Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Olsleaf, lørdag 25. mai 2013, klokken 16:32

« forrige - neste »

Olsleaf

El bil har lov til å kjøre i kollektivfelt, men noen ganger kommer det et skilt med slutt på kollektivfelt, og under står det "gjelder ikke buss og taxi". Som regel er dette før en obligatorisk sving til høyre. Da må el bil også svinge til høyre. Kjører du rett frem og er så uheldig at politi er der, blir det fort 5000kr i bot. Nå har jeg vært så heldig å unngå politi, men ble klar over dette ved en tilfeldighet på dette forum. Dette gjør det litt komplisert å kjøre, særlig i rush trafikk, da du må inn i køen til venstre for så å legge deg ut til kollektivfelt igjen etter avkjørsel. Jeg kaller dette "molbo regler", vi må prøve å påvirke våre folkevalgte for å få endret denne idiotien, eller få skilt med elbil på også. I dag så jeg et hvor det stod; gjelder ikke buss, taxi og sykkel, skulle ikke være noe stort problem å sette in elbil.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

BE

Eller som det står noen plasser i Stavanger "Gjelder ikke brukere av kollektivfeltet"
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

hkaspenberg

Denne diskusjonen blusser opp ved jevne mellomrom. Vi har flere slike feller i Oslo, f.eks. langs Ring2 ved Ullevål (dvs. dev var slik sist gang jeg sjekket - korriger meg hvis det har blitt rettet opp!) og andre steder.

Det som er helt "molbo" er at det ikke finnes en landsomfattende skiltforskrift som dekker dette, men at det er opp til lokale skiltmyndighet å rette opp i slike ting...  :o

Dette er opplagt en sak for foreningen!

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Hans Håvard Kvisle

Vi har gjentatte ganger påpekt skiltforvirringen, og dokumentert det som f.eks. i denne artikkelen:
http://elbil.no/elbilfakta/politikk/610-kollektivfelt-og-skilting
Ei heller har det siden 5-6 år tilbake vært holdt hemmelig for Vegdirektoratet.

Noen som undres over at Statens vegvesen ikke bare har tatt grep og løst saken? Sånn i trafikksikkerhetens ånd. Det sies at guds kvern maler langsomt. Veit ikke om uttrykket passer helt i denne sammenhengen, eller om mindre forblommende ordspråk egner seg.
St.Hanshaugen

BE

Dette er en inntektskilde, så det drøyer nok med skikkelig skilting.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

hkaspenberg

#5
Sitat fra: BE på mandag 13. mai 2013, klokken 13:09
Dette er en inntektskilde, så det drøyer nok med skikkelig skilting.

Problemet er, som jeg påpeker overfor, at det ikke er en nasjonal skiltforskrift, men at slikt er overlatt lokale myndigheter som må vurdere en "passende" undertekst i hvert tilfelle. At slike lokale vurderinger tar tid og koster penger er det ingen som bryr seg med. Typisk Norsk å være ineffektiv i offentlig forvaltning...  :o

(@ Hans - Jeg var fullstendig klar over at Foreningen har vært på denne ballen før, men ville bare ha noen på banen igjen - Tydeligvis kan ikke dette gjentas for ofte.)

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA