Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dørpanel

Startet av elektrolux, onsdag 17. oktober 2012, klokken 13:23

« forrige - neste »

elektrolux

Hurtiglading av Nye Think City er ikke lagt på hyllen. Snarere tvert imot.

Kommer til å begrense meg til en 10 kW lader som ikke er stort større en 2 skoesker ved siden av hverandre, og som aksepterer både 230 og 400V 3 fase.

Denne skal fungere som en slavelader sammen med bilens egen. Har ikke bestemt meg for hvor laderen skal kobles sammen med batteriet, men ser 3 mulige løsninger:

a) Direkte mot batteriet kontaktorer, med egen kabel. Dette er det kun begrenset plass til, men vil bli en renslig løsning.

b) Koble med inn på eksisterende ledninger til batteriet. Til det trenges spesielle koblinger, og i værste fall kutting og skjøting av original kabel.

c) Bruke strømuttaket til AC og dertil egnet plug. Med denne løsningen begrenses max ladestrøm til 20A / 7 kW

HMA @ Ser du advarer mot hurtiglading av Zebra, og er til dels enig. Likevel bør det være mulig å lade litt raskere en med bilens egen 3 kW lader. Bilen selv regenerer jo med betydelig større effekt enn dette, og ved hjelp av slavekobling av laderen vil jo alle bilens styrefunksjoner være aktive.

Ellers meget bra beskrivelse av tilkobling til bilens kupevifte. Takk for det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

#1
Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. september 2012, klokken 07:48
HMA @ Ser du advarer mot hurtiglading av Zebra, og er til dels enig. Likevel bør det være mulig å lade litt raskere en med bilens egen 3 kW lader. Bilen selv regenerer jo med betydelig større effekt enn dette,
Dette er på siden av trådstarters tema, men jeg skal svare kort her, så får vi heller føre diskusjon videre i  en ny tråd :)

Zebra Z36 batteriet er bygget opp av en celletype som ikke støtter hurtiglading.
FzSonick/FIAMM tilbyr en celletype som tåler max 30A ladestrøm, men den er altså ikke brukt i Think sitt batteri.
I Z36-batteriet tåler cellene maks 10A ladestrøm. Maks regen kan være 60A, mens nominell maksimalverdi for regen kan ikke overskride 10A.

Når man aktiverer "power charge" på PCS'en sender du ca 8-9A igjennom batteriet (målt over CAN-bus). Så i alle praktiske henseende har en tilleggslader ingen gevinst på en Zebra-Think. På Li-Think er saken en annen ...

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

III

Sitat fra: hma på torsdag 27. september 2012, klokken 13:12
Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. september 2012, klokken 07:48
HMA @ Ser du advarer mot hurtiglading av Zebra, og er til dels enig. Likevel bør det være mulig å lade litt raskere en med bilens egen 3 kW lader. Bilen selv regenerer jo med betydelig større effekt enn dette,
Dette er på siden av trådstarters tema, men jeg skal svare kort her, så får vi heller føre diskusjon videre i  en ny tråd :)

Zebra Z36 batteriet er bygget opp av en celletype som ikke støtter hurtiglading.
FzSonick/FIAMM tilbyr en celletype som tåler max 30A ladestrøm, men den er altså ikke brukt i Think sitt batteri.
I Z36-batteriet tåler cellene maks 10A ladestrøm. Maks regen kan være 60A, mens nominell maksimalverdi for regen kan ikke overskride 10A.

Når man aktiverer "power charge" på PCS'en sender du ca 8-9A igjennom batteriet (målt over CAN-bus). Så i alle praktiske henseende har en tilleggslader ingen gevinst på en Zebra-Think. På Li-Think er saken en annen ...

Hilsen
Håkon

Øh , jeg lader da ofte på 16A uten problemer ,elektrikeren sjekka på sikringsskapet en gang og da trakk den ca 13A fra huset , så den trekker mer enn 10A ihvertfall, eller er ikke dette "nominell verdi" kanskje ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Griffel

#3
Sitat fra: AGD på torsdag 04. oktober 2012, klokken 21:06
Sitat fra: hma på torsdag 27. september 2012, klokken 13:12
Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. september 2012, klokken 07:48
HMA @ Ser du advarer mot hurtiglading av Zebra, og er til dels enig. Likevel bør det være mulig å lade litt raskere en med bilens egen 3 kW lader. Bilen selv regenerer jo med betydelig større effekt enn dette,
Dette er på siden av trådstarters tema, men jeg skal svare kort her, så får vi heller føre diskusjon videre i  en ny tråd :)

Zebra Z36 batteriet er bygget opp av en celletype som ikke støtter hurtiglading.
FzSonick/FIAMM tilbyr en celletype som tåler max 30A ladestrøm, men den er altså ikke brukt i Think sitt batteri.
I Z36-batteriet tåler cellene maks 10A ladestrøm. Maks regen kan være 60A, mens nominell maksimalverdi for regen kan ikke overskride 10A.

Når man aktiverer "power charge" på PCS'en sender du ca 8-9A igjennom batteriet (målt over CAN-bus). Så i alle praktiske henseende har en tilleggslader ingen gevinst på en Zebra-Think. På Li-Think er saken en annen ...

Hilsen
Håkon

Øh , jeg lader da ofte på 16A uten problemer ,elektrikeren sjekka på sikringsskapet en gang og da trakk den ca 13A fra huset , så den trekker mer enn 10A ihvertfall, eller er ikke dette "nominell verdi" kanskje ?
Det er ingen 1:1 sammheng mellom strømmen gjennom batteriet og hva laderen trekker av strøm fra nettet.
AC fra nett 230V > Batterispenning og DC til batteriet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hma

#4
Ser det har dukket opp noen parallelle tråder hvor det diskuteres hurtiglading for nye Think.
Forslår derfor å samle disse i denne tråden for ordens skyld (moderator er varslet)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8056.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8146.msg100556.html#msg100556

Jeg oppdaget nylig at jeg trolig har regnet feil i kommentarene over.
Zebra-batteriet i Think består av to parallellkoblede strenger, bygget opp av celletype ML3X-38 (38Ah),
tilsammen 76Ah ved ~372V -> 28,2kWh

Celletypen ML3X-38 tåler maks 10A ved normal lading, det betyr batteripakken samlet tåler 20A.

Batteriet lader via 6-pinns Pfisterer "AC & Charger" kontakten pinne 1 (U-) og pinne 5 (U+).
Pinnene er begrenset til maks 6kW/20A/600V.

Praktisk maksimal ladestrøm for batteriet kan da være maks 15,6A (7,8A per batteristreng).
Et batteri uten defekte celler detekterer EndOfCharge ved ca 384V
Effekten over 6-pinns-kontakten må ikke overskride 6kW, så strømmen må begrenses til 15,6A.
Ved 372V nominell spenning blir effekten rundt 5,8kW.

Om batteriet lades fra 0-80% SOC trengs 22,4kWh. Med 5,8kW effekt tar det ca 4 timer.
Ved 80% SOC pauser BMI for å kalibrere SOC i ca 1 time.
Lading fra 80-100% SOC skjer med ujevn hastighet, og jeg tror det kan ta fra 1 til 2 timer.

Totalt antar jeg det er mulig å fullade et Think Zebra-batteri på 6-7 timer.

/Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Sveinal

#5
Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. september 2012, klokken 07:48
Hurtiglading av Nye Think City er ikke lagt på hyllen. Snarere tvert imot.

Kommer til å begrense meg til en 10 kW lader som ikke er stort større en 2 skoesker ved siden av hverandre, og som aksepterer både 230 og 400V 3 fase.

Denne skal fungere som en slavelader sammen med bilens egen. Har ikke bestemt meg for hvor laderen skal kobles sammen med batteriet, men ser 3 mulige løsninger:

a) Direkte mot batteriet kontaktorer, med egen kabel. Dette er det kun begrenset plass til, men vil bli en renslig løsning.

b) Koble med inn på eksisterende ledninger til batteriet. Til det trenges spesielle koblinger, og i værste fall kutting og skjøting av original kabel.

c) Bruke strømuttaket til AC og dertil egnet plug. Med denne løsningen begrenses max ladestrøm til 20A / 7 kW

Ser at tyskere har kommet med ladeopplegg 20 kw for nye think lion. Er dette noe du vil forhandle?
Garanti og forbrukerlovsrettigheter vis-a-vis RS går vel fløyten hvis man innstallerer større/ ny lader?
Manglende hurtiglader er igrunnen den eneste mangelen jeg ser ved Thinken min. Derfor interessen.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

elektrolux

Ja. Planene er å kunne tilby både salg og utleie av  3 fase 9-18 kW ladere som kan bruke alt fra under 1A fra en fase til 18 kW fra 3 faser.

Dette er allerede utviklet etter at RoboMeteret har fått ny funksjon med Canbus styring av Eltek ladere, og der vi bruker 1-6 Eltek ladere i paralell for å bygge mobil hurtiglader. Desverre er dette kostbare komponenter, så laderene vil koste ca 2000 kr / kW kapasitet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA