Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Registrer dine kjøreturer - Batterinivå - Kjørelengde - Vær/temperatur

Startet av Stellar, tirsdag 27. august 2013, klokken 12:56

« forrige - neste »

valvolainen

Man har glemt alternativ 0.
Kjør på, oppgrader til 32A inn til garasjen, ha en type2 mode3 lader klar.
Du ønsker normalt ikke å lade med 32A 400V uansett, så de VELDIG får gangene du trenger å gå fra 1 til 85Kw på fire timer, ta hensyn til at du kun har 5400Watt igjen for hovedsikringen går.

Om dette blir plagsomt etter et år eller to, kan du oppgradere inntaket.

Når du lader med 10Kwh, er jo bilen full etter 8 timer uansett, og da har du 6,8Kwh tilovers i resten av huset.
Hvis du bare bruker bilen til å kjøre 10-12 mil med til dagen trenger du bare 20-25kwh før neste dag, dermed holder det i massevis ade med 400V med meget lav amperestyrke.

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Griffel

#31
Sitat fra: valvolainen på onsdag 21. august 2013, klokken 22:11
Man har glemt alternativ 0.
Kjør på, oppgrader til 32A inn til garasjen, ha en type2 mode3 lader klar.
Du ønsker normalt ikke å lade med 32A 400V uansett, så de VELDIG får gangene du trenger å gå fra 1 til 85Kw kWh på fire timer, ta hensyn til at du kun har 5400Watt W (eller watt) igjen for hovedsikringen går.

Om dette blir plagsomt etter et år eller to, kan du oppgradere inntaket.

Når du lader med 10KwhkW, er jo bilen full etter 8 timer uansett, og da har du 6,8KwhkW tilovers i resten av huset.
Hvis du bare bruker bilen til å kjøre 10-12 mil med til dagen trenger du bare 20-25kwhkWh før neste dag, dermed holder det i massevis ade med 400V med meget lav amperestyrke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

teslapower

Sitat fra: flux på tirsdag 20. august 2013, klokken 22:45
Sitat fra: EvenSteven på tirsdag 20. august 2013, klokken 20:51

Og hva får jeg egentlig inn på batteriet pr. Time med dagens 10a.?

Takker ydmykt for svar og tips!! ;)
Om du har bilen parkert og plugget til i garasjen 12t i døgnet, vil du på en  vanlig 10A kurs lade 125 km hvert døgn, dvs. du kan kjøre 45.000 km årlig.

Tror mange overvurder sitt hjemmeladebehov, lev med bilen noen måneder før du bruker mye penger i garasjen.

Er faktisk helt enig med deg :). Jeg har ett 240V/16A uttak i garasjen som blir belastet til andre ting også, men jeg tror at det går fint å lade TESLAN med den. Så derfor prøver jeg med det først, også får vi se etterhvert om behovet for mere power (og utgiftene til det) er aktuelt. Takk for gode innspill :D
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

Veggen

Jo, men som ethvert annet elektrisk anlegg må det dimensjoneres for peak bruk, gjennomsnitt er ikke så interessant i denne sammenheng.

Trenger du av og til å lade hjemme fra tomt til fullt batteri på kort tid, så hjelper det lite med 125km per døgn.

Enhver må vurdere sitte eget behov.
Selv har jeg konkludert med at en vanlig 16A holder fint for meg hjemme, så får jeg heller benytte meg av hurtiglading langs veien de få gangene behovet er der.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA