Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Think i Bergen

Startet av Griffel, torsdag 15. mai 2008, klokken 09:50

« forrige - neste »

Griffel

Drømmen om hydrogensamfunnet trues av mangelen på effektive lagringsformer.

Artikkel i forskning:

http://www.forskning.no/artikler/2008/april/180571

Det er bare et spørsmål om tid før man finner et materiale som er egnet for lagring av hydrogen, sier Magnus H. Sørby. Han har doktorgrad i uorganisk kjemi, og er forsker ved Institutt for Energiteknikk på Kjeller:

«- Jeg er ikke i tvil om at det er mulig å finne en tilfredsstillende løsning for lagring av hydrogen i fast stoff. Kombinasjonsmulighetene innen kjemien er uendelige, så vi må bare lete lenge nok, sier han.
- Det kan kanskje ta fem år, hvis vi er heldige. Men det kan også ta tretti år, eller mer, sier Sørby.
Inntil forskningen bærer frukter, er det mye som tyder på at hydrogensamfunnet må stå på vent.»
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Faktum er at hydrogen samfunnet plages av 4 problemer.

1 Problemer med lagring
2 Problemer med "utvinning"
3 Problemer med effektivitet
4 Problemer med pris

1 Som artikkelen nevner er problemet at hydrogen lager sterke bindinger, det kreves dermed mye energi for å binde hydrogenet til en bærer og tilsvarende mye energi for å få den ut igjen. Det er mulig IFE klarer å finne et godt materiale for hydrogenlagring og det er et glimrende forskningsmiljø der, men resten av verden har ikke tid til å vente. Det artikkelen ikke nevner er at utvalget av grunnstoffer for en lagringsmatrise ikke er stort. Problemet er at det stoffet som da evt skal brukes i hydrogensamfunnet skal brukes i mange mange millioner biler og dermed må være utbredt på jorden OG billig. Dermed har du i praksis eksludert de fleste sjeldne jordartsmetaller og edle metaller. Artikkelen nevner problemene med frysing av H2 og komprimering av H2, som enten krever veldig mye energi eller har elendig rekkevidde respektivt.
2 Hydrogen blir nå utvinnet fra metan som igjen betyr at det skjer CO2 utslipp. Alternativt brukes det strøm til elektrolyse som er rundt 30% effektivt. Til sammenligning er lading av batteri gjerne 80-90% effektivt.
3 Oksideringen av hydrogen i brenselcellen er ikke like effektivt som å bruke et batteri slik at det er større tap den veien også.
4 Lagringstanken for hydrogen er dyr nå (hvis man ser bort fra ren komprimering pga rekkeviddeproblemer), så dyr at det blir dyrere enn batterier. Brenselcellene er meget dyre nå, fordi de krever stor presisjon og har samtidig begrenset levetid. Honda som har laget sin FCX sier selv at om 10 år forventer de å kunne lage en bil med god rekkevidde og til en pris av $100 000 dog uten spektakulære ytelser. Utbygging av all infrastrukturen koster en haug med penger og krever dyr transport av energi i transportledd som også bruker hydrogen.

Så som oppsummering. Hydrogen gir dårligere eller tilsvarende rekkevidde som et batteri. Det er ikke i nærheten når det gjelder effektivitet. Gir økt CO2 utslipp fra metan eller samme problem med kullkraftverk som batteri, men med dårligere effektivitet. Det er også faktisk dyrere enn batteri.
Kan noen da forklare meg HVORFOR alle tror hydrogen skal brukes i biler, i motsetning til elbiler.

Det skal sies at i fly så er pris nesten irrelevant, og massen til hydrogenet er lav så der kan det faktisk ha en god del for seg. Fly er heller ikke spesielt effektivt, og vil aldri være det fordi det flyr slik at det er ikke like stort problem.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA