Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Lynet, tirsdag 25. juni 2013, klokken 21:10

« forrige - neste »

Lynet

2011-12 utgaven av Leaf har en skummel løsning på håndbrekket i og med at det kan dras på av passasjer under fart!
Har noe vært ute for uheldige episoder her?

Så på 2013 utgaven at Nissan hadde oppdaget problemet, den hadde fått mekanisk fotpedal! Hurra til Nissan for at de fjerner unødig leamikk av en tung elektromotor under bagasjerommet  ;D Nesten grunn nok til å bytte ut 2011 utgaven.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ronny

Har ikke de aller fleste biler det?? ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Kryten

Fordele kontra en fossilbil er at dersom det er bevegelse i bilen slipper brekket tak med en gang.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Lynet

Saken er at en uvitende ikke vet at det er håndbrekket han napper i når man er litt klåfingra. Et stort håndtak er noe annet, og det må brukes mye kraft på det, en bryter kan en 1-åring lett bevege på.
De fleste med elektrisk hånbrekk har bryteren på venstresiden og ikke tlgjengelig for passasjerer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Lynet på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:09
2011-12 utgaven av Leaf har en skummel løsning på håndbrekket i og med at det kan dras på av passasjer under fart!

Hva er det du sier? Hva er det som skjer da? Tverrstopper bilen?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Hvis du trykker på knappen/bryteren går brekket på.
Hva som skjer så avhenger av føret og hastigheten...

Brekket er elektrisk, men ikke koblet til ESC/ASB så vidt jeg kunne stadfeste i vinter :(

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

leafster

Den knappen har bekymret meg litt også. Har en klåfingra 4-åring som iblant er plassert i forsetet. Har vært nøye med å presisere at den knappen er no go, men man kan jo liksom aldri vite.

cra

Hvis du drar i brekket i fart så strammer den, og så slipper den igjen med en gang. Er det glatt så kan du nok risikere å "brekke" bilen, ja. Usikker på hvordan det funker i litt orntlig fart; jeg har bare prøvd det i ganske lav hastighet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på torsdag 13. juni 2013, klokken 14:03
Hvis du drar i brekket i fart så strammer den, og så slipper den igjen med en gang. Er det glatt så kan du nok risikere å "brekke" bilen, ja. Usikker på hvordan det funker i litt orntlig fart; jeg har bare prøvd det i ganske lav hastighet.

Hadde det vært et snev av intelligens i systemet så hadde i alle fall ikke brekket kunne slå seg 100% på i "kjørehastighet". Mulig at det har noe for seg å bruke brekket som en slags nødbrems om ikke noe annet virker, men da burde det gjort en kontrollert nedbremsing og ikke hugget til.

Noen som frivillig vil prøve seg i litt høyere hastigheter?   ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: RuneW på torsdag 13. juni 2013, klokken 15:52
virker, men da burde det gjort en kontrollert nedbremsing og ikke hugget til.

Den hugger strengt tatt ikke til, men kommer på i samme tempo som når du parkerer. Det medfører riktig nok et "rykk i bilen" i det den kommer nok på at den tar tak.

Etter min mening burde ikke parkeringsbremsen kunen slås på i det heletatt i hastigheter over 20 km/t. Med et tradisjonelt håndbrekk kan man manuelt styre pådrag i både styrke og tid, og det kunne man bruke til noe. Det elektrisk styrte brekket kommer på i en fast tilmålt styrke og tid, og man har null kontroll over det. Genialt som hjelp i bakkestart o.l, men fullstendig uegnet for "avansert kjøring".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på fredag 14. juni 2013, klokken 09:36
Den hugger strengt tatt ikke til, men kommer på i samme tempo som når du parkerer.

Ok, jeg har aldri målt/merket hvor fort det kommer på når man parkerer. Jeg har jo hørt lydene, men har ikke klart å omsette dette til bremseeffekt. Synes uansett det virker litt brått når man ikke har mulighet til å kontrollere "pådraget".
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Det kommer ihvertfall både fort nok og hard nok til at jeg har tatt brekksladder på glatt føre i rundt 30km/t.

Hvis noen trykker på knappen på glatt føre når jeg kjører i 80km/t tror jeg bilen drar av veien -det holder for meg...

Siden brekket går av automatisk når man setter bilen i gir med sikkerhetsbeltet på og gir gass, tror jeg dette er relativt enkelt å fikse i firmware på bilen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA