Regen forsvinner i "høy hastighet" nedover?

Startet av Balrog, mandag 23. februar 2015, klokken 22:30

« forrige - neste »

fredsjo

Denne regen-funksjonen, hvor mye er det å hente på det? Er det slik at på en skikkelig lang nedoverbakke at prosenten vil gå opp!?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

lxm

Sitat fra: fredsjo på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:42
Denne regen-funksjonen, hvor mye er det å hente på det? Er det slik at på en skikkelig lang nedoverbakke at prosenten vil gå opp!?

Ja!
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2021
Melhus, Sør-Trøndelag

fredsjo

2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

DannyRS

Det regeneres også når du bruker bremsepedalen  :)
Når ønsket bremsekraft ikke kan leveres via regenerering alene kobles selve bremsene inn.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

fredsjo

å? Men man henter mer regenerering med å bruke funksjonen foran bremsepedalen?

Jeg diskuterte dette med samboeren min i går. Jeg mente at bilen MÅTTE jo kunne være såpass intelligent at den merket når den kunne hente dette ut, uten at jeg måtte velge funksjonen B.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Ebe

B-modus øker regenereingen, dvs triller dårligere. I D-modus triller den mer og regenererer mindre.

Tingen er at ofte er det bedre å trille fritt og ikke ha noe regenerering i det hele tatt, så sant ikke farta blir ulovlig høy... :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

TB

Sitat fra: fredsjo på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:42
Denne regen-funksjonen, hvor mye er det å hente på det? Er det slik at på en skikkelig lang nedoverbakke at prosenten vil gå opp!?
Er bakken lang nok kan du i teorien starte med nesten tomt batteri, og lade batteri heilt opp.

Men, for å komme opp igjen denne svært lange bakken vil kreve meir energi enn du har fått inn i batteri. Det lønner seg aldri å bruke meir energi enn nødvendig. Å måtte bremse, med regenerering, eller mekaniske bremser er sløsing med energi.

I praksis er det nødvendig for å hindre at farten blir stor - og kjøyre på ein trafikksikker måte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

aljbarth

Hei

Kjører ned lierbakkene E18 mandag til fredag med ca 98% på batteriet. Kjører 100km/t på cruisekontrollen.
Se bilder for typisk regen ned lierbakkene.


tomrh

Lurer egentlig på hvor effektiv denne regenereringa er for Leaf? Noen mener den er bare 39% (jfr. http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=13584). Det synes jeg er lite?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

harruz

Sitat fra: aljbarth på mandag 02. mars 2015, klokken 07:52
Hei

Kjører ned lierbakkene E18 mandag til fredag med ca 98% på batteriet. Kjører 100km/t på cruisekontrollen.
Se bilder for typisk regen ned lierbakkene.

Mener jeg har lest et sted at det ikke er regen når batteriet er over et visst niva. og her er nesten på 100%. Har du prøvd med mindre effekt igjen på batteriet?
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

lxm

Sitat fra: Ebe på søndag 01. mars 2015, klokken 19:35
B-modus øker regenereingen, dvs triller dårligere. I D-modus triller den mer og regenererer mindre.

Tingen er at ofte er det bedre å trille fritt og ikke ha noe regenerering i det hele tatt, så sant ikke farta blir ulovlig høy... :)

Det som er dumt er at man ikke kan seile fritt uten regenerering i det hele tatt. Jeg synes den regenerer for mye selv i D-modus.
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2021
Melhus, Sør-Trøndelag

Powerflux

Sitat fra: lxm på mandag 02. mars 2015, klokken 17:13
Sitat fra: Ebe på søndag 01. mars 2015, klokken 19:35
B-modus øker regenereingen, dvs triller dårligere. I D-modus triller den mer og regenererer mindre.

Tingen er at ofte er det bedre å trille fritt og ikke ha noe regenerering i det hele tatt, så sant ikke farta blir ulovlig høy... :)

Det som er dumt er at man ikke kan seile fritt uten regenerering i det hele tatt. Jeg synes den regenerer for mye selv i D-modus.
Da er det jo bare å sette den i N så seiler du avgårde uten motstand!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Ebe

Jepp, hold girspaken rett til venstre (ikke opp eller ned) i noen sekunder, så har du bilen i N (fri). :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jsa061

Kjappeste måten å få den i fri på er å gå for revers i høy fart.

tomrh

Sitat fra: jsa061 på mandag 02. mars 2015, klokken 22:54
Kjappeste måten å få den i fri på er å gå for revers i høy fart.
;D
Det har jeg aldri hittil turt å prøve.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA