Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan få lengst mulig rekkevidde

Startet av Birger, mandag 08. juli 2013, klokken 09:20

« forrige - neste »

Birger

Det er åpenbart en del rare regler i USA også. I en del stater får ikke Tesla selge bilene sine direkte til kundene. Alt salg og service skal skje gjennom en uavhengig tredjepart.

Den siste utviklingen på den fronten er at forhandlerne i New York state prøver å endre de lokale lovene for å hindre at Tesla selger direkte: http://www.greencarreports.com/news/1084963_new-york-auto-dealers-try-to-make-registering-tesla-cars-illegal-breaking

Fascinerende med tanke på at USA skal være frihandelens hjemland.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

timingbeltkiller

#1
Sitat fra: Birger på søndag 23. juni 2013, klokken 08:15
Fascinerende med tanke på at USA skal være frihandelens hjemland.
Antakelig en smitteeffekt fra finanssektoren hvor president Bush fant opp, og president Obama siden forbedret den perfekte kombinasjonen av sosialisme og kapitalisme:
- tapene sosialiseres og dekkes av skattyterne.
- gevinstene privatiseres og beholdes av eierne.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

laumb

I tillegg ønsker de i NY å gjøre at loven endres med effekt tilbake til 2006 - noe som vil medføre at allerede registrerte Roadsters og Model S vil bli ulovlig å ha registrert i NY.

Forstår ikke hvordan de får til dette. :P

RSandven

Fatter ikke hvordan de kan få til noe sånt. Dette er jo ikke et produkt alle MÅ ha. Enhver velger jo fritt selv å kjøpe fra et slikt monopol.
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Griffel

Sitat fra: Birger på søndag 23. juni 2013, klokken 08:15
Fascinerende med tanke på at USA skal være frihandelens hjemland.
Tankegangen bak disse reglene er nettopp frihandel, at ikke merkeforhandlere skal ha prissamarbeid. På den måten sikrer reglene fri konkuranse på forhandlersiden, noe lignende er jo også innført i Euraopa men ikke så ekstremt at merkeforhandlere ble forbudt. Dette fungerer nok stort sett bra, men for Tesla som er en liten produsent som skal selge en biltype som avviker såpass fra tradisjonelle bilmodeller og som ikke har kapasitet til å fylle opp bakgården til en bilforhandler får slike regler utilsiktede konsekvenser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jonasdig

Her er en podcast som omhandler systemet og hvorfor det er sånn. Virker ikke veldig lovende for Tesla.

http://www.npr.org/blogs/money/2013/02/19/172402376/why-buying-a-car-never-changes

Edit: Her er en litt fyldigere utgave. http://www.npr.org/blogs/money/2013/02/12/171814201/episode-435-why-buying-a-car-is-so-awful

Bent

Sitat fra: Griffel på søndag 23. juni 2013, klokken 10:46Tankegangen bak disse reglene er nettopp frihandel, at ikke merkeforhandlere skal ha prissamarbeid. På den måten sikrer reglene fri konkuranse på forhandlersiden, noe lignende er jo også innført i Euraopa men ikke så ekstremt at merkeforhandlere ble forbudt. Dette fungerer nok stort sett bra, men for Tesla som er en liten produsent som skal selge en biltype som avviker såpass fra tradisjonelle bilmodeller og som ikke har kapasitet til å fylle opp bakgården til en bilforhandler får slike regler utilsiktede konsekvenser.
Det som antagelig er et større problem for Tesla (eller for forhandlerne, alt etter som du ser det) er at selve teknologien bak elbiler går rett i strupen på forretningsmodellen til de uavhengige bilforhandlerne. De tar store deler av sine inntekter fra vedlikehold og reparasjon, og en godt konstruert elbil har nesten ikke noen av delene. En forhandler vil derfor se det i sin interesse å ikke selge en elbil men istedet selge en fossilbil i samme segment. Dette ville gjøre det helt håpløst for Tesla å skulle prøve å nå ut til massemarkedet med elbiler via de etablerte forhandlerne.
Tesla Roadster, 25Mm

Desdi

Det er bare å se på dokumentaren "Who Killed The Electric Car". Så skjønner man hvordan dette er mulig. Sterke krefter igang. Den gikk forøvrig på kanalen Silver igår. Ellers kan den ses på youtube i tålelig kvalitet.

Milzit

Sitat fra: Desdi på mandag 24. juni 2013, klokken 10:02
Det er bare å se på dokumentaren "Who Killed The Electric Car". Så skjønner man hvordan dette er mulig. Sterke krefter igang. Den gikk forøvrig på kanalen Silver igår. Ellers kan den ses på youtube i tålelig kvalitet.
Den ligger på AppleTvV også bra kvalitet, anbefales!
Se også oppfølgeren Revenge Of The Electric Car. (med Tesla og Nissan)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA