Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: initiallading

Startet av Rymegnal, fredag 08. februar 2008, klokken 22:51

« forrige - neste »

Rymegnal

Heisann!

Er det bare jeg som har problemer med dug i bilen når webasto går, eller er dette et generelt problem? Det skal sies at det trekker ganske kraftig i fra dørene, (dette må fiikses på neste service) så jeg har en misstanke om at det kommer inn rå luft enten når jeg kjører eller om natta som gjør at jeg får dug.

Bilen står i garasje om natta. Har prøvd ha å et vindu åpent når jeg lader om natta, (for å få ut foktighet) men kan ikke se at det hjelper.

En annen ting er at jeg synes webastoen skrur seg av litt for ofte, dvs. det kommer bare opp Err. Så må den kjøle seg ned før den kan startes på nytt. Av erfaring kan dette komme av at det begynner å bli lite parafin i tanken, men eks. i dag. var det full tank, og etter ca. 10 minutter kom det opp Err på displayet. Er litt iritablet både når det er kaldt og mye dug... Og det er ikke noe symetri i når det skjer heller. Har prøvd å se om det er når jeg kjører i dumper, rundkjøringer ol i tilfelle det skulle ha noe å si.

Og hvis noen sitter med "fasiten" over feilmeldinger i displayet til webastoen, så tar jeg gjerne i mot den.

Bortsett fra dette, er jeg relativt forøyd med min lille gule! ;)
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

ilmarw

Hmmm, man skulle jo tro at det at dørene ikke er tette bidrar til å få ut fuktighet. Jeg åpner selv vinduet litt når det er som verst, da forsvinner duggen fortere. Det blir jo dugg når et varmt menneske setter seg inn i en så liten bil nå på vinterhalvåret, men jeg oppfatter det ikke som noe problem hos meg. Kanskje du skal bruke en fuktfjerner? Ville ellers bare tatt en telefon til Økern eller sendt en mail, de vet vel best hva som er vanlig.

Ellers har jeg den gamle (og nå igjen nye) kontrollen til Webastoen, som har et hjul som regulrer hvor varmt det skal bli, og hvor mye den skal stå på. Har også kjørt med den digitale, og mener den jeg har er å foretrekke (se side 5 på http://elbilnorge.no/uploads/downloads/1_BrukerveiledningBuddy0705lett.pdf).

ilmar
Polestar i bestilling

eljet

Jeg har defa vifte ovn i bilen som jeg varmer bilen godt opp med avogtil mindre duggproblemer etter det

Har også problemer med webastoen snakket med de som har service på disse her i Haugesund, og de sa at jeg måtte opne den og gjøre reint forbrenningskameret.
Det skapte de problemene du og jeg har
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

nofosil

Her er mine erfaringer med dugg i min Buddy:
- Bruk Biltema antidugg el.l. på bakrute og sidevinduer ( husk å polere rent etter påføring med microfiber klut)
- Sett Eberspächer http://www.in-house.dk/eberspaecher-norge/ varmeren på max temp
  ( Buddy har varmer av fabrikatet Eberspächer )
- Ved max temp slukker den sjelden og brenner seg ordentlig ren.
- La det bli ordentlig varmt før du slår av varmeren.
- Bruk vanlig parafin ikke lampolje som soter mere og har lavere varmeverdi.
   ( Dessuten koster lampeolje en formue )
- Bruk sidevinduet som temp. regulator.
- Bruk Buddyens egen vifte på laveste hastighet og sørg for åpne luftdyser.
- Fyr gjerne opp varmeren 10 minutter før du setter deg inn

;D

Manna

Noen som vet om det går å bruke flyfuel (a1) på ebersbacheren?

J
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

Laban

Mine erfaringer at at dugg er et mindre problem i Buddyen enn i Thinken. Jeg har ikke brukt noen form for antidugg kluter el. i noen av bilene.

Min oppskrift er å bruke webastoen selv om temperaturen er litt over 0 grader og sette viften på 1. Når ungene hentes i barnehagen og er våte settes viften på 2 og jeg lukker luftdysene ned på beina når jeg kjører (må bare huske å åpne dem igjen når vi stopper!). I nødsfall åpnes vinduet et smule.

Jeg har den med digitale kontrollen og den står på 20 grader. Får også "Err" melding av og til, men da er det stort sett for lite parafin på tanken og den starter greit etter et lite påfyll.

Derimot går sikringen rett som det er (uten noen grunn?) men nå har jeg et lite lager med sikringer i bilen så det er ikke noe problem.

Både Buddyen og Thinken står i samme garasje (etterhverandre!) - uisolert og uten oppvarming -  og jeg bruker å sette på en vifteovn i begge biler, med vinduene litt åpne, et par ganger i løpet av vinteren for å tørke dem ut.

Et annet problem er "eksosrøret" på webastoen. Hvis jeg setter fra meg Buddyen med webastoen på for å gjøre et lite ærend (på en stille kald dag), lukter det lite godt i kupeen og vi lukter parafin hele gjengen etter kjøreturen. Så vidt jeg kan se går eksosrøret bare rett ned under Buddyen, mens det på Thinken går ut på siden ved bakhjulet. Noen som har gjort noe med det, eller har samme problem?
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

El rayo

Sitat fra: Laban på onsdag 20. februar 2008, klokken 21:10
Et annet problem er "eksosrøret" på webastoen. Hvis jeg setter fra meg Buddyen med webastoen på for å gjøre et lite ærend (på en stille kald dag), lukter det lite godt i kupeen og vi lukter parafin hele gjengen etter kjøreturen. Så vidt jeg kan se går eksosrøret bare rett ned under Buddyen, mens det på Thinken går ut på siden ved bakhjulet. Noen som har gjort noe med det, eller har samme problem?
Tidligere hadde Kewet også et langt eksosrør som gikk langs kanalen. Det var flere (firmabiler?) som klarte å kjøre på noe som klemte eksosrøret flatt slik at Webastoen stoppet. Med kort eksosrør som ender nede ved forstillingen unngår men det problemet elegant.

Problemet oppstår som du sier kun ved parkering, ikke når man kjører. Forslag til løsning: parker med vinden i ryggen slik at eksosen blåser bort fra bilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban



Sitat fra: El rayo på torsdag 21. februar 2008, klokken 19:17
Forslag til løsning: parker med vinden i ryggen slik at eksosen blåser bort fra bilen.

Gjør stort sett det, men problemet oppstår mest på kalde og stille dager - og det er akkurat på slike dager at det er greit å la Webastoen gå når man skal et lite ærend  >:(
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

BuddyBodø

Når jeg bruker Ebersrächer-en setter jeg opp vinduene pitte-litt - for å få ut den kalde, råe lufta.  Duggen forsvinner lettere og fortere da enn om jeg ikke åpner dem. 

Men nå går det heldigvis mot den tiden på året hvor det ikke er nødvendig å bruke Eber'en  :)



GSD

------ 10200 km siden 12.jan 2007 ------
GSD

buddy i Bodø siden jan 2007 - og 8200 km første året!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA