Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skal barnet hete? Navn til din TMS!

Startet av ulrikqk, onsdag 28. august 2013, klokken 10:44

« forrige - neste »

ulrikqk

Har søgt efter automatisk kjørelys her på forummet, uden at det gav nogen resultater, hvor folk faktisk har lavet det.

Noen erfarringer hermed? Hvor er det lettest at koble sig på...
P106E 2001, Moss

Elmo

Biler som er solgt nye i Norge har kjørelys så det kan ikke være så vanskelig. Alle mine er bruktimporterte så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med tilkobling.

Jeg tenkte også å automatisere det på min første PSA, men nå er automatikken bygget inn i armen min. Bare jeg setter meg inn i en PSA-elbil så slår jeg automatisk på lyset, til og med når jeg ikke skal kjøre :-[
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: ulrikqk på tirsdag 20. august 2013, klokken 19:11
Har søgt efter automatisk kjørelys her på forummet, uden at det gav nogen resultater, hvor folk faktisk har lavet det.

Noen erfarringer hermed? Hvor er det lettest at koble sig på...
Jeg har ikke gjort dette på vår P106E, men har bygget om til automatiske kjørelys på en bruktimportert bensindrevet bil. Når den biltypen ble solgt nye i Norge var det et ganske finurlig opplegg med 3 releer for nærlyset der blant annet et av disse 3 releene hadde som eneste oppgave (når tenningen er på) å slå av lysene når startmotoren kjøres (ved +12 V på manøvermagneten til startmotoren).

På en elbil kan nok dette gjøres enklere ved for eksempel å benytte 2 vekslende rele (Biltema 42303 til 39,90 per stykk http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Rele-42134/ ). En måte å gjøre det på  (som et eksempel):

Rele 1 sin "trekkekrets" (over spolen) kobles mellom nærlysbryteren (+ 12 V ved nærlyset slått på) og jord/0 V/chassis. Bryteren i releet sin aktive kontakt kobles da til fast + 12 V (må være sikret/sikring), mens den hvilende kontakten kobles til den hvilende kontakten på rele 2. Det som normalt regnes som forsyningen til bryteren i releet (den siden av bryteren i et vekslende rele som bare har en tilkobling) kobles sist men ikke minst til nærlyspærene. Rele 1 sin oppgave er dermed å alltid gi nærlysene spenning når nærlysbryteren står på nærlys og overlate til rele 2 å bestemme hva som skal skje når nærlysbryteren ikke er på.

Rele 2 sin "trekkekrets" (over spolen) kobles mellom parklysbryteren (+ 12 V ved kun parklyset slått på) og jord/0 V/chassis. Releets hvilende kontakt er (som også beskrevet under rele 1) koblet til rele 1 sin hvilende kontakt, mens den aktive kontakten på rele 2 skal være åpen (ikke tilkoblet). Matingen til bryteren i rele 2 skal være fra tenningen på. Denne må med denne konfigurasjonen kunne levere hele strømmen til nærlyspærene(!) Rele 2 sin oppgave er således å gi nærlyspærene strøm gjennom rele 1 sin hvilende kontakt når tenningen slås på, men også å slå denne strømmen av når kun parklyset slås på.

Merk at med denne oppkoblingen vil man som på moderne biler kun ha nærlys og ikke baklys etc. Vil man ha med baklys/parklys, nummerskiltlys etc kan man jo i tillegg koble slik at disse forsynes direkte fra tenning på i stedet for fra lysbryteren. Det finnes ellers garantert andre måter å gjøre det på (både mer kompliserte, men kanskje også noen enda enklere).
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA