Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig løsning på bremser som henger

Startet av cra, torsdag 15. november 2007, klokken 20:47

« forrige - neste »

cra

Det har sikkert vært diskutert mange ganger, men jeg fant et middel som så langt har hjulpet bra på bremser som henger på Think. Det er godt mulig det kan hjelpe på andre modeller, men disse har jeg ikke sett hvordan de fungerer. Jeg tenkte likevel det kunne være greit å dele tipsevet her.

Jeg skulle likevel legge om dekk, så da tok jeg en titt på bremsene på venstre framhjul. Disse har vært besatt en stund, nesten så ille at bilen ikke har vært brukbar.

Det jeg gjorde var å plukke ut bremseklossene iht instruksjonene i verkstedmanualen. Problemet bunner i at sylinderen ikke trekker seg tilbake, virker det som, så jeg lettet litt på gummiforingen rundt, og ga den en god porsjon WD40. Ettterpå presset jeg sylinderen litt fram og tilbake vha dertilegnet verktøy (hammer og stor skrutrekker) og litt forsiktig bremsing. En god dasj til med WD40, og siden har det ikke vært mer tull med det hjulet.  :D

Det er mulig man kan nå tka i gummiforingen og lette på den uten å ta av bremseskoene; det glemte jeg å se etter. Jeg brukte foresten et slikt sugerør på sprayboksen, slik at all WD40'en kom inn på sylinderen og ikke noe kom på resten av bremsesystemet. Jeg puttet den bare såvidt innenfor gummien.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Lett å glemme, men bremsevesken bør/skal også byttes hvert andre år. Ellers risikerer en fukt og rust.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Siste status på bremsen jeg "fikset" med WD40: Den har *så vidt* begynt å henge litt igjen innimellom. Akkurat nok til at jeg kan ane en lunk når jeg tar på felgen, men ikke brennheit felg slik som før.

Jeg skal se om jeg kommer til for å ha mer WD40 inn under mansjetten på sylinderen uten å ta av hjulet. Håper dette fjerner problemet igjen. Jeg må imidlertid vente til fruen kommer hjem; det var hun som vant slaget om Think'en i dag; jeg satt igjen med unger og Caravelle.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eljet

Du bør ta ut bremsestempelet og rengjør dette,
enkleste måte er å blåse med trykk luft å poppe det ut.
Rengjøre å smørre inn delene med bremsefett ( fåes på bildele butikker ),
så sette caipteren sammen igjen.
For å presse inn stempelet så anbefaler jeg stor vannpumpe tang ( ikke rørtang)
pass på å få alle paknineger rett vei når du monterer igjen
WD 40 tror jeg at kan skade gummi delene i calipterene

Thomas
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

hens

Den gamle bremsevæsken vil bruke opp sine rusthindrende tilleggsstoffer, og deretter begynner det å ruste.
skifting av bremsevæske skal gjøres hvert annet år, og da gjelder det ikke den væsken som er i beholderen. Den er sannsynligvis like fin, ettersom den ligger i plastbeholder.
Det er den væsken som ligger i caliper og hjulsylinder som er viktig å skifte. Dette gjøres simpelthen ves å fylle beholderen helt opp, løsne luftenippelen på et hjul av gangen og pumpe noen tak med bremsepedalen.

Hold bremsevæskebeholderen full, og ta et hjul om gangen. Ofte vil en se at den første spruten er brunfarget. Da var det definitivt på tide å skifte væske.

Vær obs på at luftenipplene kan sitte godt fast, da er dette en jobb for verkstedet.

Når det gjelder mekaniske bevegelige deler, må de rengjøres og settes inn med høytemperaturfett.  Bremsedeler har ofte lett for å sette seg på ganske nye biler. Når de har fått et par behandlinger pleier de å bli snille.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Et annet sted det kan bli treghet er der kaliperen glir fram og tilbake. Ved den ytterste bremseklossen er en kileformet fordypning. Mellom klossen og kaliperen kan man bruke en bred, flat skrutrekker til å skyve kaliperen til ytterstilling, stempelet går da helt inn. Jeg gjør dette hver gang jeg legger om hjul høst og vår. Henning la ut bilder av prosedyren på det gamle Th!nkers forumet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Status så langt er at det fortsatt ikke har vært noe mer heng på bremsene.  :D  Tror *kanskje* det var en liten antydning til heng for en stund siden, men ikke nok til at det ble varme felger.

Det er selvfølgelig mulig den milde og forholdsvis snørie vinteren har hjulpet også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA