Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Salgsstrategi av eksisterende bil

Startet av sondell, torsdag 31. juli 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

Øyvind.h

For øyeblikket viser appen 44,5grader i bilens kupe. Men batteriet sitter under gulvet. Dvs under den "kaldeste" delen av kupeen. I tillegg er jo batterikassen eksponert på undersiden av bilen. Dvs om du står over glohet asfalt er det ugunstig. Står du på gresset med litt sval trekk er det gunstig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sondell

Sitat fra: AndersinOslo på lørdag 12. juli 2014, klokken 16:36
Jeg tok meg tid til å se en times tørt batteriforskningsrapportfremleggingspresentasjon på YouTube. Der var konklusjonen av fullskala testing av store elbil-batteripakker at lading og bruk ved høy temperatur er det som sliter mest på battieriene.

Men jeg har aldri sett at det å oppbevare batteriene varmt er skadelig, det er den kjemiske prosessen som oppstår ved lading og bruk som sliter på batteriene hvis den enten skjer ved, eller fører til høy temperatur.

Bilen min står i Europas varmeste land for tiden (Norge) mens vi er i Sør-Spania og coolern. Ser at bilen innvendig, i garasje har vært oppe i 32 grader, og aldri under 23 grader på natta. Ser også at vampire drain er på ca 8 km pr døgn, som er litt mer enn jeg hadde forventet. Den er 60% ladet og ikke koblet til.

Men, totalt sett er nok norske temperaturer helt uproblematiske.
Takk! Litt den informasjonen jeg hadde håpet på. Trodde at det var bedre å oppbevare det kaldt enn varmt. Men mulig det har lite å si sammenlignet med det å lade eller kjöre med varmt batteri, så da er jo parkering med varmt batteri et litet problem. Dette er kanskje litt av akademiskt intresse... Men vil jo også bevare batteriet så godt som mulig. Dette bör vel gå å se på Model S biler i Arizona eller liknende varme steder etter hvert.

sigurdi

@AndersinOslo og sondell

Dere bør ta dere tid til å se filmen linket til i denne tråden, gir pluttselig mye mer info om litium ion og prosessene som skjer ved høy SOC og akselererer ved høy temp.
Ta dere også tid til å lese gjennom mer utfyllende svar fra forsker i tråden på TMC forumet linket til i tråden under.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html

Massesøksmålet mot Nissan i USA viser at høy temperatur øker seldestruksjon eller parasistic reaktions, i cellene, spesielt i sammenheng med høy cellespenning.
Ladesykluser har ikke så mye å si på levetiden, men tiden cellene har høy spenning.
Værste scenario er å lade til 100% og la batteriet bli oppbevart på dette og temperaturen samtidig er høy.
Ved lavere cellespenninger vil ikke høy temperatur gi like stort utslag, siden anode og katode ikke er like raktive, så prosessene blir ikke akselerert på samme måte.
Men han sier også at Tesla har temp kontroll på sine celler. :-)

Beste oppbevaring er i kjøleskap på lav SOC.
Samtidig ikke for lav SOC, pga vampire drain, siden du ikke bør lade cellene helt ut heller. :-)

Foredraget viser også hvor mye addetivene i elektrolytten har og si, samt at langtids metoder for testing ikke er så mye vits, siden en må teste i 8 år for å finne restverdi etter 8 år.
Hjelper lite med "langtids" testing med mange tusen opp/nedladinger på noen måneder siden det ikke sier noe om restverdier etter f.eks 1år, eller 8 år.

Leaf eiere hadde 27% kapasitets tap etter 1år på batterier som viste gode resultater etter 2000 opp/ned ladinger også ved 60 grader.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sondell

@sigurdi
Takk! Veldig bra info. Tror nesten jeg må linke til innlegget ditt fra min svenske blogg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA