Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EU-spec biler i Norge

Startet av Mhagen3, lørdag 06. juli 2013, klokken 13:44

« forrige - neste »

Mhagen3

Hei

Forstår det er en del frustrasjon med den nye 6-timers tidsbegrensningen på ladeplassene på Bystasjonen.

Slik jeg har forstått Bergen Parkering er dette noe man prøver for å øke sirkulasjonen på ladeplassene (mao - et tiltak i beste mening). Et aktuelt spørsmål kan være hvordan dette fungerer for pendlere med lang reisevei, ladebehov og 8 timers arbeidsdag?

Håper med dette å kunne få litt konstruktive tilbakemeldinger som vi kan bruke i dialogen med Bergen Parkering. Generelle tilbakemeldinger er selvsag ønskelig, men har du tilbakemeldinger basert på egne erfaringer og behov så er dette særlig nyttig!

Hilsen

Martin Hagen
Elbilforeningen Hordaland


erikf

#1
Hadde ikke fått med meg at det var tidsbegrensning, er dette helt nylig?

Så derimot at de hadde fått opp skilt om at plassene var reservert LADENDE elbiler. Veldig bra! Var stadig noen som stod der uten å lade.

Tidvis er det fullt på bystasjonens elbilladeplasser, så det er supert at de gjør noe med dette.
De bør derimot sterkt vurdere å bygge flere plasser. I tillegg til 6-timersregel vil dette kunne ta unna pågangen et år eller to hvis de dobler antall plasser snarlig.

Bergen har ett eller to steder ellers i hele byen det er mulig å lade. Dette er helt unikt dårlig i norgessammenheng. Mange småsteder har mye bedre tilbud enn dette. Når vi først satser alle kort på Bystasjonen (som er et veldig bra tilbud) bør dette gjøres skikkelig.

6-timersregel synes jeg høres smart ut og vil ikke være noe problem for meg men ser at det blir et urimelig problem for de som jobber og må la bilen stå der i 8 timer. Bystasjonen bør ha et tilbud til dem.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mhagen3


Bobbulf

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

erikf

Sitat fra: Bobbulf på tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:36
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Ladetiden-kuttes-i-Bygarasjen-2921336.html
Superkule nyheter at de har tenkt å utvide antall ladeplasser!
Merkelig at 6 timer er tiden de har lagt seg på i denne midlertidige løsningen (de skal visst revurdere den). På seks timer får alle lader opp til 100% om de vil, mulig det er dette som er bakgrunnen?
Såvidt jeg forstår det er begrensningen der for å unngå langtidsparkerere som tar opp ladeplasser i mange dager. Da hadde 8 timer holdt. Mulig de vil jobbpendlere til pers også?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

reptil

Kjapt oppfølgingsspm: er det kun begrensning ved lading, eller må du ut av huset etter 6 timer?
Svart Leaf Acenta

Mhagen3


Mhagen3

Hvordan fungerer 6-timers begrensningen mtp. sirkulasjon / tilgjengelighet? Synspunkt?

reptil

Takk for svar.
Da slipper man ut igjen også :)
Svart Leaf Acenta

Mhagen3


reptil

#10
:-)
Svart Leaf Acenta

erikf

Sitat fra: Mhagen3 på fredag 16. august 2013, klokken 17:52Hvordan fungerer 6-timers begrensningen mtp. sirkulasjon / tilgjengelighet? Synspunkt?
Har enda ikke personlig erfaring med dette, men håper det fungerer. Bra metode for å få opp kapasiteten hvis det er tilfelle at det ble stående biler og oppta plasser i mer enn 8 timer. Antar at håndhevning ikke forekommer med mindre noen står der så mange dager at noen klager til parkeringsselskapet.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Elbilpia

Dette er jo fullstendig håpløst! Jeg pendler over 40 km hver vei inn til Bergen på jobb med min Leaf. Om vinteren må jeg ha mulighet for lading for å være sikker på å komme meg hjem. Jeg går i 20 minutter evt tar bybanen fra Bygarasjen til jobb. Det sier seg selv at jeg ikke rekker å flytte bilen i lunsjpausen. Det betyr at jeg ikke har noe offentlig alternativ som gjør at jeg kan fortsette å pendle. Jeg er enig i at det er altfor få plasser i bygarasjen, jeg har måttet passe på å være der senest klokka 07:30 for å få plass. Men jeg skjønner ikke hvordan en 6-timers regel skal gjøre det bedre. Jeg kan jo ikke akkurat kjøre bil til jobben og så kjøre til bygarasjen i lunsjen og håpe på at det er ledig ladingsplass

Mhagen3

Hei

Takk for tilbakemeldingen. Tar den opp videre! Mvh Martin Hagen

erikf

Denne tidsbegrensningen som er innført forteller at de ikke kan ha kapasitet til å la alle jobbpendlere komme og lade i Bygarasjen mens de er på jobb. Med elbilsalget vi har nå for tiden må kapasiteten mangedobles dersom dette skal være mulig. Som du sier må du jo stille opp 0730 for å få plass. Skal det være slik at den som kommer tidligst får plass, hva er det for en håpløs ordning?
Tilbudet er tydeligvis ment for dem som har et ærend i byn eller på bygarasjen så langt. En egen ordning for pendlere må opprettes i bygarasjen, eventuelt mener de at arbeidsgiverne må ordne med parkering og lading for sine ansatte, at dette ikke er bygarasjen/kommunens ansvar.  (hvem nå det er som bestemmer hvordan elbiltilbudet her skal være aner jeg ikke. bygarasjen har jo i seg selv ikke noe å tjene på elbiler, det er jo gratis)

Kommunen burde gjøre noe her. Vil de ha frisk luft i byen eller ikke? Tenker de at de ikke vil ha bil i byen i det hele tatt, h eller ikke elbil? At alle skal ta kollektivtransport? Hva er strategien? Noen som har hørt om kommunen har noen elbilstrategi i det hele tatt?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA