Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: New options for Europe

Startet av Larsan, mandag 12. august 2013, klokken 21:55

« forrige - neste »

Larsan

Etter å ha stått i 2 mnd med elektrisk feil- lampe lysende og ingen lading tok jeg i dag meg selv i nakken og tenkte jeg skulle finne ut av problemet. Etter å lest litt på forumet tok jeg reset ved å ta ut hovedsikringen. Dette fungerte fint og bilen startet å lade igjen. Sirkulasjonspumpen går, men det er ingen væske i beholderen på høyre side (når du ser ned i motorrommet).
Det jeg ikke kan finne noe svar på her på forumet er: Kan jeg bare fylle på frostvæske til man kommer opp til minimum- nivået, eller er mangelen på frostvæske et tegn på at noe er galt og bilen må inn på verksted? Kan jeg evnt. fylle opp og se om det renner ut noe sted?

Elmo

#1
Fyll opp med vanlig frostvæske (40-50% blandet) til det er fullt. Sett på tenning eller lading og etterfyll helt opp etter et par minutter.  (Flaks at du har så ny bil/computer at den stopper lading når det blir for varmt. eldre modeller så brenner laderen.)

Så er det neste å finne ut hvorfor det var tomt !
Mange biler lekker litt frostvæske et eller annet sted så det må etterfylles en gang ibland (hvis man ikke tar seg i nakken og finner lekasjen).
- Hvis det ikke blir fort tomt igjen så er det ikke fare på færde.
- Blir der fort tomt så har du nok hatt en liten batterieksplosjon; - da lekker det "mye" under en av batterikassene.
- Mindre alvorlige lekasjer er som oftes i "slange-manifoilene" inni 11'er kassen, eller - -
- i overgangen mellom alumuniumsrør og slanger midt under bilen (under midtkonsollen - gjemt av en plate) .

Jeg har fikset lekkasje på sistnevnte på to av mine biler (se bildene). Jeg glemte dessverre å ta bilde før demontering av slangene. Problemet er at det blir korrusjon (hvitt stoff) på aluminiumsstussene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Larsan

Wow! Takk for flott og utfyllende svar. Fylte på 2 liter og satte i ladepluggen. Der forsvant det rimelig kjapt og (uten å tenke meg om) fylte jeg den siste literen av 3 liters kannen også. Skjønte at det var på tide å sjekke hvor det ble av og så en flott stråle komme ut midt under batterikassen under bagasjerommet.

Gikk så inn og så at jeg hadde fått svar her.

Er det slik at det da er et batteri som er eksplodert?

Har dessverre kjørt alt for lenge med flere ødelagte celler, og bilen har gått typisk 1 mil før ladelampen har begynt å lyse  :-[

Elmo

#3
Ja da har du dessverre minst ett eksplodert batteri. Sannsynligvis 5 eller 6 :(

Velkommen i klubben som demonterer batterikasser selv 8)
Ser du bor på Holse. Hvis du ikke føler at du kan gape over noe slikt selv så kontakt www.elbilmek.no på Fornebu (telf 96801716). Han er flink og real (i motsetning til et verksted i Asker).
Men prisen kan nok dessverre fort bli 20.000kr :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Larsan

Tusen takk Elmo. Ganske lei gutta i Asker ja.

I morgen får jeg Tesla mod S, så får se hvor motivert jeg blir til å reparere 106'en :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA