Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S og barnevogner - barneutstyr

Startet av Felice, fredag 16. august 2013, klokken 10:03

« forrige - neste »

Felice

Hei

Jeg hadde gleden av å prøvekjøre en Tesla S på tirsdag. Kjørte en svart P85 med beige interiør som var gått 17 600 km. Kjørte nordover til Olavsgård, østover gjennom Lillestrøm og tilbake til Alnabru. Bilen var helt nydelig å kjøre, og akselasjonen var jo bare helt hinsides. Det var tørt og fint på starten av turen, men begynte å regne ca halvveis. Vurderer sterkt om dette skal bli min neste bil.

Men turen avdekket også endel spørsmål som jeg håper forumet her kan hjelpe meg med:

1 - Det lyste et varsel på at dekktrykket var for lavt. I min bil kan jeg selv slå av denne ved å bekrefte at trykket er OK. Jeg klarte ikke dette i Tesla'en. Må man på verkstedet for å gjøre det?

2 - Vindusviskeren har fire settinger, auto internvall lav, auto-intervall høy, vanlig og hurtig. Auto fungerte utmerket, men det var en tydelig ulyd fra viskeren når den gikk på høy fart. Noen som kjenner til dette? Skal det være slik?

3 - Jeg klarte ikke å åpne bakdørene fra utsiden selv om bilen var åpen. Måtte åpne disse fra innsiden. Forsøkte flere ganger. Er dette en feil, eller er det knapper å trykke på for å åpne disse jeg ikke forsto?

4 - Jeg fikk ikke navigasjon til å virke. Fikk opp kartet, men det viste ikke hvor bilen var. Sto bare på Alnabru hele tiden. Noen som har vært borti dette tidligere

5 - Når jeg kjørte gjennom Rælingtunnelen som dimmet ikke skjermen ned til natt-lys, så skjermen blendet meg gjennom tunnelen. Burde ikke denne blendes ned automatisk?

6 - Når jeg brukte cruise kontrollen så oppførte denne seg mindre smidig enn på min bil. Det virket som den hoppet opp/ned en og en miles, så det var ikke så lett å stille inn på nøyaktig ønsket fart. Pga re-gen og kraften, så ble det også ubehagelig brems/aks når jeg stilte denne 10 og 10 opp eller ned. Skulle gjerne sett at denne var litt mer myk/smidig.

7 - Jeg forsøkte å koble min Iphone 4 til bilen med blåtann, dette klarte jeg ikke. Forsøkte så å gjøre det samme med den grå bilen som står i utstillingen etter prøveturen. Her gikk det greit, og jeg kunne både ringe og spille fra iPod over Blåtann.

8 - I hastighter under 50 - 60 var bilen ekstremt stille. Men i hastigheter mellom 80 - 100 så var denne ikke mer stille enn min egen bil. (BMW 520 Touring, 2011 mod) Syns også lyden fra dørene når disse lukkes var mindre påkostet enn det jeg forventet. Vet dere om den bilen jeg testet mangler noe på disse punktene sammenliknet med de som kommer til Norge fremover?

9 - Etter prøveturen lukeparkerte jeg ut mot veien, og låste bilen. Men jeg fikk beskjed om å flytte den slik at de lettere kom ut av verkstedet. Når jeg da skulle forsøke å låse den opp igjen fikk jeg ikke til dette. Jeg trodde at den skulle låse seg opp bare jeg kom nærme nok med nøkkelen i hånden. Det gjorde den ikke. Jeg forsøkte så å trykke på det jeg fant av knapper på nøkkelen, men ikke noe skjedde. Etter ca 2 min åpnet den seg, uten at jeg egentlig vet hva jeg trykket på akkurat da. Hvordan skal dette egentlig fungere, og hva er de tre knappene på nøkkelen til?

10 - Vet noen her om bilen bare har antispinn, eller om den også har ESP som bremser enkelt-hjul ved en skrens / sladd? Antispinn slo inn noen ganger på våt veibane, men jeg forsøkte aldri å gi på i sving. (Hørt at dette ikke er lurt)

Takknemlig for svar fra kompetente forum-medlemmer

Cirion

Sitat fra: Felice på fredag 09. august 2013, klokken 13:58
1 - Det lyste et varsel på at dekktrykket var for lavt. I min bil kan jeg selv slå av denne ved å bekrefte at trykket er OK. Jeg klarte ikke dette i Tesla'en. Må man på verkstedet for å gjøre det?
TMS har ganske lav terskel for lavt dekktrykk. Fyller man dekkene når de er varme, vil du få varslet når dekkene er kalde. Rett trykk i dekkene må måles når de er kalde. Du må fylle luft for å slå av varslet.

Sitat3 - Jeg klarte ikke å åpne bakdørene fra utsiden selv om bilen var åpen. Måtte åpne disse fra innsiden. Forsøkte flere ganger. Er dette en feil, eller er det knapper å trykke på for å åpne disse jeg ikke forsto?
Fra utsiden, skal det bare være å sette finger på håndaket i 1 sec og håndtakene popper ut. Var dette mens nøkkelen var i bilen eller hadde Tesla duden tatt den med seg inn i butikken?

Sitat4 - Jeg fikk ikke navigasjon til å virke. Fikk opp kartet, men det viste ikke hvor bilen var. Sto bare på Alnabru hele tiden. Noen som har vært borti dette tidligere
Dette er nok GPS mottageren som ikke var aktiv. Da vises bare siste posisjon.

Sitat9 - Etter prøveturen lukeparkerte jeg ut mot veien, og låste bilen. Men jeg fikk beskjed om å flytte den slik at de lettere kom ut av verkstedet. Når jeg da skulle forsøke å låse den opp igjen fikk jeg ikke til dette. Jeg trodde at den skulle låse seg opp bare jeg kom nærme nok med nøkkelen i hånden. Det gjorde den ikke. Jeg forsøkte så å trykke på det jeg fant av knapper på nøkkelen, men ikke noe skjedde. Etter ca 2 min åpnet den seg, uten at jeg egentlig vet hva jeg trykket på akkurat da. Hvordan skal dette egentlig fungere, og hva er de tre knappene på nøkkelen til?
Nøkkelen var kansje ikke lang nok unna til at det skulle utløse automatisk åpning når du nermet deg, eller så var dette deaktivert på hovedksjermen. Det er 3 knapper på nøkkelen. Panseret åpner panseret, Bagasjeluken åpner bagasjeluken og kan også stoppe åpning mens den åpnes, og den siste er på taket. Singelklikk for å låse, dobbeltklikk for å åpne og hold inne for å dra ned alle vinduene.

Sitat10 - Vet noen her om bilen bare har antispinn, eller om den også har ESP som bremser enkelt-hjul ved en skrens / sladd? Antispinn slo inn noen ganger på våt veibane, men jeg forsøkte aldri å gi på i sving. (Hørt at dette ikke er lurt)
ESP og Antispin. Du kan kun deaktivere Antispin.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

petersv

Er vel dobbeltklikk på panserrom og bagasjerom for å åpne disse.

Felice

Hei, og takk for svar.

1 - OK

3 - Jeg hadde nøkkel i lomma. Håndtaket var ute, men døra gikk fortsatt ikke å åpne

4 - Er dette noe man kan velge å aktivere / de-aktivere, eller skal den være aktivert hele tiden.

9 - Jeg låste, gikk ca 5 meter fra bilen, før jeg gikk tilbake. Svaret er nok som du sier, mao var det et dobbelt-trykk som tilslutt åpnet døra.

10 - Høres trykt og bra ut

D.O

Var på Alna i går og den sorte hadde låste bakdører, måtte slå av barnesikring på skjermen for å få åpnet dem. Den sorte var så slitt på B og C stolpen samt dørpakninger og tak innvendig at den burde ikke gå som demo vogn. Takluka har vel ikke engang mulighet for å åpnes da funksjonen mangler på denne bilen. Anbefaler å se på noen av de andre bilene hvis du skal tilbake. Som nevnt tidligere mener jeg Trondheim sin Teslabutikk er bedre. Nyere bil, hyggeligere folk og penere lokaler, så er du i området stikk innom der. :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Jimpec

Den svarte MS'en er så hærpa nå at den bør få nytt interiør og selges for en billig penge.
Når det er sagt så har denne etter sigende (fra Tesla) hatt langt over 5000 mennesker ut og inn av bilen, så det er ikke rart den blir slitt.

Jeg var litt skuffet etter å ha hatt min første prøvekjøring i denne bilen. Det var en helt annen verden da jeg testet den blå som da hadde bare 2500+ km på telleren. 
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA