Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det ubegrenset med strøm tilgjengelig til alle tider i en privathusholdining

Startet av Yagi, søndag 18. august 2013, klokken 20:32

« forrige - neste »

Yagi

Etter å ha kjørt min Think 2001 mod ca 72000km hadde jeg egentlig regnet med at rekkevidden skulle bli dårligere etterhvert som alderen på batteriene økte....  Men jeg kjører fortsatt 85-90km på en godværsdag nå som før - det virker ikke som om alderen har noe å bety.

Jeg har aldri byttet en eneste batteriblokk.  Er det flere som har samme erfaringen, eller opplever dere at bilen har synkende rekkevidde med alderen på batteriene?

Det jeg vet har betydning er kjøremønster. Når min kone bruker bilen til mye uregelmessig bykjøring er vi brått nede på 65km rekkevidde, men når jeg bruker den til og fra jobben er den tilbake til godt over 80km.

(bank-i-bordet, knock-on-wood, touch-wood, etc, etc ;) )
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

elektrolux

NiCd beholder kapasiteten imponerende bra.

På en graf ville kapasiteten faktisk vist en oppadgående trend de første 10-20000 km, så ganske så flat, men med noe synkende tendens etter ca 100 000 km.

Måler en NiCd celler med Ahr har vi tidligere sett opp mot 120 Ahr målt ved C2, eller 50A last. Ved C1 eller 100 A last ser vi i dag sjeldent mer enn 100 Ahr, men mange fungerende blokker er redusert til 85-90 Ahr.

Måler en i Wt blir det noe annerledes, der gode blokker yter 650 Wt, mens de fleste kun gir 500 Wt. Dette grunnet økt indre motstand og dermed redusert kapasitet.

En Think Classic med 19 fungerende blokker bør uansett klare minst 60 km rekkevidde. Lars i Sandnes kjører regelmessig over 100 Km med sin Classic. Slik kjøring bør under ingen omstendigheter gjøres uten at en har batteriovervåkning som kan indikere reversering av svakeste celle. Uten et slikt instrument bør en aldri kjøre en Classic under 20% eller inn i rødsonen på kapasitetsmeteret..

Les mer om temaet her: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Min opplevelse er den samme som din. Ingen antydning til kortere rekkevidde. :)  Den har riktignok stått en stund nå pga defekt 12V-batteri og hovedbatteri som har kommet under terskelspenning for at laderen skal klare å starte, men det står på lista over ting jeg skal ta tak i nå som ferien er over og vi kommer i normalt gjenge igjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Yeyeye

Jeg har også en litt artig opplevelse med mine 2 dårligste batteriblokker, de kommer fra reservebilen og jeg kunne ikke kjøre under 30% før det var fare for at de gikk tom, spes ved litt høyt strømtrekk under kjøring.
Nå har jeg i det siste ikke opplevd at de går tom tidligere en ved 15% og som oftest ved nærmere 5% på enegimeteret. Jeg har paktracker og tør dermed bruke slike blokker(selv samboern forstår å følge med litt på dette;) ). Altså bruken av batteriene ser ut til å kunne rekondisjonere de til en vis grad. Tidligere eier av delebilen brukte den alltid bare veldig korte turer, og den stod alltid til lading. Bilen var gått bare 26000km når de ga den opp. Energimeteret fanget ikke opp selvutlading og lite kapasitet og bilen kunne gå tom for strøm selv ved 85%!! Disse dårlige blokkene er nå gått ca 15-20000km i min Think og ser da merkelig nok ut til å bli bedre å bedre.

Og som ovenfor nevnte: Bank bank! osv osv.... ;)

Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

Jeg har også ved 2 anledninger kjørt batterier opp fra 20-30 Ahr til 85+ Ahr.

Det var på biler som hadde stått parkert en stund, og der en celle av en eller annen grunn hadde selvutladet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olsleaf

Henger på min opplevelse her. Bilen har stått i et halvt år nå. Har bare ladet den nå og da. Skulle kjøre noen kortere turer, merket at spenning gikk fort under 100. Tenkte ikke på det da, men i helgen tok jeg en service lading og vann fylling, det gikk på nesten 10 liter. Og spenningen jevnet seg ut litt. Så man må altså passe på når bilen blir stående lenge, ser ut til at cellene lader seg ut litt
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Lynet

Skal man parkere en Think Classic lenge må man tømme NiCd batteriet så mye som mulig, helst ned til 0%. Sett deretter på en lader på 12V-batteriet slik at det holdes toppladet.

Skal man ødelegge et godt brukt NiCd lad det opp og la det stå noen uker. Det vil da skje en krystallisering i cellene. Det kan se ut som krystallene brytes ned hvis batteriet står fullstendig utladet noen måneder.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Sitat fra: Lynet på mandag 12. august 2013, klokken 20:39
Skal man parkere en Think Classic lenge må man tømme NiCd batteriet så mye som mulig, helst ned til 0%. Sett deretter på en lader på 12V-batteriet slik at det holdes toppladet.

Du kom meg i forkjøpet. Det samme gjelder PSA (de har samme batterier).
Hvis jeg skal ha en bil "i opplag" mere enn en måned så tømmer jeg batteriene helt 100% med en gammel 2000W vifteovn (gir ca 4A og synkende) og så kortslutter jeg pakken. 12V lader jeg jevnlig med en Ctek-lader.
Utfordringen med dette er at du må ha en 120-150v strømforsyning (=3*48v switchmode power) for å få opp igjen spenning/SOC såpass at bilens lader kan ta over.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Jeg drar ut strømmen, men ikke spenningen. D.v.s at jeg kjører C1 utlading til 0,9V/celle, og så tetter jeg vannfyllestussene med sammenrullbare hørselsvern for å begrense tilførselen av Co2 holdig luft.

Gode blokker vil da hvile på ca 6,00-6,05V, mens litt mer tvilsomme blokker hviler på 6,3+ V. Etter lang langring vil enkelte blokker synke under 6V, noe som antyder selvutlading, og at en bør være litt obs på denne blokken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yagi

Noen som vet om det er noen i Osloområdet som kan assistere med montering av batteriovervåking i en Think Classic?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

elektrolux

#10
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA