Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Carver på Autofil nr 6

Startet av jayko, tirsdag 18. mars 2008, klokken 12:15

« forrige - neste »

jayko

Vurderer å kjøpe min første elbil. den jeg har tenkt mest på er thinken. jeg syns de andre ser litt for mye ut som mopedbiler (no offence). men er egentlig åpen for alt. jeg vet ingenting om elbil og har egentlig aldri vurdert det før no. lest en del på forumet her å lært en del. men hvis noen har noen gode tips til meg vil jeg gjerne ha de. spesiellt om thinken da, den gamle. lurer også på dette med batterier til den. forstått at dette kan bli et problem.

Thomas Parsli

Jeg synes ikke Peugeot 106, Citroen Saxxo, Peugeot Partner og Citron Berlingo ser ut som modpedbiler -men det er kanskje bare meg :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

El rayo

Velkommen til elbilforumet, Jayko.
Hvis du trenger å kjøre 7 mil på en lading om vinteren er det nødvendig med Webasto varmer. Få Th!nk ble levert med det fra fabrikk. Oppgir du daglig kjørelengde og type vei er det lettere å gi råd som passer til ditt bruk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jayko

trenger egentlig ikke å kjøre mer en det. bor i bergen. hvor mye koster det med helt nye batterier til bilene? skjønt at det er en del å spare på å fulle opp batterier og lign arbeid å vedlikehold. noen som har noen gode tips til type elbil til ca 100 000,-

elektrolux

Siden du bor i Bergen ville jeg vurdert Renault Clio.

Terje Lied i Bergen har mange slike som han holder i drift for forskjellige personer i Bergen. Dermed er du sikret service og vedlikehold. Ring Terje og hør om han har en Clio til salgs

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jayko


elektrolux

Det må du spør Terje Lied om, men normalt må du ut med 80 000 eller mer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

naitsirk

Hallois.

Fant du ut pris for clio her i Bergen?
Noen som vet rekkevidden på disse?

Jeg bor også i Bergen og vurderer elbil når jeg er ferdig utdannet til sommeren og skal begynne å jobbe i fyllingsdalen. Skal kjøpe leilighet også, så må se litt an hvordan jeg kan få det til med lading...

Min daglige kjøring vil bli et sted mellom 10 og 30 km tur/retur hverdager til jobb (avhengig av hvor jeg bosetter meg) og så litt småkjøring utenom, så da burde vel de fleste elbiler være greie. Jeg har heller ikke spesielt lyst på en liten kassebil, så f.eks. peugeot 106 virket litt interessant, men på alle elbilene jeg vurderer blir jeg aldri klok på hvilken årlig eller per km kostnad jeg kan vente meg på batteriene :-/
Har veldig lyst å kjøpe elbil, men om det ender opp med å kunne bli mye dyrere enn en liten bensinbil er det jo litt kjedelig..

Det blir kanskje nødvendig å bruke bilen i forbindelse med jobben også, samt at hjemstedet mitt er ca 150 km kjøring fra Bergen, så da synker jo plutselig utvalget i elbiler betraktelig :-/
Har sett range extender nevnt et par ganger på forumet her derimot.. Er dette et agregat man kjøper separat og kan bruke på alle elbiler eller hvordan fungerer dette i praksis?

Det er første gang jeg kjøper både bil og leilighet, så jeg er ganske grønn på det hele.. Mtp på lading, er det vanlig med noe stikkontakter i slike fellessgarasjer i borettslag og slikt? :s
..Eller har de fleste elbil-eiere hus med egen garasje kanskje?

Er det kun Clio det er lokalsalg/service av i Bergensområdet? Hva med Rogaland (Haugesund/Karmøy)?

..Tenkte det kunne være greit å stille spørsmålene her hvor en annen i Bergen skulle ha første elbil også. Om det blir litt kapring av tråden så gi beskjed så oppretter jeg ny tråd istedet.. Cheers :)

PLUTO

#8
Jeg kan jo prøve å svare på noen av dine spørsmål.
Skal du kjøre 10-30 km tur/retur kan alle elbiler passe, i hvertfall om du skal kjøre alene. Siden du nevnte P106 er kanskje det fordi du ønsker å ha plass til mer en to personer i bilen? Er det nok med to eller tre seter finnes Think (2seter), Reva (3seter) og Kewet (2 seter for de eldre og 3 seter for de nye). Sikkerhetsmessig er Reva og Kewet noe annerledes en de øvrige siden de er registrert som MC, og det er kanskje et argument for deg. Skal du kjøre 15 mil har du ikke så mange alternativer. Det billigste da er nok å kjøpe en brukt bil fra Euronics med nye Li-Ion batterier. De leverer en variant med kjørelengde opp mot 20 mil, men det er mangel på biler. Hvis ikke det er så ofte du trenger å kjøre så langt kan du kanskje vurdere leiebil de gangene.

Lading: Jeg har en opplevelse av at de fleste elbileiere, i hvertfall her i Agder, har hus og dermed ikke problemer med lading. Noen borettslag og leilighetsbygg har strøm i garasjene som man kan koble seg til. Jeg vet om at noen betaler for strømmen og at noen ikke gjør det. Dersom det ikke er stikkontakter i garasjen eller på parkeringsplassen går det jo an å søke om å få det. Noen nye leilighetskomplekser i vårt område markedsføres med ladestasjoner for elbiler ute.

Kjørelengde for Clio:
Normal er et eller annet sted runt 70km, avhengig av terreng, last  og fart.

Utgifter til batterier:
Dette er det vanskelig å si noe klart om, for erfaringene er så forskjellige. Noen biler har kjørt 100 000 km uten noen utgifter til batterier, mens andre biler har byttet batterier (blokker) flere ganger før de har nådd 40 000 km. Skal man levere bilen til et verksted for å ordne med slike ting blir det fort dyrt. Har du kontakter eller kan skru selv, trenger det ikke å bli dyrt selv om noen batterier må skiftes etter en tid. Slik jeg ser det er batteriene er et usikkert punkt i brukte elbiler, og i flere tilfeller det som gjør at bilene selges. Desverre får elbileiere i flere tilfeller beskjed om å skifte hele batteripakken til en pris på rundt 120 000 kr selv om kun en eller to blokker er ødelagt. Alternativer finnes, men det er riktig at det er et usikkerhets moment.

Økonomi:
Jeg vet ikke hvordan du skal bruke bilen men her er et regnestykke:
spart veiavgift: 3000 kr
spart parkeringsavgift: 6000 kr (500 kr i mnd)
spart bomavgift: 3000 kr

Dette er tilsammen 12 000 kr i årlig sparte utgifter i forhold til en fossilbil. Du har dermed dette beløp å reparere for i tillegg til hva en vanlig bil ville kreve i reparasjoner før det blir dårlig økonomi å kjøre elbil. Elbilen har færre deler som kan gå i stykker en en fossilbil, men det som går i stykker er til gjengjeld dyrt.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Sitat fra: naitsirk på torsdag 20. mars 2008, klokken 01:44

Har veldig lyst å kjøpe elbil, men om det ender opp med å kunne bli mye dyrere enn en liten bensinbil er det jo litt kjedelig..

Det blir kanskje nødvendig å bruke bilen i forbindelse med jobben også, samt at hjemstedet mitt er ca 150 km kjøring fra Bergen, så da synker jo plutselig utvalget i elbiler betraktelig

For meg virker det som om du trenger den tryggheten en ny bil gir, samt mulighet for 15 mils turer i blandt.

Da Pluto desverre har rett i at gamle Elbiler er et sjangsespill, der en kan bli sittende igjen med store utgifter, og du spesifikt ikke ønsker denne risikoen tror jeg en ny Think til 200K + 1200 kr i måneden blir ditt beste valg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

naitsirk

Takk for veldig gode og kjappe svar :)

Jeg må nok få sjekket ut om det ventes av meg fra arbeidsgiver å bruke egen bil på disse lengre turene, ellers kan jeg nok klare meg med noe kortere rekkevidde og heller ta bussen de gangene jeg skal helt hjem..

P106 virket interessant pga at den har et normalt og fint bilutseende samt muligheten for å ha flere passasjer på.. Kan vel i grunn klare meg med 2 seter. Buddy har jeg vel slått litt i fra meg pga kassebilfølelsen, men kanskje en liten investering i et fancy design på den også kunne vært noe..

Den nye think har jeg vel slått fra meg pga månedsleien. Med en jobbkjøring i mnd på maks 600 km og litt småkjøring ellers så vil bare månedsleien koste godt over 1 kr per km, gjerne oppmot 2 kr.. Jeg håper også på sikt å få litt rotasjonsturer på plattform, og da vil det jo bli spesielt dyrt å ha en bil stående med fast månedsleie.

Hvilke biler er det Euronics leverer? Hvor i landet holder de til? Har de en nettside?
...prøvde å google litt, men de har jo samme navn som elektrokjeden.. :/
Vil mangel på biler si at de har veldig lang venteliste?
Jeg trenger nok ikke ha bil på plass før til september.

Noen som kan utdype litt om range extender?
Jeg har veldig lite peiling på slikt, men finnes det kanskje portable agregater som f.eks. kan lade bilen mens jeg tar en rastepause?
Er det noen ferjer som tilbyr lading under overfarten? (Det må jeg få sjekket opp, men en 30 min ferjetur hjelper vel kanskje ikke nevneverdig på rekkevidden uansett?)
Både ferjelading eller agregatlading vil vel kreve en eller annen form for hurtiglading for at det skal få noe særlig påvirkning..

Penger spart:
Hvis jeg ender opp med leilighet "på feil side av bommen" i forhold til jobben, så regner jeg med oppmot 5000 kr i bompenger per år. Parkering vet jeg ikke helt hvor mye jeg evt vil spare, det avhenger mye av hvor jeg kjøper leilighet og om det da inkluderer parkeringsplass/garasje. Så hvertfal 8000 kr i årlige kostnader spart + forskjell i pris på bensin og strøm for lading av bilen..

Om batteriene har en forventet levetid på 1 km per kr i pris så ser det jo fort litt skummelt ut derimot, spesielt om en skulle være uheldig med batteriene. Li-Ion batterier har kanskje bedre forventet levetid i forhold til pris til tross for høy pris for selve batteriet?

Takk igjen for de gode svarene :)


elektrolux

#11
Hallo Igjen Naitsirk

Desverre blir økonomi feil motiv for kjøp av elbil slik situasjonen er nå. Bilene våre er overpriste, og et økonomisk sjansespill. Siden det virker som om økonomi er hovedmotivet ditt, bør du vurdere andre løsninger. F.eks en gammel Volvo (som kun trenger hyppige bensinfyllinger og masse bompenger), eller en mopedbil (som også er overpriste), men som kjører på avgiftsfri diesel, gratis gjennom bom, parkerer på MC parkeringer. De er nå kastet ut fra kollektivfeltene. En annen fordel med mopedbiler, er at de er perfekte ombyggingsobjekter til Elbil, da de veier max 350 kg, og har en girkasse en lett kan koble en elmotor til.

Se:  http://elbil.no/forum/index.php?topic=39.15

Har du 100K+ til overs og virkelig ønsker å prøve en elbil, grunnet alle fordelene den har utenom det økonomiske bør du hoppe i det, og håpe at du er heldig med kjøpet ditt.

Når du velger Elbil, er det vel egentlig batteriene du betaler for. Dette kombinert med at det er vanskelig å vite tilstanden på disse, gjør at du må kunne stole på selgers opplysninger.

Jeg har sett biler solgt med helt nye batterier, som har vist seg å ha en batteripakke satt sammen av noe helt annet. Jeg har også sett det motsatte, og selv kjøpt elbil med komplett sett 27 blokker helt nye batterier, for kosten av 1 ny blokk.

En bil jeg vil anbefale er Think sin Saxo. Den har 8-9 helt nye blokker, og resten blending av gode post 2000 blokker testet av meg. Se: http://elbil.no/forum/index.php?topic=317.0
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Jeg ser at jeg greiede å oppgi feil navn på firmaet som selger Li Ion systemer.
prøv denne link: http://www.euromatic.no/

eller denne direkte til det med batterier: http://www.euromatic.no/Batteripakke_think.pdf

Jeg snakket med dem i forrige uke og de sa da at problemet er å få tak i biler med ødelagte batterier til rett pris. Som Electrolux skriver så er elbilene egentlig overpriste og det gjør at det er meget vanskelig å få tak i defekte biler til en pris som passer for ombygging til Li Ion. Han har derfor ingen biler inne nå for salg.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA