Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pendler Drammen - Sandvika, "gammel" eller ny Nissan Leaf?

Startet av DonPedro, mandag 15. april 2013, klokken 15:22

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: valvolainen på fredag 31. mai 2013, klokken 22:08
Hm, jeg tipper at 60kwh blir usalgbar når disse havner på bruktmarkedet.
Men - når de blir så gamle at batteriet bør byttes, vil det nok være mulig å sette inn et 80-90-100kwh batteri.
Men salg etter tre-fire-fem år? Vanskelig == veldig ned i pris.

Uenig, 60 kWt vil fungere utmerket som småkjøringbil(alt annet enn langtur). Den har tross alt over dobbelte av rekkevidden til Leaf/trilling og det er ganske mange av dem rundt omkring. Dessuten ser det ut til å bli ganske få av 60 kWt, så man trenger ikke så stor etterspørsel for å få solgt til ok pris.

Om jeg kjøper en TMX om 2-3 år hadde jeg ikke hatt noe imot at bil nr. to var en 60kWt TMS.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Zneip

Jeg tror ikke primærmarkedet for brukte Model S'er vil være i Norge. En kollega av meg traff på en delegasjon Tyskere under åpningen av Trondheimsbutikken. De var ute etter å få i stand en avtale om bruktkjøp til Tyskland. Hørte dere det??? Brukteksport _TIL_ Tyskland :) - her er noe snudd på hodet gitt.

De norske insentivene vil gjøre de brukte bilene våre meget attraktive nedover i Europa. Jeg tror bilene vil tape seg mindre enn ICE-biler, uansett tilvalgspakker...
Nord Trøndelag | X90D

laumb

Håper egentlig ikke våre brukte TMS havner på kontinentet. I det øyeblikk insentivene forsvinner og 60% av bilene er i utlandet... Nei vent litt.. Mindre biler, stor etterspørsel.. SEND THEM AWAY!

petersv

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. mai 2013, klokken 21:47
Sitat fra: petersv på fredag 31. mai 2013, klokken 21:23
Sitat fra: heimabrygg på fredag 31. mai 2013, klokken 21:19
Jeg har bestilt bil uten barneseter (vi venter vårt første barn i sommer), men lurer på å ombestemme meg:

  • Økt videresalgsverdi er jeg enig i, samtidig som fornuften tilsier at jeg skal jo ikke selge denne bilen!
  • Når jeg leser om hysterisk glade barn i disse setene, må en jo også tenke på at en kan glede flere enn bare sjåføren? ;-)
  • Har tidligere tenkt at kr 400.000+ er galskap å bruke på bil. Nå har jeg - via internett - bestilling på en til 650.000+ og funderer altså på å endre bestillingen for å bruke enda mere
  • Vidersalgsverdien øker jo for hver tilleggspakke en legger til?

Gud, Tesla er gøy! Og jeg har ikke engang prøvekjørt, bare prøvesittet...  ;D

Trenger _du_ disse setene? Og nei, man får ikke igjen mer enn man investerer i tillegsutstyr. Det kommer "aldri" til å skje at du henter inn de 10 lappene på bruktsalg.

Vel, han venter jo barn. Og med ett kommer ofte flere ;) Dessuten får de venner, begynner på fotball og plutselig skal du kjøre en drøss unger til kamp. Kjekt med flere seter da. Jeg hadde nok også bestilt de om jeg hadde planer om å anskaffe unge(r).

Nettopp mitt poeng over, han må kjøpe de av eget behov, ikke neste eiers ;)

AttackOfTheMac

Personlig syntes jeg det blir ganske tåpelig å tenke på videresalg av bilen før man har fått den.
Og i alle fall å bruke penger på pakker man ikke selv mener er verd det bare for å høyne verdien for videresalg. Dersom du ikke personlig mener det er verd det er det nok mange andre som syntes det samme.

Personlig tok jeg 60 kWh fordi jeg ikke vil betale 50-60k mer for noe jeg ikke kommer til å trenge. Sjansene er at det er mange andre som syntes det samme, selv om bilen er noen år.
Vil jeg få en lavere verdi for bilen når det selges ? Ja, men jeg betaler jo mindre for den nå...

Jeg tipper også det er en sjanse for at det kommer en buyback avtale med garanti i Norge også for de som skulle være ekstra bekymret.

19quiz76


Sitat fra: Thorbjorn på lørdag 01. juni 2013, klokken 00:56
Personlig syntes jeg det blir ganske tåpelig å tenke på videresalg av bilen før man har fått den.

Du er ikke alene om å tenke slik, men personlig har jeg annenhåndsverdi som kraftig ledestjerne når jeg bestiller ny bil. Tenker ikke at jeg får igjen hver krone, bilen vil selvfølgelig tape seg i verdi. Men du vet ikke hva bilen koster deg før du har solgt den. Og velger man bort ekstrautstyr som viser seg å bli populært i bruktmarkedet om noen år, kan det ta tid å finne en kjøper (les: må senke prisen). I tillegg vil utvikling av biler og utstyr i mellomtiden gjøre at det som virker som cutting edge i dag, være en selvfølge om tre, fem eller ti år. Folk som kjøper brukt vil ha mest mulig for minst mulig, de som nøyer seg med minste motor og ribbet for utstyr for å spare noen kroner er i mindretall.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Kallagtunet

Den bilen jeg har eid med minst verdifall (både prosentvis og i kroner) var en Skoda Fabia classic stasjonsvogn med minste motor. Tapte seg 17,5 tusen i verdi på 3 år...

Jeg vil tro at en skapet Tesla vil være det som gir minst verdifall både i kroner og mest sannsynligvis også i %. Ekstrautbytte er enda dårligere butikk enn bilen i seg selv (men meget god butikk for produsenten), når det er sagt så har våre biler etter Skodaen hatt stort sett alle mulige kryss, dyrere men har man lyst og råd så kjøper man :-D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA