Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Performance Plus

Startet av tomrh, onsdag 10. april 2013, klokken 09:39

« forrige - neste »

tomrh

Merker at vårsola kommer høyere. I dag kjørte jeg hele veien hjem uten å bruke varmeapparatet, til tross for et par kuldegrader i lufta. Bilen er svart, og var godt oppvarmet av sola da jeg begynte å kjøre. Og det sterke solskinnet tilførte tydeligvis nok effekt til å opprettholde varmen sånn noenlunde underveis.

Lurer egentlig på hvor mye ulike fargevalg har å si for kupévarmen ved ulike solhøyder, og dermed indirekte rekkevidde?

Hvis sola står i senit så er det ca. 1000 W/m² som treffer jordoverflata (iflg wikipedia). Ved vårjevndøgn står sola 26,5 grad over horisonten i Trondheim midt på dagen, dvs. effekten blir sin(26,5) * 1000W/m² = 440 W/m². En svart bil som er litt matt i lakken absorberer 95% av dette. Hva er overflata til en svart trilling? Anta ca. 2 m² hvis sola kommer inn fra siden. Bilen skulle da motta 400*2*0,95 = ca. 840W fra sola. Et brukbart energitilskudd. En hvit trilling absorberer bare 65% av sollyset, dvs. den mottar ca. 570W fra sola. En god energiøkonomisk grunn til å velge svart bil? ;)

Tallene 95% og 65% har jeg herfra: http://www.dinside.no/881172/lys-farge-paa-bilen-kan-kutte-forbruket
Men der er fokuset motsatt - at man bruker klimaanlegg for å kjøle ned bilen om sommeren. Neppe det store problemet her til lands.

Mulig at utregningen ble litt for enkel her, bilen består jo av flater i ulike vinkler i forhold til sola. Hvor mye har dette å si?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#1
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 21. mars 2013, klokken 18:36
Hvis sola står i senit så er det ca. 1000 W/m² som treffer jordoverflata (iflg wikipedia). Ved vårjevndøgn står sola 26,5 grad over horisonten i Trondheim midt på dagen, dvs. effekten blir sin(26,5) * 1000W/m² = 440 W/m². En svart bil som er litt matt i lakken absorberer 95% av dette. Hva er overflata til en svart trilling? Anta ca. 2 m² hvis sola kommer inn fra siden. Bilen skulle da motta 400*2*0,95 = ca. 840W fra sola. Et brukbart energitilskudd. En hvit trilling absorberer bare 65% av sollyset, dvs. den mottar ca. 570W fra sola. En god energiøkonomisk grunn til å velge svart bil? ;)

Mulig at utregningen ble litt for enkel her, bilen består jo av flater i ulike vinkler i forhold til sola. Hvor mye har dette å si?
Det som er litt synd med sola og Norge fra et energimessig synspunkt er at vi får lite om vinteren når vi trenger det som mest og mye om sommeren. Det er er jo ikke så unaturlig siden det er det som skaper forskjellen på sommer og vinterhalvåret, men det gjør det vanskeligere å utnytte denne energien. Slik sett har de det enklere i Spania og California. I løpet av ca. 30 minutter motar vi (verden som helhet) fra sola like mye energi som det vi bruker på et år fra tradisjonelle energikilder som fossilt brensel, kjernekraft og vannkraft. I Sørspania og California leverer sola rundt 2000 kWh/år/m2 mens i Sørnorge snaut det halve. På sommerstid; Mai-August er det ikke store forskjellen mellom oss og Spania takket være lange dager. Desember-Januar er derimot ikke rare greiene her nord og det er nå vi kunne trenge det mest.

Til regnestykket: sin(26,5) * 1000W/m² = 440 W/m² gjelder for en horisontal flate. En lodrett flate vendt mot syd blir da cos(26,5)*1000W/m2 = 894 W/m2. Disse tallene gjelder da bare midt på dagen vårjevndøgn og klart vær. (En solfanger retning sør med vinkel 63,5° gir da størst effekt)
Så kan en jo selvfølgelig flytte bilen noen ganger i løpet av dagen slik at en får størst mulig flate mot sola.
De solstrålene en har mest glede av til oppvarming av bilen er alikevell de som kommer gjennom vinduet og varmer bilen innvendig, altså drivhuseffekten i bokstavlig forstand.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sjekket de utvendige målene på trillingen: bredde, lengde og høyde er hhv. 1475 mm, 3475 mm og 1610 mm. Har nok tatt altfor lite i med bare 2 m². For taklengden er ca. 60% av den totale lengden, dvs bare taket har overflate: 3,475 * 1,475 * 0,6 = 3 m²

Siden av bilen har metall opp til ca. 60% av høyden. Og når vi tar bort krumning i front pluss hjulbuer kan vi anta at metallet utgjør ca. 80% av lengden. Overflate blir 1,61 * 3,475 * 0,6 * 0,8 = 2,7 m².

Bruker dine og mine tall for horisontal og vertikal flate:
3 m² * 440 W/m² = 1320 W
2,7 m² * 894 W/m² = 2414 W
Tilsammen 3734 W

En svart trilling absorberer 3734 * 0,95 = ca. 3,5 kW !!
En hvit trilling absorberer 3734 * 0,65 = ca. 2,4 kW

Dette er situasjonen på strekningen Trondheim - Stjørdal (øst-vest retning) midt på dagen med sola steikende i sør ved vårjevndøgn. Det er utrolig mye mer solenergi enn jeg kunne forestille meg!  :o Og da har jeg ikke engang tatt med det som absorberes av interiøret (som jo også er svart i i-MiEV). Ikke rart at jeg bare kunne skru av varmeapparatet...

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA