Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av MR Tesla, søndag 30. november 2014, klokken 12:28

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Harlex på fredag 21. august 2015, klokken 21:54
Har det kommet noe videre forklaring på hva som forskjellen på batteripakkene? Har selv gått fra B til D pakke.... Kan blant annet lade denne nye pakken høyere....
F.eks. på fjellet  ;D Beklager, måtte bare. Hva mene du med høyere?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nortrahof

Det som er litt underlig, er at i løpet av de siste 3 år er energitettheten for lithiumbatterier økt - men fortsatt opererer TM med samme energilagringskapasitet for TMS. Vil tro at de batteripakker som lages i dag vil kunne levere 5-10% mer enn de som ble levert i starten?
- Er denne "gevinsten" i batteriteknologi brukt for å få en mindre belastet batteripakke - eller er dette en "skjult reserve" som TM seinere vil ta i bruk for merkostnad og individuelt etter hvilken batteripakke bilen er levert med?

- Kan forstå at man ønsker å holde kapasiteten lik på alle pakker om det er snakk om batteribytte mellom biler - men nå har vel TM forlatt denne ideen? Da burde det være "fritt fram" for en mer individuell batterikapasitetsprofil?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Harlex

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. august 2015, klokken 23:26
Sitat fra: Harlex på fredag 21. august 2015, klokken 21:54
Har det kommet noe videre forklaring på hva som forskjellen på batteripakkene? Har selv gått fra B til D pakke.... Kan blant annet lade denne nye pakken høyere....
F.eks. på fjellet  ;D Beklager, måtte bare. Hva mene du med høyere?
Fra 385 til godt over 400. Sikker over 410 hvis jeg hadde giddet å vente til max....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Muffinman

Nå er ikke indikert rekkevidde noen særlig nøyaktig indikator på hvor mye batteriet er ladet. En av flere feilkilder er at bilene beregner rekkevidden ut fra forskjellig forbruk.

GOS

Sitat fra: Muffinman på lørdag 22. august 2015, klokken 12:41
Nå er ikke indikert rekkevidde noen særlig nøyaktig indikator på hvor mye batteriet er ladet. En av flere feilkilder er at bilene beregner rekkevidden ut fra forskjellig forbruk.

Hvor har du det fra? Det er vel ingenting som er sagt som indikerer at rapportert Rated eller Typical KM på tanken når ladet til 100% varierer i forhold til den enkeltes kjørestil? Om folk her har 250 wh/km eller 180 wh/km i snitt så virker det ikke å ha noe innvirkning på hva en får på 100%.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

Ikke i forhold til kjørestil. Hva som er grunnlag for at bilene velger forskjellig forbruk som utgangspunkt vet jeg ikke. bb med flere har observert og skrevet om dette på forumet.

Harlex

Men er det noen som kan si  hva som er forskjellen på en B-pakke levert på en 2013 85p og en d pakke som ble erstattet på en 2013 85p sommeren 2015... Helt lik er vel den ikke? Ser da bort fra at den første pakken hadde kjørt ca 55 000 km og er nesten 2 år eldre som er åpenbare forskjeller...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Dennis

#82
Vanskelig å vite siden det ikke er mye info om det. Tesla endrer hele tiden ting og spesielt mye er endret på batteripakkene og det meste holdes hemmelig.

Feks har de siste revisjonene som kom i produksjon for litt over 1 måned siden fått en helt ny batteri innpakning. Altså hele pakken under bilen som inneholder alle batteriene ser nå helt annerledes ut.

Det man vet er at Tesla får batterier fra Panasonic og at de er av 18650 typen. Nøyaktig specs vet nok bare Panasonic og Tesla ;)
De følger nok uansett utviklingen hos Panasonic og får nok det beste de har tilgjengelig.
En av forskjellene er nok at en gang rundt midten/slutten av 2014 fikk man batterier som gikk fra graphite anode til silicon monoxide "SiO" siden Panasonic startet med de i september. De gikk da fra å tilby NCR18650B til NCR18650BF som bruker SiO. Tipper at Tesla batteripakkene også gikk over til å bruke det en eller annen gang mot slutten av 2014, eller kanskje tidligere siden Tesla er nok først ute med det beste fra Panasonic. Selv tror jeg E pakken er første mulige til å ha dette.

Fordelen med SiO er at man får litt bedre kapasitet og 18650BF ble 1g lettere (blir vel rett over 7kg for en Tesla pakke) Den største forbedringen er vist levetiden blir en god del bedre, altså holder bedre på kapasiteten etter flere ladesykluser.

SitatBerkeley Lab's High Performance Silicon Monoxide Electrode has a capacity retention of more than 90% after ~500 cycles, which translates into a ~20% improvement over the limited energy density of conventional graphite anode-based lithium-ion batteries, enabling next-generation mobile electronics and electric/plug-in vehicles.


Harlex

Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA