Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Boogie, fredag 17. mai 2013, klokken 20:54

« forrige - neste »

Boogie

Det er mulig å bruke en Type 2 kobling fra Mennekes på Leaf. Og denne kan ha ganske stor kapasitet (les mer enn 16A).
Er det noen som vet om ledningsnettet i bilen kan ta mer enn 16A?

Jeg tenker spesielt på situasjonen hvor man ønsker å forvarme bilen, men varmeren trekker mer enn 16A, og drar derfor batteriet i bilen ned i kapasitet før man har startet på turen!

Om man hadde en 32A Mennekes kobling til bilen, så kan man både lade og varme bilen ganske greit....

Jobber med å sette opp en slik kobling hos meg... :)
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Boogie på tirsdag 07. mai 2013, klokken 13:23
Det er mulig å bruke en Type 2 kobling fra Mennekes på Leaf. Og denne kan ha ganske stor kapasitet (les mer enn 16A).
Er det noen som vet om ledningsnettet i bilen kan ta mer enn 16A?

Jeg tenker spesielt på situasjonen hvor man ønsker å forvarme bilen, men varmeren trekker mer enn 16A, og drar derfor batteriet i bilen ned i kapasitet før man har startet på turen!

Om man hadde en 32A Mennekes kobling til bilen, så kan man både lade og varme bilen ganske greit....

2011/2012 Leaf bygd i Japan har maks 16A lader, så du vil uansett ikke få utnyttet mer. 2013 Leaf bygd i Sunderland, UK _kan_ utstyres med 32A lader, du trenger altså en slik for å få noen nytte av en 32A veggboks.

Med "gammel" Leaf er det heller ingen vits i å investere i en 32A Mode 3 ladekabel, en 16A kabel er tynnere og rimeligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Boogie

Jeg er fullt klar over at laderen kun trekker 16A, men om kablingen er kraftig nok til å tåle det, og pilotsignalet sier at bilen kan trekke mer, så kan lader og varmer trekke totalt 32A fra denne Mennekes kontakten.
Er bilen fulladet vil man da få utnyttet forvarmingen av bilen uten å trekke fra bilens eget batteri.
Jeg ser at sannsynligheten er liten, men det hadde vært gøy å prøve det.
Da stasjonen kan juster, så kommer jeg til å sette den opp for morro skyld.
Det kommer kanskje en ny Leaf forbi en dag?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

BE

Det har ingen betydning om du legger opp 32A til bilen. Den vil ikke trekke mer enn 16A uansett.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: Boogie på onsdag 08. mai 2013, klokken 21:57
Jeg er fullt klar over at laderen kun trekker 16A, men om kablingen er kraftig nok til å tåle det, og pilotsignalet sier at bilen kan trekke mer, så kan lader og varmer trekke totalt 32A fra denne Mennekes kontakten.

Nei. Varmeren går på batterispenning (360V DC), ikke på 230V AC. Så alt varmeren trekker er etter laderen. Du må ha 32A lader for å trekke 32A fra nettet, det går ikke noe strøm utenom laderen direkte til andre ting.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Boogie

OK, men da får jeg en Mennekes kontakt som dekker samme behov som i dag (for meg), og det er alltid artig med et prosjekt!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA