Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i Stavanger?

Startet av edan, torsdag 01. august 2013, klokken 20:23

« forrige - neste »

edan

Jeg lurer på hvordan det er lurt å kjøre i nedoverbakker for å oppnå mest mulig regenerering, uten å risikere varmgang i bremseskiver.

På en strekning jeg ofte kjører er det noen laaange nedoverbakker (5-6 minutter) hvor det naturligvis er hensktsmessig å sikre seg mest mulig strøm inn i batteriet. Eco-mode gir gjerne 2-3 prikker regenering, mens et lett trykk på bremsepedalen gir enda mer - og gjerne full pott på regenererings-skalaen.

Har lest på forumet at forsiktig bruk av bremsepedalen ikke aktiverer bremseklossene, men kun øker "motstanden" i motoren/generatoren. Er dette riktig?

I instruksjonsboken står det nemlig at man ikke skal kjøre med kontinuerlig bruk av bremsepedal i nedoverbakker pga fare for overoppheting.

Hvor går i så fall skillet mellom kun regenerering og bruk av bremseskiver? Nøyaktiv når alle ladeprikkene lyser?

Om jeg risikerer å kjøre i flere minutter med bare ett lett trykk på bremseklossene vil dette være veldig uheldig på sikt. Spørsmålet mitt er altså hvordan sikre maks lading uten at bremsene er i bruk.

Håper at dette var forståelig og at noen har kunnskap til å svare :)
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Elmo

#1
Regenerering har ingenting med bremseskiver å gjøre.
Regenerering er motorbrems. Du bruker motoren som generator/dynamo og produserer strøm og får dermed en bremseeffekt.

Sitat fra: edan på lørdag 20. juli 2013, klokken 23:47
På en strekning jeg ofte kjører er det noen laaange nedoverbakker (5-6 minutter) hvor det naturligvis er hensktsmessig å sikre seg mest mulig strøm inn i batteriet. Eco-mode gir gjerne 2-3 prikker regenering, mens et lett trykk på bremsepedalen gir enda mer - og gjerne full pott på regenererings-skalaen.

Det lette trykket på pedalen gir bare beskjed til computeren at du ønsker sterkere bremseeffet vha regenerering. Du bruker ikke bremsene.
Det er først når du virkelig trår til på bremsepedalen (som på en fossilbil) at du bruker bremseskivene.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

erikf

Normalt sett brukes ikke bremseklossene ved bremsing, men hvis bilen er 100% oppladet før de lange nedoverbakkene vil det som står i instruksjonsheftet kanskje bli aktuelt, tilsvarende som med fossilbiler? Og da blir det ikke mulig å bremse på giret (motoren). Hm... ny men sjelden problemstilling.

Har selv rullet ned fra 400 til 0 moh over ca 5 minutter (bratt) og regenerert rundt 1 kWt på det. (målt via can-bus-batteriappen). Det doble er også noe bilen burde takle helt fint, så tauing vha fossilbil for å oppnå et par kWt i krisetilfelle burde heller ikke være skadelig?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på søndag 21. juli 2013, klokken 12:47
Har selv rullet ned fra 400 til 0 moh over ca 5 minutter (bratt) og regenerert rundt 1 kWt på det. (målt via can-bus-batteriappen). Det doble er også noe bilen burde takle helt fint, så tauing vha fossilbil for å oppnå et par kWt i krisetilfelle burde heller ikke være skadelig?

1650kg ned 400m gir en potensiell energi på 1,8kWh (1650*400*9,8/3.600.000). Gitt 70km/t i 5 minutter har du kjørt ca. 6km. 6km*120Wh/km (flatmark) er ca. 0,7kWh. 1kWh regenerert + 0,7kWh til fremdrift = 1,7kWh utnyttet av 1,8kWh mulig.

Konklusjon: Det ser ut som om regen på Leafen er ganske effektiv, akkurat samme konklusjon jeg har kommet til etter mange turer gjennom Oslofjordtunnelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edan

Takk for svar.

Men: Ingen som kan kaste lys over når bremseklossene taes i bruk?

På en fossilbil skjer det umiddelbart når man berører bremsepedalen. På Leafen har det naturligvis en forsinkelse pga regenereringen som jeg vil utnytte....

Men i lange nedoverbakker gjelder det å unngå å risikere varmgang i skivene. Kjører man inn i en vanndam med varme skiver er det gjort: Kaldt vann mot varme skiver er et sjokk som ødelegger skivene... Det vet vi på Vestlandet...

PS: I en fossilbil skal man ALDRI utøve et "lett trykk" mot bremsepedalen over tid i lange vestlandske nedoverbakker. Det periodevis og kraftig bremsing som gjelder - nettopp for at bremsene skal få mesteparten av tiden tid til kjøling og unngå sjokk når vannspruten kommer...

Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

jkirkebo

Sitat fra: edan på søndag 21. juli 2013, klokken 23:17
Takk for svar.

Men: Ingen som kan kaste lys over når bremseklossene taes i bruk?

Nei, det er omtrent umulig å vite. Det er en av grunnene til at jeg mener Teslas system er ovelegent (all regen på høyre pedal).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knnygar

I lange nedoverbakkar brukar eg Cruisecontrollen og Eco-B.
Bilen brukar då meire regen for å halde farta nede.

Ein gong med fullt batteri, og ein med Eco-D klarte ikkje bilen og halde farta nede, og eg måtte bruke bremsene mykje.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Elmo

Sitat fra: edan på søndag 21. juli 2013, klokken 23:17
Men: Ingen som kan kaste lys over når bremseklossene taes i bruk?

På en fossilbil skjer det umiddelbart når man berører bremsepedalen. På Leafen har det naturligvis en forsinkelse pga regenereringen som jeg vil utnytte....

Trodde jeg sa det ganske tydelig jeg ?
Sitat fra: Elmo på søndag 21. juli 2013, klokken 11:14
Det er først når du virkelig trår til på bremsepedalen (som på en fossilbil) at du bruker bremseskivene.

Bremsene fungerer akkurat som på fossilbil.
På fossilbil skjer det heller ikke nevneverdig når man bare berører bremsepedalen.

Regen-funksjonen som på noen elbiler (bla. Leaf) styres av bremsepedalen er i tillegg til normalfunksjonen på bremsepedalen.
Og regenfunksjonen er styrt elektrisk, så (hvis det er enklere å forstå) kan du godt se på det som at den er styrt av bremselysbryteren og ikke pedalen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Herbie

Sjekk kW-måleren din. Du finner fort ut hvor mye brems du kan tyne ut av motoren din da. (Hint: når effekten ikke blir større ved økt trykk på pedalen)

Uansett så beskriver du jo den "vanlige" måten å sjekke dette på, nemlig de prikkene.
Hvis dette ikke holder, kjør ned en lang bakke og legg hånda på en av bremseskivene når du du kommer ned :D

Nordtroms

Som sagt så var jeg å prøvekjørte Leaf på fredag og ble meget positivt overrasket. Det var imidlertid et par ting småting som jeg gjerne kunne tenke meg anderledes, blant annet syntes jeg at setene hadde dårlig korsryggstøtte og ingen mulighet til å justere denne. Videre syntes jeg at regen var for forsiktig, det skulle ikke rare bakken til før jeg måtte bruke bremsen for å holde farten nede. Nå ser jeg jo at et lett trykk på bremsepedalen ikke aktiverer bremsene men øker regen. Hadde det ikke vært bedre å ha mengden regen på gasspedalen, jo mer du slipper opp jo mer regen? Selgeren sa at det på de nye euroleafen kommer en knapp på rattet for å forsterke regen er det noen som kjenner til det? Evt har en ny Leaf og vet hvordan det fungerer?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Elmo

Sitat fra: Nordtroms på mandag 22. juli 2013, klokken 17:15
Hadde det ikke vært bedre å ha mengden regen på gasspedalen, jo mer du slipper opp jo mer regen?

Sånn er det på de gamle PSAene (Saxo og 106).
Jeg liker det, men det er vel fordi jeg er vant til det. Noen syns det blir slitsomt å måtte holde "gass"-pedalen litt inne for å trille.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

BE

Sitat fra: Nordtroms på mandag 22. juli 2013, klokken 17:15
***
Videre syntes jeg at regen var for forsiktig, det skulle ikke rare bakken til før jeg måtte bruke bremsen for å holde farten nede. Nå ser jeg jo at et lett trykk på bremsepedalen ikke aktiverer bremsene men øker regen.
***

Det er ikke unormalt at demobilene er ladet til 100%, regenereringen er da helt fraværende, kanskje det er dette du opplevde. Regen øker mer om mer etter hvert som ladenivået kommer ned mot 80% (Forutsatt at det ikke er vinter og kalde batterier, da vil regenereringen være redusert selv om du har lavere enn 80% på ladenivået).
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Nordtroms

Sitat fra: BE på mandag 22. juli 2013, klokken 20:58
Sitat fra: Nordtroms på mandag 22. juli 2013, klokken 17:15
***
Videre syntes jeg at regen var for forsiktig, det skulle ikke rare bakken til før jeg måtte bruke bremsen for å holde farten nede. Nå ser jeg jo at et lett trykk på bremsepedalen ikke aktiverer bremsene men øker regen.
***

Det er ikke unormalt at demobilene er ladet til 100%, regenereringen er da helt fraværende, kanskje det er dette du opplevde. Regen øker mer om mer etter hvert som ladenivået kommer ned mot 80% (Forutsatt at det ikke er vinter og kalde batterier, da vil regenereringen være redusert selv om du har lavere enn 80% på ladenivået).

Det var ca halvladet batteri når jeg startet turen så det burde være normalt med regen å hente da. Jeg merket imidlertid at det ble mer da jeg under kjøring slo bilen i eco mode. Selgeren sa at den ikke ville være riktig så frisk som i D men det synes ikke jeg var merkbart i det hele tatt. I det store og hele en flott bil men jeg skulle så gjerne hatt 40 kw batterier.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

erikf

Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 23. juli 2013, klokken 00:29...I det store og hele en flott bil men jeg skulle så gjerne hatt 40 kw batterier.
Samme her, men tipper at med batterier på 40 kwt ville jeg fortsatt ønsket meg mer :)
Nå sier nissandamen her
http://www.abcnyheter.no/motor/2013/07/20/sa-lenge-varer-batteriet-i-elbil
at de har i alle fall ikke planer om å tilby oppgradering, slik jeg tolker det.
SitatHun forteller at pris på batteriet er ikke fastsatt, i og med at det ikke er aktuelt å ta betalt for eventuelle skift av moduler i batteriet.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

cra

Det kommer jo opp flere prikker "til venstre" jo mer du regenererer. Kanskje er det så enkelt som at når den siste av de doble ringene (de enkle rngene kan ikke regenereres på - sev ved f.eks. fulladet batteri) så kobles klossene inn? I så fall er det bare å se på når man har max regenerering, og bremser man mer da vil man bruke klossene. Det er jo bare en fordel å gjøre det av og til, og er man i tvil om man ligger og filer bremsene er det jo bare å bremse ned til litt under fartsgrense for så å la bilen sige opp i fart igjen. Da får klossene tid til å kjøles ned.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA