Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av klawrenc, mandag 20. oktober 2014, klokken 07:00

« forrige - neste »

klawrenc

Har nå kjørt min ny Leaf i nesten 2 måneder, ca 2000 km. Kjører lite lokalt (pendler med sykkel), mest på lengre reiser (Bergen - Stavanger t/r et par ganger hver måned). Har bare kjørt med Eco B til nå.
Finnes det trafikksituasjoner/landskaper hvor det lønner seg (energimessig eller av hensyn til sikkerhet) å kjøre med noe annet enn Eco B?
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

BE

Det eneste jeg kan komme på er at varmeapparatet også sparer effekt når bilen er i ECO-modus. Når det begynner å bli skikkelig kaldt, eller du vil ha hurtigere oppvarming av kupé, kan du med fordel skru av ECO. Det går selvsagt ut over rekkevidden, men du fryser i alle fall ikke, og det har jo noe med sikkerheten å gjøre.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Thomas Parsli

Sitat fra: klawrenc på torsdag 09. oktober 2014, klokken 10:23
Finnes det trafikksituasjoner/landskaper hvor det lønner seg (energimessig eller av hensyn til sikkerhet) å kjøre med noe annet enn Eco B?

Sikkerhet: på blank is (ned bakker) hvor marginene er så små at selv bilens ESP/ABS skaper problemer.
Har opplevd det og vil nok sette bilen i D og slå av ESP neste gang.

Energi: enklere å "coaste", så du slipper å regulere pådraget.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trig8

Jeg kjører stort sett i tre ulike modi:
* ECO-B i bysentrum pga gassrespons og mer regenerering før jeg må bortpå bremsen.
* B i bebygde strøk for mer regenerering mot kryss.
* D på landevei da det gir omtrent samme fartsreduksjon som andre biler når en slipper gasspedalen. Bytter over til B ved fartsreduksjon inn mot store kryss o.l.. ECO på landevei holder jeg meg unna da gasspedalen må langt inn med "mye" kraft for å holde 80-100 km/t.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

JanBrede

Sitat fra: Trig8 på torsdag 09. oktober 2014, klokken 14:00
Jeg kjører stort sett i tre ulike modi:
* ECO-B i bysentrum pga gassrespons og mer regenerering før jeg må bortpå bremsen.
* B i bebygde strøk for mer regenerering mot kryss.
* D på landevei da det gir omtrent samme fartsreduksjon som andre biler når en slipper gasspedalen. Bytter over til B ved fartsreduksjon inn mot store kryss o.l.. ECO på landevei holder jeg meg unna da gasspedalen må langt inn med "mye" kraft for å holde 80-100 km/t.

Ganske likt for meg, Eco-b når jeg ikke selv kan bestemme tempo, bytrafikk.
Eco-D på åpnere vei.
Tar bare av Eco i spesielle tilfeller, behov for akselerasjon eller ekstra oppvarming
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

emil

For meg er det motsatt, kjører ikke med ECO i bykjøring da jeg vil ha rask gassrespons for å utnytte lukene som kommer.

B har jeg ikke på min 2012 bil, men ECO bruker jeg kun når jeg vil ha litt ekstra motorbrems i nedoverbakker eller skal på virkelig langtur og hver minste sparte Wh teller.

Ebe

Kjører stort sett alltid med ECO på, mer behagelig for passasjer (pendler hver dag med passasjer). B i køkjøring og D ellers. ECO er mye tilvenning, blir vandt til å trykke pedalen nesten helt inn selv ved små justeringer på farta :)

Slår noen ganger av ECO når jeg kjører alene eller vet jeg trenger akselerasjon i kryss osv.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

D9

Kjører alltid eco. det gir smoothere kjøring uten å være så lett på høyrefoten. Er jo bare å klemme inn kick down om man trenger plutselig akselerasjon. Stort sett alltid B også, da slipper jeg å bremse noe særlig. Om jeg vil trille så er det jo bare å ikke slippe gassen helt ut.
'14 Leaf
'15 Evalia

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA