Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moraltråden - er det greit å teste ut elbilen langs offentlig vei?

Startet av mihkku, tirsdag 08. april 2014, klokken 15:08

« forrige - neste »

mihkku

Jeg og dama fikk låne en Leaf i helgen, så vi bestemte oss for å ta en tur til svigers. Jeg planla turen med ladestopp på Minnesund og Lillehammer, men fant ut etter Hamar at vi kanskje ikke ville klare hele turen til Lillehammer fra Minnesund. Med Rudshøgda som backup og 5km igjen så valgte vi å stoppe der for en liten landepause. Må si vi knotet lenge før vi innså at SMS/App løsningen til Easypark ikke fungerte og måtte kjøre til Hamar for å lade. Må innrømme at jeg har holdt på å gå tom for drivstoff før, men med Elbil ble det en del ekstra svette og biting av negler. Rett før Hamar fikk vi også opp skilpadde symbolet, noe som fikk meg til å gjøre klar 800* nummeret kl 02:00 på natta!

Vel fremme i Gudbrandsdslen, så må jeg si at turen var fylt med spenning og mye lærdom. Tross litt lengre kjøretid og litt mer stress kontra en drivstoffbil, så blir det Elbil på oss.

Har også innsett at infrastrukturen er langt fra perfekt og at aktørene bør heller ta betalt for kw, ikke tid. Irriterte meg når ladeeffektiviteten går ned i kulda og du må betale ekstra.

jkirkebo

#1
Sitat fra: mihkku på lørdag 29. mars 2014, klokken 11:56
Jeg og dama fikk låne en Leaf i helgen, så vi bestemte oss for å ta en tur til svigers. Jeg planla turen med ladestopp på Minnesund og Lillehammer, men fant ut etter Hamar at vi kanskje ikke ville klare hele turen til Lillehammer fra Minnesund. Med Rudshøgda som backup og 5km igjen så valgte vi å stoppe der for en liten landepause. Må si vi knotet lenge før vi innså at SMS/App løsningen til Easypark ikke fungerte og måtte kjøre til Hamar for å lade.

Det har dessverre vært nok av tilfeller der SMS-løsningene ikke fungerer. Jeg gjentar derfor stadig anbefalingen om å bestille Grønn Kontakt og Fortum sine RFID-kort. Da har man vesentlig lavere risiko for å få ladeproblemer.

Det er også billigere å lade med RFID, Fortum tar vel 3,- pr. minutt med SMS og 2,50 med ladekort (fakturert etterskuddsvis). Grønn Kontakt tar så vidt jeg vet 100,- med SMS, 75,- med ladekort og 50,-med forhåndsbetalt klippekort.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: mihkku på lørdag 29. mars 2014, klokken 11:56
Har også innsett at infrastrukturen er langt fra perfekt og at aktørene bør heller ta betalt for kw, ikke tid. Irriterte meg når ladeeffektiviteten går ned i kulda og du må betale ekstra.

Det vil antageligvis irritere deg å stå i kø bak en som insisterer på lade helt opp på hurtigladeren også, mens han handler og spiser i 1,5 time på Maxi-senteret på Hamar. Med pris pr. kWh koster det fint lite å bruke hurtigladeren 40 minutter ekstra for å lade fra 80% til 100%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mihkku

Helt greit med RFiD og kanskje 5 ulike andre kort i samme slengen. Poenget er en standardisert betaling som visa/master og klippekort for de som på liv og død må ha det.

Et alltid noe med et eller annet, men med pris pr. Kw så betaler man en nøyaktig sum og slipper å betale nye 44kr for å bare lade 10min ekstra for de stasjonene det gjelder. For all del - kjekt med minuttpriser for de som kommer etter, men litt penger her og litt penger der blir fort en del i løpet av et år.

Finnes så klart alltid for for og i mot argumenter:)

mihkku

Effektiviserte kjøringen hjemover med 15min stopp på Lillehammer, Hamar og Minnesund, totalt 45min. Vel hjemme må jeg si at 88kr for hele veien hjem var til å le av.

gbzdoc

Har kjørt nesten samme løypa flere ganger selv, med unntak av at jeg har kjørt til Gålå via Skei. Enkleste rådet å gi er at når man kjører en elbil med kort rekkevidde, så lader man på de hurtigladerne man kan. Hoppet over Minnesund en gang, og det gidder jeg ikke en gang til. Bedre med en ekstra 15 min pause enn tenna i rattet og svette i panna. ;-)

Bra dere fikk en fin tur likevel, og nå kan man jo nødlade på Rudshøgda om det trengs i tillegg til Minnesund, Hamar og Lillehammer. Tror egentlig det blir Rudshøgda på meg neste gang i steden for Hamar for å slippe den hersens omveien. :)

Min konklusjon på den løypa er altså heller 15+15+30 min. enn 30+30 min. (sommerstid)

mihkku

Fant ut at den ene laseren ved Nissan var gratis, så turen endte bare opp med å koste 44kr:p

Flott å høre at flere tar turen jevnlig. Bestilte meg eGolf etter denne turen og ser frem til flere turer oppover(Da i håp om at Combo har kommet på plass) :)

streken

Med hytte på Ringebufjellet, så er dette en tur jeg har kjørt flere ganger. Og i morgen er det på'n igjen :)

Det jeg gjør i stedet for å følge E6, er å kjøre rv.33 langs vestsiden av Mjøsa fra Minnesund via Gjøvik. Små høydeforskjeller, lavere fartsgrense og fornuftig plassert hurtiglader på Gjøvik (rett ved hovedveien) hvis det butter.
Det er også en god del mindre trafikk her enn på E6, slik at man kan kjøre litt mer i sitt eget (energisparende) tempo.
Når det er tørt føre, går det bra å kjøre Minnesund-Lillehammer uten stans hvis en ikke har det for travelt (med Nissan Leaf).

Fortell gjerne hvordan turen går når du har fått eGolfen din (og det forhåpentligvis finnes noen Comboladere strategisk plassert).
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA