Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er din bil på denne lastebilen? Kjørte nordover forbi Kløfta kl 17.00 14 august!

Startet av VTeslaS, torsdag 15. august 2013, klokken 07:57

« forrige - neste »

Nuvolari

#30
Sitat fra: D.O på fredag 09. august 2013, klokken 09:52
Sitat fra: Nuvolari på fredag 09. august 2013, klokken 09:26
Sitat fra: Griffel på fredag 09. august 2013, klokken 01:02
Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 23:04
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2013, klokken 22:19
Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 22:14
Når 60 greier 5.1 så er vell ikke 4.6 umulig på s :)
S60 så jeg i en test at er rask ift oppgitt prestanda. Praktisk diff mellom den og s85 virker ikke å være veldig stor. Antakelig er vekt en bidragsyter?
jo, kan hende vekt virker inn. Den er nesten 100 kg lettere og det hjelper vell litt :)
Ikke glem veigrep og antispinn. Med en friksjonskoeffesent på 0,9 er maksimal akselerasjon uansett maksimalt dreimoment ca 5,4 sek. Med den ytelsen vi snakker om på disse bilene vil akselerasjon fra start være omternt den samme, begrenset av antispinnmekanismen, når en større del av "skyvet" går over til å overvinne luftmotstanden vinner den sterkeste. Meget godt veigrep er en forutsetning for å registrere noen forskjell ved lave hastigheter.
Noe mer detaljer: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.msg94821.html#msg94821

Du tar utgangspunkt i en friksjonskoeffesent på 0,9. Er 0,9 ert slags gjennomsnitt for biler? Hva kan man anta er friksjonskoeffesent for en tms med 265 dekk bak og dekket er vanlig asfalt?
Brede dekk med lavere profil gir mindre grep rett frem enn høyere profil og smalere dekk, men brede dekk gir ofte bedre grep sideveis. Dette er generelt sett, med samme type dekk og lik rulleomkrets. Så en 85p med 19" og dermed høyere profil/mykere dekk vil kunne slå en 85p+ i ett dragrace.

At brede dekk gir mindre grep rett frem er en påstand jeg aldri har hørt før.

Det som er riktig er dersom en bil har begrenset motoreffekt vil brede dekk kunne gi lavere aksellerasjon ettersom de blir tyngre å sette fart på. All den tid motorytelsen ikke er flaskehalsen men derimot friksjonen som er flaskehalsen vil et bredere dekk som kan tillate seg å ha en mykere gummiblanding kunne gi høyere friksjon og dermed bedre grep og bedre aksellerasjon.

Alt tyder på at tms i det minste vil ha en teoretisk bedring i aksellerasjon med bredere bakdekk.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

hhartes



At brede dekk gir mindre grep rett frem er en påstand jeg aldri har hørt før.

Det som er riktig er dersom en bil har begrenset motoreffekt vil brede dekk kunne gi lavere aksellerasjon ettersom de blir tyngre å sette fart på. All den tid motorytelsen ikke er flaskehalsen men derimot friksjonen som er flaskehalsen vil et bredere dekk som kan tillate seg å ha en mykere gummiblanding kunne gi høyere friksjon og dermed bedre grep og bedre aksellerasjon.

Alt tyder på at tms i det minste vil ha en teoretisk bedring i aksellerasjon med bredere bakdekk.
[/quote]

Må jo være en grunn til at Top Fuel dragsterene har sykkelhjul foran og noe bredere bak
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

D.O

#32
Jo, det er faktisk slik. Men innenfor visse grenser, og da med tilsvarende type gummi, ett smalt sykkeldekk har ikke bedre feste enn et 265/30 dekk. Ingen som kjører drag (og ønsker å vinne) ville brukt brede lavprofil dekk.
Edit: toppfuel som bildet ovenfor har ikke lavprofil dekk, tvert imot. I utgangspunktet er de brede høyprofil dekk. Ved aks endrer disse fassong til enda smalere og høyere profil. Har du noen gang sett en toppfuel kjøre så har du sikkert sett dette.
Harde lavprofildekk funker ikke her. Men myke høyprofil med lite luft.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Kallagtunet

Sitat fra: D.O på fredag 09. august 2013, klokken 10:32
Jo, det er faktisk slik. Men innenfor visse grenser, og da med tilsvarende type gummi, ett smalt sykkeldekk har ikke bedre feste enn et 265/30 dekk. Ingen som kjører drag (og ønsker å vinne) ville brukt brede lavprofil dekk.

Her modererer du generaliseringen din og det er bra. Jeg er fortsatt IKKE overbevist om alle dragrace erfaringer er relevante for gatebil og akselerasjon. Tesla er heller ikke det og hevder at de bredere dekkene på perf + gir bedre akselerasjon på visse underlag. Dvs på grunn av økt friksjon.

D.O

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 09. august 2013, klokken 10:38
Her modererer du generaliseringen din og det er bra. Jeg er fortsatt IKKE overbevist om alle dragrace erfaringer er relevante for gatebil og akselerasjon. Tesla er heller ikke det og hevder at de bredere dekkene på perf + gir bedre akselerasjon på visse underlag. Dvs på grunn av økt friksjon.
Modererte meg ikke. Skrev i første post at generelt sett ved samme type dekk og rulleomkrets var det slik.  ;)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

valvolainen

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 09. august 2013, klokken 10:38
Sitat fra: D.O på fredag 09. august 2013, klokken 10:32
Jo, det er faktisk slik. Men innenfor visse grenser, og da med tilsvarende type gummi, ett smalt sykkeldekk har ikke bedre feste enn et 265/30 dekk. Ingen som kjører drag (og ønsker å vinne) ville brukt brede lavprofil dekk.

Her modererer du generaliseringen din og det er bra. Jeg er fortsatt IKKE overbevist om alle dragrace erfaringer er relevante for gatebil og akselerasjon. Tesla er heller ikke det og hevder at de bredere dekkene på perf + gir bedre akselerasjon på visse underlag. Dvs på grunn av økt friksjon.

Såvidt jeg skjønner er vel økt friksjon også avhengig økt vekt hvis du øker bredden på drivhjulene.
Da vekten er den samme vil marktrykket på dekkene bli lavere pr. areal, og da minsker friksjonen på det samme arealet.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

petersv

Sitat fra: D.O på fredag 09. august 2013, klokken 10:32
Jo, det er faktisk slik. Men innenfor visse grenser, og da med tilsvarende type gummi, ett smalt sykkeldekk har ikke bedre feste enn et 265/30 dekk. Ingen som kjører drag (og ønsker å vinne) ville brukt brede lavprofil dekk.
Edit: toppfuel som bildet ovenfor har ikke lavprofil dekk, tvert imot. I utgangspunktet er de brede høyprofil dekk. Ved aks endrer disse fassong til enda smalere og høyere profil. Har du noen gang sett en toppfuel kjøre så har du sikkert sett dette.
Harde lavprofildekk funker ikke her. Men myke høyprofil med lite luft.

Du har ikke støtte av fysikken i dine argument. Marktrykk per areal blir relativt lavere når areal øker, man kan derfor se bort fra areal rent teoretisk. Totalt marktrykk vil bli uendret.

Ref. min tidligere kommentar er det andre faktorer som spiller inn her, bredere dekk har som oftest karakteristikker som gjør at de har bedre grep (alle veier.) Gummien diskriminerer ikke på retning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pressure for den som liker fakta.

Kallagtunet

Sitat fra: D.O på fredag 09. august 2013, klokken 10:44
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 09. august 2013, klokken 10:38
Her modererer du generaliseringen din og det er bra. Jeg er fortsatt IKKE overbevist om alle dragrace erfaringer er relevante for gatebil og akselerasjon. Tesla er heller ikke det og hevder at de bredere dekkene på perf + gir bedre akselerasjon på visse underlag. Dvs på grunn av økt friksjon.
Modererte meg ikke. Skrev i første post at generelt sett ved samme type dekk og rulleomkrets var det slik.  ;)

Den er grei. Jeg er ikke overbevist i ett slikt tilfelle heller. 20 mm ekstra bredde gir mulighet for bedre friksjon. Blir dekkene derimot for brede så er det vekten på dem som begrenser akselerasjonen.

D.O

Ett lavprofil dekk er stivere i sidekanten og ved kjøring i sving vil dekket beholde sin form, mens ett høyprofil dekk vil være mykt i dekksiden og flexe sideveis/ senter dekk forskyve seg ut av senter på felg. Dette fører til at høyprofil sitter dårliger i sving. Ved aks rett frem er denne egenskapen en fordel, da de svakere sidene tillater dekket å stå i ro mens felgen begyner å snurre og dekket deformere seg og lager en større flate mot bakken. Energien i deformasjonen hentes tilbake når bilen begynner å gå fremmover og dekket får mulighet å rette seg igjen. Som en gummistrikk... Denne effekten er selvfølgelig mindre på nevnte dekk enn på ett rent drag dekk. Men ett lavprofildekk er for stivt til å kunne endre dekkavtrykket og vil bare spinne. Et dekk med samme rulleomkrets og lavere profil har derfor en fordel rett frem.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Griffel

Sitat fra: Nuvolari på fredag 09. august 2013, klokken 09:26
Du tar utgangspunkt i en friksjonskoeffesent på 0,9. Er 0,9 ert slags gjennomsnitt for biler? Hva kan man anta er friksjonskoeffesent for en tms med 265 dekk bak og dekket er vanlig asfalt?
Tallet 0,9 er litt tilfeldig valgt, men skal være et godt gjennomsnitt for tørr asfalt og gjennomsnittlig slitte dekk.
Med såvidt innkjørte dekk på god asfalt kan vel 1,1 være et realistisk tall, (og S ha vansker med å holde følge) men det vil tape seg etter som dekket slites. Spesialdekk og baner med spesialasfalt eller betong kan ha et vesentlig høyere tall.
Utformingen av bilen, spoilere etc kan også øke marktrykket slik friksjonen øker, men det gir først utslag når bilen kommer opp i hastighet. Uheldig utforming (flyvinge) minsker marktrykket ved større hastigheter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA