Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av Kia Soul EV

Startet av Fei, lørdag 01. november 2014, klokken 08:06

« forrige - neste »

JohanH


Sitat fra: Trustno1 på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:14
Det er vel og greit det at man bør tåle å bli litt våt, regner med de fleste i norge har blitt det opp gjennom tidene. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan gjøre forbedringer.

Når Elon prater om at de vil lage en løsning for å automatisk plugge inn ladepluggen fremfor at man gjør dette selv, så er det vel ikke rare utviklingen som skal til for å finne ut hvordan man får over ett tak :)

Greit nok at det koster noen kroner, men tviler på at det kommer til å velte utbyggingen i noen særlig stor grad. Tvert om så tror jeg ett tak er kostnadsbesparende på sikt. Det beskytter både stasjonene mot vær og vind, samt det minsker risikoen for at uønskede hendelser skjer om vinteren pga glatta og snø.

Den fremste logiske forklaringen til automatisk inn- og utplugging må nok være fremtidig autonom kjøring. Bilen parkerer seg selv, evt. et godt stykke unna fra hvor eieren er, plugger seg selv inn. Da du trenger kaller du på den fra telefonen, den plugger ut og kjører selv til deg.

jazzwheel

Jeg syns i Muffinman har et veldig godt poeng og uten å skulle tillegge hans utsagn noe mer kan jeg for egen regning mene at jeg syns det er veldig mange trangsynte kommentarer i trådene om lansering av "D" osv.

Dette er opplagt et forum for elbil/Tesla/teknologi, men det bør være et tankekors at retorikken her inne har fått en ganske klar eplesmak det siste halvåret.

Hyperstress

Får håpe at når de begynner å bygge overbygg så starter de i Norge. Vi trenger det mest, og her er den kortsiktige kostnaden minst dersom de ikke skal bygge med paneler.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sjøhyene

Støtter forslaget til TS!
De fleste ville vel reagert negativt på bensinpumpe uten tak. Ikke så veldig annerledes dette syns jeg.

Og det med solceller er en morsom gimmick for å ha muligheten til å skryte litt ekstra av hvor miljøvennlig bilen er. Men tipper det blir omtrent som en dråpe i havet, hvis man sammenlikner bidraget derfra mot det totale forbruket.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ew

Tror det viktigste Tesla kan gjøre med SCene er å integrere batteriteknologien i dem, på linje med mange av SCene i USA. Da kan man fylle alle ladeplassene med biler uten at noen av dem mister ladefart i korte stressperioder.  Når det er sagt tror jeg også Tesla har veldig god kontroll over hvilke SCer som kan trenge slike oppdateringer, og prioriterer utbygging av nye SCer enn så lenge. Inntil batterier (og automatisk tilkobling, yay!) er på plass tar jeg gjerne imot litt vann i håret jeg allikevel ikke har...


Det er nå min mening.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Muffinman

Pr i dag prioriterer de nok å putte batteriene i biler fremfor å stasjonere dem på ladestasjoner ;)

Epleskreller

Ser for meg tak med store snøskavler om vinteren.
Det hadde vært behagelig med tak, men det er ikke noe jeg må ha. Dersom valget står mellom flere SC og tak på eksisterende velger jeg flere SC..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Olatho

Integrer batteribytte også, så kan de bruke deler av bufferkapasiteten av batterier som er inne for innbytte til å booste superladerne når de har mange fulle batterier og lite ledig kapasitet på SC.

Teslanewbie

#23
Sitat fra: snurrehue på torsdag 16. oktober 2014, klokken 13:35
Det kan kanskje være greit å få tankene over på noe annet enn Dual Drive, verditap og ACC, og da har jeg et annet, og svært sterkt, ønske til Tesla:

Takoverbygg over superladerne!

Det slo meg nå forleden at jeg hittil har vært heldig med bare oppholdsvær og behagelige temperaturer de gangene jeg har måttet superlade. Men så kom omsider dagen da værgudene ikke ville spille på lag. Det regnet. Kaldt. Guffent. Rygget inn til superladeren (nesten så tett at bakfangeren kysset ladestasjonen). Innså at regnet ikke ville gi seg. Ut av bilen. Kjapt bak til ladepistolen. Trykk på knappen. Ingen ladeluke spretter opp. Trykk en gang til. Ingen reaksjon. Tredje gang. Fremdeles intet. Kjenner vannet renner nedover ryggen. Inn i bilen. Åpne fra skjermen. Stikke pistolen inn. Skynde seg inn i bilen for å unngå å bli helt gjennomvåt.

20 minutter senere: ut av bilen. Dra ut ladepistolen. Sette den på plass. Igjen med ladeluka. Inn i bilen.

Kjære Tesla, jeg ønsker meg takoverbygg på superladestasjonene!


Elon har hørt din bønn. Han har kommet opp med noe som kalles Tesla paraply :




P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cra

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 17. oktober 2014, klokken 07:29
Støtter forslaget til TS!
De fleste ville vel reagert negativt på bensinpumpe uten tak. Ikke så veldig annerledes dette syns jeg.

Og der har vi det neste incentivet for å få folk over på elbiler: Forbud mot tak over bensin-/dieselpumper. Eksisterende tak over slike flyttes til eksisterende ladestasjoner.   ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

I Danmark er det solid priskrig på bensin, noe som har ført til at flere og flere stasjoner dropper tak over pumpene.

http://e24.no/naeringsliv/norske-bensinstasjoner-i-danmark-fjerner-taket-for-aa-overleve/23308599
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 17. oktober 2014, klokken 07:29
Støtter forslaget til TS!
De fleste ville vel reagert negativt på bensinpumpe uten tak. Ikke så veldig annerledes dette syns jeg.

Jeg synes det er ganske forskjellig, da man på en pumpe gjerne må stå ute i 3-5 minutter mens det tar 5 sekunder å plugge inn en SC. Sammenlign heller med parkeringsautomater, de færreste som står utendørs her i Fredrikstad har tak over seg ihvertfall...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KrW

Om det snør veldig mye en dag og det er ferie og mange som lader vil det være vanskelig for brøytebiler å komme til for å få unna snøen ved Superladerne. Da hadde det vært fint med tak ja. Kan komme ganske mye snø iblant på den tiden man står der. Har ikke Tesla enda, så har ingen personlig erfaring.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

cra

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. oktober 2014, klokken 10:03
Jeg synes det er ganske forskjellig, da man på en pumpe gjerne må stå ute i 3-5 minutter mens det tar 5 sekunder å plugge inn en SC. Sammenlign heller med parkeringsautomater, de færreste som står utendørs her i Fredrikstad har tak over seg ihvertfall...

Helt klart. Og på de høyeste takene hjelper det ikke alltid så mye heller, når det sludder sidelengs. :)  Å betale på P-automater (om man så bare trenger en slik "gratis i 1 time"-lapp) tar gjerne lengre tid også, siden man må far bilen til automaten og tilbake igjen. Men for all del; jeg er heller ikke glad i å bli søkke våt, og om halvparten av plassene hadde tak og halvparten ikke innrømmer jeg lett at jeg hadde tatt en av dem med tak om det regner.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snurrehue

Sitat fra: JohanH på torsdag 16. oktober 2014, klokken 19:54
Å ønske seg takoverbygg på SC stasjonene er selvfølgelig et helt legitimt ønske og virker også å være noe Tesla ofte gjør. Jeg må dog stå fast ved at "historien" om hvordan man kan bli våt hvis man må gå ut i regnet var litt vel stakkarslig og ikke akkurat fikk meg til å synes veldig synd på OP - vi har nok alle innimellom blitt våte da det regner ute.

Å bli våt er en ting. Men det er mer komplekst enn som så. Vinteren banker på. Og plutselig en dag må man stampe i løssnø for å komme til ladepistolen fordi det ikke har blitt brøytet ennå. Nå er sikkert ikke dette noe stort problem.

Joda, luksusproblem kan man nok sikkert kalle det. Og selvsagt er det ønskelig med flere SC. Men jeg ønsker også takoverbygg. Kanskje har man blitt bortskjemt opp gjennom årene med takoverbygg på bensinstasjonene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA