regnvær, eller om uvedkommende skulle få tilgang til bilen.

Er interessert å vite om det skal være slik og om det er slik for EU-modellene. Lurer også på om dette er noe Tesla ser som problematisk. Når en del styres av 12V batteriet så er det viktig at dette ikke svikter etter noen få måneder (fyren i videoen har hatt bilen i 3 måneder). 



Det med 12V batteriene er tydeligvis et problem.

Tesla har hatt leveranser av dårlige batterier. Dette ble oppdaget for ca tre måneder siden, og de tester nå batteriene mye bedre.

Når 12V-batteriet går tomt blir bilen død. Det er en sikkerhetsmekanisme i bilen som stopper strøm ut fra det store batteriet når det ikke får 12V signal fra det lille batteriet. Dette er en sikkerhetsmekanisme for å kunne skru av strømmen til bilen ved kollisjoner og slikt, slik at redningsarbeidere slipper å frykte å får strøm i seg når de forsøker å redde deg.

Bilen burde bli utstyrt med to 12V batterier, for ekstra redundans. Eller en lett måte å koble til et reserve-batteri i frunken.

I mellomtiden får vi håpe de kan legge inn en batterimåler i software for 12V batteriet, slik at vi kan bli varslet om batterier som er i ferd med å feile og kan skifte batteriet før det feiler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

t0ffluss

Sitat fra: Hodne på fredag 16. august 2013, klokken 14:23
Anbefaler at dere kjøper utendørs trekket til Model S.

Det eneste som slår meg med multimeteret er at det begynner å kødde RETT etter han flyttet på det. Med tanke på både kvaliteten på multimeteret og den koblingen han såvidt viste vil jeg tro den fluktueringen kommer av dårlig kontakt. Jeg har samme problem med et gammelt multimeter selv. Displayet/veridene går helt bananas når jeg flytter på det.

Men ja, han fyren må være maks uheldig, for dette er ikke første videoen jeg har satt fra samme personen med problemer på TMSen sin. Skulle nesten trodd han var ansatt av konkurenten for å snakke negativt om bilen ;)

*ta-på-seg-sølvfoliehatten* ;)
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Cirion

Bilen skal i teorien selv varsle Tesla om feilende 12v og så skal vi bli innkalt til service av Tesla.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Amoss

Sitat fra: fredag på fredag 16. august 2013, klokken 14:28
Det med 12V batteriene er tydeligvis et problem.

Tesla har hatt leveranser av dårlige batterier. Dette ble oppdaget for ca tre måneder siden, og de tester nå batteriene mye bedre.


Hmmm... prøver å tenke litt her jeg. Er det ikke så at de fleste (eller egentlig alle) datamaskinene i bilen går på 12v?  Er det ikke også slik at disse har vært hovedårsaken til "vampire draw"?

Kan det rett og slett være at 12v batteriet og DC-DC converteren ikke har vært dimensjonert for å takle "vamire draw"?  Og at dette problemet nå vil være (mer eller mindre) løst i og med at det ser ut til at de har løst "vampire draw" problemet?

Joda, har fått med meg dette med det partiet dårlige batterier, men er jo også flere som har rapportert problemer med dette i etterkant. Blir spennede å se om det blir mindre rapporter om dette nå med SW v5.0 og høyre.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cirion

Sitat fra: Amoss på fredag 16. august 2013, klokken 14:47
Sitat fra: fredag på fredag 16. august 2013, klokken 14:28
Det med 12V batteriene er tydeligvis et problem.

Tesla har hatt leveranser av dårlige batterier. Dette ble oppdaget for ca tre måneder siden, og de tester nå batteriene mye bedre.


Hmmm... prøver å tenke litt her jeg. Er det ikke så at de fleste (eller egentlig alle) datamaskinene i bilen går på 12v?  Er det ikke også slik at disse har vært hovedårsaken til "vampire draw"?

Kan det rett og slett være at 12v batteriet og DC-DC converteren ikke har vært dimensjonert for å takle "vamire draw"?  Og at dette problemet nå vil være (mer eller mindre) løst i og med at det ser ut til at de har løst "vampire draw" problemet?

Joda, har fått med meg dette med det partiet dårlige batterier, men er jo også flere som har rapportert problemer med dette i etterkant. Blir spennede å se om det blir mindre rapporter om dette nå med SW v5.0 og høyre.
Når vi først spekulerer i hva "vampire draw" problemet er, vil jeg tenke at kansje dårlige 12v batterier var selve årsaken, og at "vampire draw" kom som en følge av at DC-DC adapteret ble brukt for å kompansere for latterlig dårlige 12v batterier.

Dette var ikke et problem i tidligere firmware versjoner, da det var en "sleep mode". Problemet var at etter en sleep, var det ikke alltid mulig å gjenaktivere alle maskinene som skal startes. Mener jeg leste et sted at det er 56 CPU'er i en Model S.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

slumberjack

Offisielle svar er at underleverandør feilet ( og visstnok brukte underleverandør selv...):

http://www.teslamotors.com/en_AU/forum/forums/joys-outsourcing-12-volt-batteries

Amoss

Sitat fra: Cirion på fredag 16. august 2013, klokken 14:56
Når vi først spekulerer i hva "vampire draw" problemet er, vil jeg tenke at kansje dårlige 12v batterier var selve årsaken, og at "vampire draw" kom som en følge av at DC-DC adapteret ble brukt for å kompansere for latterlig dårlige 12v batterier.

Ikke dårlige, men kanskje underdimensjonert? Er vist ett rimelig lite 12v batteri i bilen, da den ikke skal trenge mer i og med at den har nok av strøm i det store batteriet.  Men det burde ikke være noe problem dersom DC-DC adapteret var godt nok dimensjonert. Men tror nok ikke bilen hadde hatt vondt av ett litt større 12v batteri...


Sitat fra: Cirion på fredag 16. august 2013, klokken 14:56
Dette var ikke et problem i tidligere firmware versjoner, da det var en "sleep mode".

Tidligre versjoner?  Var da vel bare en versjon som hadde sleep (4.1) før den ble droppet igjen?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

petersv

#11
Jeg tror nok han ikke har hatt flatt 12V batteri, for da hadde han ikke kunnet:

-skru på AC
-se på skjermen
-kjøre bilen

Zneip


Sitat fra: Hodne på fredag 16. august 2013, klokken 14:23
Anbefaler at dere kjøper utendørs trekket til Model S.

Så enkelt ble den bekymringen løst :)


P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, Luft, Lyd, Lys, Park, Antifrysepakke, Hatteholder. VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

TS

Sitat fra: Hodne på fredag 16. august 2013, klokken 14:23
Anbefaler at dere kjøper utendørs trekket til Model S.
+1

Dette er en grunn til å kreve trekket levert med bilen og unngå MVA på det
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA