Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nybakt i-Miev eier, nybegynner tips taes imot med takk:)

Startet av Trond.Strom, torsdag 18. juli 2013, klokken 10:08

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på torsdag 11. juli 2013, klokken 20:30
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juli 2013, klokken 19:49
Jeg kjøpte min ladekabel fra EVSEUpgrade.com så den kom ferdig med 1,5m kabel.

Hvilken kjøpte du?

Det er over 1,5 år siden så da hadde de bare den store typen. Kjøpte en slik, modifisert for 16A. Kom meg på ca. 7500,- inkl. frakt, fortolling og merverdiavgift.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Sitat fra: Kryten på onsdag 10. juli 2013, klokken 08:02
Hvis du skal fikse den selv vil jeg anbefale å ha lengre kabel inn til boksen. Snakket med en av de som har ansvar for elsikkerheten  ved DSB og han nevnte noe om maks vekt for schuko (drag i kontakten) på en halv kilo. Dette burde jo egentlig nissan (Panasonic eller hvem det er som lager EVSE) tatt høyde for.

Selv har jeg ikke gjort noe med dette enda, men nå er det jo feriedags snart ;)

Det har jeg også hørt, MEN jeg har også lest et sted at kabelen mellom stikk og kladd ikke skal være mer enn 30 cm... Så det å forlenge den er ikke uten problemer. Dessuten bør jo ikke kladden ligge løst på bakken... Enkleste måte å minske belastningen på stikket er jo å bruke en tråd gjennom de to hullene i toppen på kladden...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Kryten

Sitat fra: TorC på fredag 12. juli 2013, klokken 12:53

Det har jeg også hørt, MEN jeg har også lest et sted at kabelen mellom stikk og kladd ikke skal være mer enn 30 cm... Så det å forlenge den er ikke uten problemer. Dessuten bør jo ikke kladden ligge løst på bakken... Enkleste måte å minske belastningen på stikket er jo å bruke en tråd gjennom de to hullene i toppen på kladden...

Grunnen til bare 30 cm kabel er at det i Europa generelt ikke er krav til jordfeilvern ved nye anlegg slik det er i norge. Har sett noen som har tatt tau og hengt opp kladden, kanskje dette burde være standarden som de ble levert med.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

jkirkebo

Sitat fra: TorC på fredag 12. juli 2013, klokken 12:53
Dessuten bør jo ikke kladden ligge løst på bakken...

Jeg ser ikke noe problem i at den ligger på bakken. Det har min alltid gjort. Den er nesten mer vanntett da enn når den henger, siden vann gjerne følger vertikale ledninger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Kryten på fredag 12. juli 2013, klokken 13:22
Sitat fra: TorC på fredag 12. juli 2013, klokken 12:53

Det har jeg også hørt, MEN jeg har også lest et sted at kabelen mellom stikk og kladd ikke skal være mer enn 30 cm... Så det å forlenge den er ikke uten problemer. Dessuten bør jo ikke kladden ligge løst på bakken... Enkleste måte å minske belastningen på stikket er jo å bruke en tråd gjennom de to hullene i toppen på kladden...

Grunnen til bare 30 cm kabel er at det i Europa generelt ikke er krav til jordfeilvern ved nye anlegg slik det er i norge. Har sett noen som har tatt tau og hengt opp kladden, kanskje dette burde være standarden som de ble levert med.
Tyskland har unntak fra 30 cm reglen, der kan ledningen være 2m. Norge har ikke et slik unntak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA