Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi vinterdekkene våre?

Startet av kjonix, fredag 18. oktober 2013, klokken 08:27

« forrige - neste »

kjonix

Har begynt å leke litt med tanken om å lage en egen app. Har vurdert ulike tilnærminger og plattformer, men lurer på, for mitt bruk, at en windows applikasjon som kan kjøre som en bakgrunnsprosess er den beste tilnærmingen. Et godt grensesnitt for preheating er det viktigste for meg med denne appen.

Noen med forslag, tanker, ideer, forslag?


kjonix


aryx

Hva er det du ønsker å forbedre av de applikasjonene som er der ute da?

Du har jo denne for eksempel, som kan gjøre det meste: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19975-VisibleTesla
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

Anew

Er det mulig å få til varsling via epost/sms når lading stopper?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Epleskreller

Sette et klokkeslett for når varming av bil skal starte.

Det savner jeg
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

kjonix

Kan implementere sms/epost varsel, men tenkt mer på et balloon varsel slik som vist over.

Klokkeslett for å starte kommer også i VisibleTesla-appen, men jeg er ikke så fan av java apps.

aryx

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 09. oktober 2013, klokken 15:59
Sette et klokkeslett for når varming av bil skal starte.

Det savner jeg
Det er en scheduler fane i nyeste versjon 0.20.02
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

aryx

Sitat fra: kjonix på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:03
Kan implementere sms/epost varsel, men tenkt mer på et balloon varsel slik som vist over.

Klokkeslett for å starte kommer også i VisibleTesla-appen, men jeg er ikke så fan av java apps.

Skjønner :) Noen form for overvåkning/logging kunne kanskje vært kjekt.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

Anew

Sitat fra: kjonix på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:03
Kan implementere sms/epost varsel, men tenkt mer på et balloon varsel slik som vist over.
Tenker at det er greit å ha applikasjonen kjørende på PC hjemme, og at den kan varsle om lading stopper når man er ute på ukjente ladesteder - derfor varsling til epost/sms. Gjerne implementert slik at man ikke får varsel om lading stopper på forhåndsdefinert tidspunkt/ladenivå.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Trøndertesla

Vet ikke hvor omfattende du tenker å gjøre dette, men her er noen tanker om 3-4 forskjellige apper

1. Forbedring av dagens Tesla App / Visible Tesla (for phone/computer)
- Kanskje legge til en funksjon for å få fjerntilgang til ryggekameraet kunne vært kult?

2. Uttrekk av kjøredata - (for computer)
- Få ut all kjøredata; strekninger, avstander, hastigheter, etc.
- Dette kan deretter benyttes i en "kjørebok-app". Når man setter seg i bilen så kommer et spørsmål opp på skjemen "vil du logge denne turen?" trykker man "Ja" så vil all data bli overført til PC i et korrekt format, slik at det blir enkelt å printe ut dette for reiseregninger. Jeg blir gjerne med i en referansegruppe for dette om det trengs
- Om man er ultrainteressert i egen kjøring så kan man også analysere rådataene på egen hånd og lage egne output

3. Fotoboks/radar/laser/navigasjon
- En app som varsler både fotobokser, radarkontroller, om biler som ligger bak er UP, etc.
- Se egen tråd - noe med "fotobokser"...

4. Annet
- Om man har tenåringer i huset eller andre mindre erfarne sjåfører, så hadde det vært greit å begrense effekten på bilen. Sette på max. 100 km/t eller max. 150wh/km
- For å gjøre dette så man man vel inn i det aller helligste og dette er det vel kanskje ikke mulig å gjøre for trdejepartsutviklere...?
- I samme slengen så burde det da vært mulig å tracke rute/distanse/fart m.m. - og få dette ut i et presentabelt format, slik at man kan kontrollere at ingen benytter bilen som racerbil...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Trøndertesla

Jeg kom på et nytt behov, som burde være et must i forhold til videresalg av TMS - ladehistorikk.

Måten man lader på er svært avgjørende for den langsiktige kapasiteten på batteriet, og så vidt jeg har skjønt så handler det om 10-gangern og vel så det fra optimale ladeprosedyrer i forhold til om man lader 100% hver dag. Om man skal kjøpe en brukt TMS så burde det vært obligatorisk å legge frem ladehistorikken. I samme rapport kan vel energi-historikken presenteres. Da vil man som potensiell bruktbilkunde ha et godt grunnlag for å vurdere bilens batterikapasitet.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

laumb

Månedlig avlesning av kWh forbrukt og km kjørt som dyttes inn i et Excel ark som kan leveres kjøper er kanskje godt nok. Appen burde klare å lese disse tallene satt opp i mot måneden før?

Personlig nullstiller jeg aldri Trip A, for å ha totalt forbruk fra bilen var ny tilgjengelig samt nullstiller Trip B hver 1. i måneden, men noterer ned statistikk fra måneden før ("feilmeldingene" blir rettet fortløpende av formelene etter hvert som jeg fyller ut. Kun 1 måned å skilte med enn så lenge) - fyller inn km-stand ut, og kWh forbrukt. Resten er formler:

sindrej

Tenkte meg også å lage et program.  I første omgang bare et program som logger alle data "kontinuerlig" og lagrer det i en database.  Da vil jeg senere kunne lage et program som henter ut full oversikt over ladehistorikk, når jeg kjører, hvor jeg kjører etc. etc.  Må bare få ræva i gir og lagre dataene, det er det viktigste.  Uthenting er ikke så nøye med nå i starten.  Dette vil da kjøre på en server hjemme som uansett står på 24/7.

kimnaess

Sitat fra: Trøndertesla på torsdag 10. oktober 2013, klokken 10:00
Jeg kom på et nytt behov, som burde være et must i forhold til videresalg av TMS - ladehistorikk.

Måten man lader på er svært avgjørende for den langsiktige kapasiteten på batteriet, og så vidt jeg har skjønt så handler det om 10-gangern og vel så det fra optimale ladeprosedyrer i forhold til om man lader 100% hver dag. Om man skal kjøpe en brukt TMS så burde det vært obligatorisk å legge frem ladehistorikken. I samme rapport kan vel energi-historikken presenteres. Da vil man som potensiell bruktbilkunde ha et godt grunnlag for å vurdere bilens batterikapasitet.

Tesla kan gjøre en bleed test på batteriet som indikerer hvor "skadet" det er. Jeg fikk det gjort på min Tesla Roadster når jeg solgte den, og needless to say, batteriet mitt var godt tatt vare på

Verre med bakdekkene  8)
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

Amper

Sitat fra: kimnaess på torsdag 10. oktober 2013, klokken 23:40
Sitat fra: Trøndertesla på torsdag 10. oktober 2013, klokken 10:00
Jeg kom på et nytt behov, som burde være et must i forhold til videresalg av TMS - ladehistorikk.

Måten man lader på er svært avgjørende for den langsiktige kapasiteten på batteriet, og så vidt jeg har skjønt så handler det om 10-gangern og vel så det fra optimale ladeprosedyrer i forhold til om man lader 100% hver dag. Om man skal kjøpe en brukt TMS så burde det vært obligatorisk å legge frem ladehistorikken. I samme rapport kan vel energi-historikken presenteres. Da vil man som potensiell bruktbilkunde ha et godt grunnlag for å vurdere bilens batterikapasitet.

Tesla kan gjøre en bleed test på batteriet som indikerer hvor "skadet" det er. Jeg fikk det gjort på min Tesla Roadster når jeg solgte den, og needless to say, batteriet mitt var godt tatt vare på

Verre med bakdekkene  8)

så hvis jeg leser riktig mellom linjene ville neppe bakdekkene bestått en bleed test...  ::)
P85D :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA