Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri, Blokker og Celler

Startet av hens, mandag 15. januar 2007, klokken 14:40

« forrige - neste »

hens

Motorer og kontrollere 48 til 150 volt 350-900A selges.

Henning

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Hvilke typer motorer Henning?
Kan du spesifisere? Brukt eller nytt?
(Jeg er mest interessert i likestrøm.)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

karamurat

hi.jeg trenger en 70 volt 100-150  ampere kontroller til mopedbilen min som prøver å konvertere til elbil.I bilen sitter en perm-132 motor(permenant magnet)....
mvh

toref

Hei!

Jeg vurderer å konvertere en bensinbil til elbil, men så langt har jeg kun funnet deler i utlandet.
Har du en nettside hvor beskrivelser og priser står?
Kan du evnt sende meg priser og spessifikasjoner?
Jeg planlegger å bygge med 72 eller 90 v anlegg.

Nissan Leaf 24kWh - 2016
Kewet-2  - har endt sine dager på huggeriet

bosonic

Sitat fra: toref på søndag 06. januar 2008, klokken 20:36
Hei!
Jeg vurderer å konvertere en bensinbil til elbil, men så langt har jeg kun funnet deler i utlandet.
Har du en nettside hvor beskrivelser og priser står?
Kan du evnt sende meg priser og spessifikasjoner?
Jeg planlegger å bygge med 72 eller 90 v anlegg.

Hei toref, og velkommen til forumet.

Hvorfor ikke bruke 120 V+ med de fordelene dette innebærer?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Cobos

Fordelene er ?

(Jeg er genuint nysgjerrig, prøver ikke å være sarkastisk)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

El rayo

Sitat fra: toref på søndag 06. januar 2008, klokken 20:36
Hei!

Jeg vurderer å konvertere en bensinbil til elbil, men så langt har jeg kun funnet deler i utlandet.

Jeg planlegger å bygge med 72 eller 90 v anlegg.
Jeg har også lyst til å konvertere en fossilbil og har gjort meg følgende tanker.
Har lyst til å bruke Th!nk drivverk. Det krever drivspenning mellom 110V og 290V. Hvis jeg kommer under 1000kg toalvekt kan aks og toppfart bli omtrent som Th!nks 0-50 km/t på 7 sek og 90 km/t. Fossilbilen bør da ikke veie over 600 kg, helst 500kg. De jeg tenker på da er Mini (den gamle, ikke BMW-bygget), 2CV og Fiat 500 (den gamle).

Fordelen med høyest mulig drivspenning er batteriets egenskaper; dvs. at jo høyere strøm desto færre amperetimer får man ut av batteriet. Effekt er strøm x spenning.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Kjære Toref,
se øverst på dette emnet.

Det finnes en masse saker å få tak i her hjemme, men det krever endel kompetanse å konvertere til elbil.  Bil- og elektrisk .

Ferdige "bolt on" sett må en utenlands for å finne foreløpig, men de koster.

Når det gjelder fordeler med høyere spenning er det mange.
Dersom spenningen dobles kan kabeltverrsnittet reduseres til en fjerdedel.

Strømmene blir lavere, det setter mindre krav til koblinger og komponeneter.
når spenningen øker blir strømtrekket mindre, det gir større tilgjengelig kapasitet i samme batteristørrelse, i praksis blir det :
Økes spenningen i en batteripakke på en gitt kapasitet, vil rekkevidden økes mer enn spenningsøkningen. 
Gammelkewet'en hadde 48 volt spenning, og ble en annen bil ved å øke til 54.   
Ved 72 blir det riktig morsomt.

Leketøy går gjerne på 12 volt, elassisterte sykler på 24, scootere på 36-72,
elbiler starter på 48 volt, og skal en følge trafikken med en ombygget bensinbil bør en nok starte på 72. 
Etter en stund vil den nok få høyere spenning allikevel.

Min egen Think vil se 126 volt ganske snart. Med rekkevidde over 135 km.

Henning

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ollehto

#8
hei. slik jeg har forstått det har city-jet 5 to batteripakker på 72v i parallel. hva med å seriekoble disse for å oppnå nevnte fordeler ved økt spenning? jeg regner med at en økning til 144v stiller nye krav til lader, motor og kanskje andre komponenter? opplys meg!  ;D
Kewet City-Jet 5
Hvit 2001 Modell

bosonic

Det stemmer det ollehto, en seriekobling av citi-jet 5 sine 12 stk batterier gir totalt 144 V. Laderen må skiftes og aller helst også kontaktorene. Motorcontroller må skiftes, også motor dersom du ikke føler deg kapabel til å bygge om styrekortet til feltviklingen som sitter der i dag. Motoren vil mest sannsynlig kunne brukes men det beste er å skifte denne også. I tillegg må det gjøres omfattende tilpasninger til bilens carcontroller da denne er sterkt inne i bildet i styringen av motoren samtidig som den holder styr på batteriene. Et alternativ er å kutte ut carcontrolleren.
Det er en relativ kostbar ombygging, men dollarkursen er jo lav for tiden.
En slik ombygging vi forandre bilen såpass mye at den ikke lenger er lovlig å kjøre med.

En oppgradering som imidlertid vil være fullt lovlig etter min mening er følgende:
Reorganisere motorcontroller, hovedsikring, shunt og kontaktorer.
Redusere kabellengder og doble kvadrat, bytte ut motorcontroller med en som er mer energieffektiv.
En oppnår da en sprekere bil som også vil få noe lenger kjørelengde (vel og merke dersom ikke høyrefoten løper løpsk)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA