Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tenk deg en Think med sykkel - hvordan?

Startet av toreh, onsdag 30. april 2008, klokken 18:03

« forrige - neste »

toreh

Jeg er klar over at både overlading og klattlading er negativt for batteriene.
Men hva med om man lader fra ladelyset kommer på, og avslutter ladingen på f.eks 80% istedenfor å la den lade helt opp. Er det også belastende for batteriet?

Grunnen til at jeg spør er at jeg etter 2 runder frem og tilbake fra jobb alltid har ca 20% igjen som jeg en gang i uken "kjører opp". I og med at vannforbruket gjerne går opp når man overlader ville det vært en fin løsning for meg å kutte ladingen tidligere slik at jeg hadde akkurat nok batteri til å frakte meg 2 ganger frem og tilbake.
???
Peugeot 106 Electric 1999-modell.

HHF

Jeg skal være forsiktig med å gi råd for jeg er ingen ekspert, men av hva jeg har samlet på av råd og tips her på forumet etterhvert, har jeg konkludert med at ;

1. Du kan godt klattlade litt om du bare tar en topplading jevnlig for utjevning
2. Den tidligere påståtte nødvendigheten av å kjøre bilen helt tom pga memoryeffekt ikke lengre er gjeldende

Nå må bare andre korrigere meg om jeg tar feil, men jeg har ihvertfall blitt mer avslappet til ladingen og lader gjerne bare det jeg trenger en gang innimellom, men tar en topplading senest innenfor en lading eller to etter dette igjen for å sikre jevn vannstand.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Tror det beste råde er å fylle vann etter 4000 km og lade som en vil. Der blir variasjon i graden av utlading uansett. PSA lader ikke for mye, bortsett fra på vannservice, når batteriene tåler det minst.

Dersom vannforbruket er lite kan en øke intervallet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#3
Det er jeg enig i. Hvis vannservice lampa hadde en innstilling hvor den kom på litt tidligere med økende batteri alder ( i forhold til bruk) hadde vi hatt relativt få problemmer.
Produsentene måtte har visste at denne fenomenen eksistert men valgt ikke å ta hensyn til det.

Forsøke å holde blokkene kjølige om sommeren og bruk tidsur til å lade om natta klar til neste dags kjøring.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Det er helt uproblematisk å avslutte ladingen ved 80% bare man gjennomfører en full lading en gang i blandt for utjevning.
Anton Bech i Danmark er kansje beste eksempel på dette. Han lader kun det han trenger for den enkelte tur, og holder batteriene på så lav % som mulig hele tiden (uten å tvinge de tomme). Han har kjørt 150 000 km med bilen uten å bytte noen blokker! Men han forteller at bilen har lite kraft igjen nå, så noe må gjøres snart.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Selv opplevte jeg redusert rekkevidde som følge av avbrudt fullading. Etter et par påfølgende utligningsladinger er alt tilbake slik det var.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA