Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når kjøpe Tesla?

Startet av tullball, onsdag 17. juli 2013, klokken 12:24

« forrige - neste »

Øyvind.h

Men om de ikke baserer seg på standard utstyr (men har en egenkomponert kompatibel løsning) må de vel få dette utstyret godkjent i europa? Før de kan begynne å levere biler....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toS

La oss ikke ta et mobiltelefonbilde fra en eller annen amerikaner som MULIGENS har knipset bilde av en EU bil som indikasjon på at vi blir lurt og svindlet av Tesla her. De gjør jo dette for at vi skal kunne bruke CHADEMO laderne og andre systemer av europeisk standard. Dette er jo gode nyheter, og har allerede blitt bekreftet av Tesla-folkene på Alnabru. Det er bare å spørre dem :-) Vi kommer til å få SC i Norge med samme kapasitet som i USA. At designet på selve pluggen er forskjellig har vært klart i lang tid, usikkerheten har vært akkurat hvilken design/standard de går for (Mennekes plugg).
Og det blir helt sikkert kuult grønt lys rund pluggen som på den amerikanske, hvorfor ikke?

Øyvind.h

Sitat fra: toS på mandag 01. juli 2013, klokken 20:27
At designet på selve pluggen er forskjellig har vært klart i lang tid, usikkerheten har vært akkurat hvilken design/standard de går for (Mennekes plugg).
Standarden de støtter har vært avklart et halvt års tid om ikke jeg husker feil? Det har stått på hjemmesiden hvilken IEC standard ladeporten skal støtte (teksten er den senere tid justert til "type 2" for å ikke være så kryptisk for folk flest).

Det blir spennende å se det endelige resultatet når utstyret er godkjent for Europa, og spesielt hvordan det vil gå med godkjenningen av CHAdeMO adapter for vanlige forbrukere :)

Ift. lys rundt ladeporten, på bildet ser det ut til at det er noen dioder på siden av lyset, rett til høyre for ladeluken. Mulig det er blinklys eller noe annet, men jeg håper (og regner med) vi får ladeindikatorer rundt eller i direkte nærhet til ladeporten.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toS

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 20:46
Sitat fra: toS på mandag 01. juli 2013, klokken 20:27
At designet på selve pluggen er forskjellig har vært klart i lang tid, usikkerheten har vært akkurat hvilken design/standard de går for (Mennekes plugg).
Standarden de støtter har vært avklart et halvt års tid om ikke jeg husker feil? Det har stått på hjemmesiden hvilken IEC standard ladeporten skal støtte (teksten er den senere tid justert til "type 2" for å ikke være så kryptisk for folk flest).

Det blir spennende å se det endelige resultatet når utstyret er godkjent for Europa, og spesielt hvordan det vil gå med godkjenningen av CHAdeMO adapter for vanlige forbrukere :)

Ift. lys rundt ladeporten, på bildet ser det ut til at det er noen dioder på siden av lyset, rett til høyre for ladeluken. Mulig det er blinklys eller noe annet, men jeg håper (og regner med) vi får ladeindikatorer rundt eller i direkte nærhet til ladeporten.
Tror helt sikkert designen på selve ladeporten blir sexy slik som på US modellen. Dette virker som en del av identiteten til Tesla Model S (ladelysene altså). For egen del betyr det mye at utstyret blir CHAdeMO kompatibelt (med adapter) da jeg har mye mer bruk for dem enn dobbeltlader i bilen for 22kW AC. Det blir som et allerede utbygget SC nett fra dag en takket være NISSAN :-)

Cirion


Dette bildet bekrefter hva Elon snakket om tidligere i år når han var på besøk. Tesla sin connector, men Mennekes type 2 kompatibel. Slik at det blir mulig å bruke en std. Mennekes kabel som på bildet under.

Det ser også ut som at de 2 øverste pinnene har både en normal tykkelse del, og en indre del med mye tykkere pinne. Det ser ut som at alle de andre pinnene har en samme lengde som de 2 øverste, men de har en annen farge på halve pinnen som er like tykk.

Det ser ikke ut som at Mennekes kabelen har behov for den tykkere pinnen på noen måte.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA