Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge

Startet av Slate, søndag 02. juni 2013, klokken 20:37

« forrige - neste »

Vikingo

Eg fekk maks 98% på mine laddingar på min E-tur. (snøgg) Treigladding som vanleg til 100.

Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

artemiss

Dette står i min nissan leaf 2012 owners manual side 60:
"NISSAN recommends using normal charging for
usual charging of the vehicle. Use of quick
charge should be minimized in order to help
prolong Li-ion battery life".
Og det står litt lengere ned på samme side:
"Quick charging is possible (even several times a
day) if the battery temperature is not near the red
zone. If the battery temperature reaches the red
zone, in order to protect the battery, quick
charging is not allowed and the power limitation
mode will be triggered".
Jeg har aldri brukt hurtiglading men forstår det slik at den lader kun til 80%, som tilsvarer cirka 130km på det som har blitt kalt "guess-o-meteren" av en annen forum medlem  :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

artemiss

Kom på en ting til som vil kanskje påvirke ditt valg om kjøp av elbil: jeg er newbie, men forstår det slik at batteriet må forvarmes før bilen kan kjøres hvis det er kaldt, se en annen innlegg her som heter "ikke forvarm uten å være tilkoblet". Hvis du ikke har mulighet til å lade hjemme, kan du få problemer å starte bilen hjemme om vinteren, og ikke minst oppleve en kald bil og/eller redusert rekkevidde. Lykke til  :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Sverre_E

Sitat fra: artemiss på torsdag 23. mai 2013, klokken 18:15
batteriet må forvarmes før bilen kan kjøres hvis det er kaldt,

Forvarmingen gjelder kupeen. Da slipper man å skrape så mye is, og man slipper å vente på at kupeen skal bli varm mens man kjører. 8)  Bilen trenger ikke forvarmes for å starte.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

artemiss

Ja, det kommer an på hvor kald det er. Hvis det er -20C  eller kalder, slår batterivarmeren seg på automatisk. Igjen, fra bruker manual:
The Li-ion battery heater does not
operate if the available Li-ion battery
charge is less than approximately 30%
and the charger is not connected to the
vehicle. To help prevent the Li-ion
battery from freezing, do not leave the
vehicle in an environment if temperatures
may go below -4F (-20C) unless
the vehicle is connected to a charger.

Det er vel sjelden at det er så kaldt om natta  :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

stine

Sitat fra: artemiss på torsdag 23. mai 2013, klokken 20:56
Ja, det kommer an på hvor kald det er. Hvis det er -20C  eller kalder, slår batterivarmeren seg på automatisk. Igjen, fra bruker manual:
The Li-ion battery heater does not
operate if the available Li-ion battery
charge is less than approximately 30%
and the charger is not connected to the
vehicle. To help prevent the Li-ion
battery from freezing, do not leave the
vehicle in an environment if temperatures
may go below -4F (-20C) unless
the vehicle is connected to a charger.

Det er vel sjelden at det er så kaldt om natta  :)

Det var så kaldt flere netter de siste vinterne. Ikke mange netter, men noen.
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

Thomas Parsli

Temperaturen det henvises til er batteritemperaturen, ikke lufttemperaturen.

Forrige vinter hadde vi nesten en uke med under -20, men siden bilen vår ble brukt hver dag (og ladet hver natt) falt ikke temperaturen under 3 streker.
Denne vinter stod bilen stille i tre døgn ved Tyrifjord Hotell og selv om gjennomsnittstemperaturen var høyere falt temperaturen ned på 2 streker.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

stine

Hehe, ja se der. Ukunnskapen (min) viser seg!  8)
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

snurre100

Sitat fra: stine på fredag 24. mai 2013, klokken 13:16
Hehe, ja se der. Ukunnskapen (min) viser seg!  8)
Husk det finns ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.   ;)
Venter på Kia E Niro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA