Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading fra CEE- kontakt

Startet av marjusen, tirsdag 23. juli 2013, klokken 06:15

« forrige - neste »

Elmo

Med nye slike batterier har du bil i flere år. Løp og kjøp
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

edyrli

Enig med at buddyen ser ut som et bra kjøp. Spesielt som de nye AGM batteriene er orginale og ikke en rimeligere erstatning.

Alternativt kan du kjøpe en Reva med defekt batteripakke og bytte selv. Da er du sikker på batterier som er tipp topp.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42689349
Hvis du skal innom danmark i sommer så får du batterier til Revaen hos Norjysk Akkumulator for 10800. (8 stk Trojan T-125)
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

marjusen

#32
Det satt på helårsdekk på denne nå, men han hadde vinterhjul på alufelger som jeg kunne få kjøpt med også. Er dette noe dere anbefaler eller funker det helt greit med helårsdekk? Jeg bor på Gjøvik, så her kan det komme mye snø i løpet av vintern og kjøre sjelden på bare veier.

Hvis man skal låne, får man billån på disse bilene? Eller må man ta MC lån?

EDIT: Sku ha 3500 for dekk+felg. Helt nye piggdekk.

Elmo

#33
Til ditt bruk trenger du kanskje ikke noe annet enn helårsdekk, men i utgangspunktet er helårsdekk feil både sommer og vinter, så alle bør ha to sett dekk.
Spesiellt for elbil er det viktig å ha "energy" (lav rullemotstand) dekk om sommeren for lang rekkevidde.
Så tingen er vel å kjøpe vinterdekkene med, og bytte til rene sommerdekk på de som står på når det trengs.

Banken må vel avgjøre om du skal ha bil- eller motorsykkel-lån. Men pass på å si at du skal ha "Grønt"-billån. Flere banker har det, bla www.skandiabanken.no
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#34
Med ditt minimale behov for rekkevidde kan du vel faktisk hoppe på denne Reva'n til 15000,- og så kjøpe batterier når du en gang i fremtiden ikke kommer langt nok, eller ønsker mere rekkevidde.
(NB: (sitat fra annonsen) "Bilen fikk helt nytt batteri (april 2010) men tror nok at det er på tide å bytte det ut nå") og fremgår ikke om den har Webasto.

EDIT: og her er det jammen en til - enda billigere, nyere og med Webasto og samme alder på batteriene som den over http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42689349&WT.synd_type=agent
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

marjusen

Tenker bare at batteriene holder dårlig på vinterstid hvis batteri er dårlig? Hvordan er batteriene på disse bilene kontra det nye som satt i den city bilen som jeg viste over?

edyrli

Den 2005 bilen bør du nok styre unna. Når den er så gammel betyr det bl.a. at den har DC motor med børster og ikke AC og trommelbremser foran. Den billige 2010 bilen er veldig bra kjøp tror jeg.

Dårlige batterier blir litt dårligere om vinteren men batterivarmeren på reva gjør at problemet ikke er så stort.

Forskjellen mellom de batteriene er at Buddy bruker AGM batterier som ikke trenger vedlikehold. Reva bruker våte blybatterier som trenger vannfylling. Hvilke som er best tror jeg ikke du finner noe fasitsvar på, men AGM er litt dyrere og gir gjerne litt bedre rekkevidde siden AGM tåler bedre høye strømmer.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

marjusen

Hva er best av AGM batteri og Odyssey på Buddy bilene?

edyrli

Odyssey er et AGM batteri. AGM er teknologien som blir brukt (Absorbed Glass Mat).
Det virker som det er mest vanlig med Odyssey eller Hawker i Buddy. Jeg har ikke erfaring med noen av dem, men det virker som om begge er bra batterier.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

marjusen

Skjønner. Dette er ikke lett nei;) hehe

Så da må man finne ut om det er AGM eller blybatteri som er best for meg for mitt bruk da...
Frister med AGM som er vedlikeholdsfritt.

Får en grei buddy med helt nye batteri og dieselvarmer med timer til 50.000 :)

sven erik

prøv bilene å se hva du liker av bil først 
jeg for min del liker bedre litt større biler  det å komme fra  en volvo til reva  eller buddyen  ja du vil føre deg utrygg  å føle du like gott  kunne kjørt sykkel eller moped

marjusen

Moped var faktisk det jeg tenkte å kjøpe først, men en grei scooter koster 20k den også. Og da har man ikke tak når det regner og må bruke hjelm:p

Det er 40 sone fra meg og ned i byen de 3km det er, så da tror jeg nok det går fint. Men skal prøve bilene. Ser det er en buddy til salgs der jeg bor hos en bilforetning:)

Elmo

Sitat fra: marjusen på mandag 08. juli 2013, klokken 12:45
Så da må man finne ut om det er AGM eller blybatteri som er best for meg for mitt bruk da...

AGM er vel også blybatterier (tror jeg), men forskjellen på AGM og de som er standard i Reva er altså at AGM er vedlikeholdsfrie, bedre egnet til elbiler, og dyrere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA