Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SUDDEN DEATH

Startet av frskby, mandag 30. september 2013, klokken 12:06

« forrige - neste »

Lille Lance

Sitat fra: mgarm på onsdag 25. september 2013, klokken 15:59
eclipse:
Så flott. Har egentlig ikke angst, men en 10A 1 fase sikring er litt lite så noe må jeg gjøre. Hva trengs for 16A 1 fase. Kan den benytte vanlig stikkontakt eller må det installeres egen kontakt? Selvsagt må sikringen byttes :-)

For 16A kurs må du ha ledningstverrsnitt på 2,5mm2. Siden du har 10A idag, så ligger det sikkert en 1,5mm2 kabel der. den må byttes ut med en 2,5mm2. Stikkontakten kan gjenbrukes. Har du skjult opplegg? Hvis JA, så er det enkelt, da er det bare å trekke inn nye ledninger. Åpent anlegg kan bli litt mer arbeid.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Griffel

Sitat fra: Lille Lance på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:02
Sitat fra: mgarm på onsdag 25. september 2013, klokken 15:59
eclipse:
Så flott. Har egentlig ikke angst, men en 10A 1 fase sikring er litt lite så noe må jeg gjøre. Hva trengs for 16A 1 fase. Kan den benytte vanlig stikkontakt eller må det installeres egen kontakt? Selvsagt må sikringen byttes :-)

For 16A kurs må du ha ledningstverrsnitt på 2,5mm2. Siden du har 10A idag, så ligger det sikkert en 1,5mm2 kabel der. den må byttes ut med en 2,5mm2. Stikkontakten kan gjenbrukes. Har du skjult opplegg? Hvis JA, så er det enkelt, da er det bare å trekke inn nye ledninger. Åpent anlegg kan bli litt mer arbeid.
Gjenbrukes en vanlig stikkontakt er det 13A begrensning i kladden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nuvolari

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:16
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:02
Sitat fra: mgarm på onsdag 25. september 2013, klokken 15:59
eclipse:
Så flott. Har egentlig ikke angst, men en 10A 1 fase sikring er litt lite så noe må jeg gjøre. Hva trengs for 16A 1 fase. Kan den benytte vanlig stikkontakt eller må det installeres egen kontakt? Selvsagt må sikringen byttes :-)

For 16A kurs må du ha ledningstverrsnitt på 2,5mm2. Siden du har 10A idag, så ligger det sikkert en 1,5mm2 kabel der. den må byttes ut med en 2,5mm2. Stikkontakten kan gjenbrukes. Har du skjult opplegg? Hvis JA, så er det enkelt, da er det bare å trekke inn nye ledninger. Åpent anlegg kan bli litt mer arbeid.
Gjenbrukes en vanlig stikkontakt er det 13A begrensning i kladden.

...og det å oppdatere til en blå industrikontakt koster ikke mange hundrelappene. Anbefales!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Griffel

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:17
Sitat fra: Griffel på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:16
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:02
Sitat fra: mgarm på onsdag 25. september 2013, klokken 15:59
eclipse:
Så flott. Har egentlig ikke angst, men en 10A 1 fase sikring er litt lite så noe må jeg gjøre. Hva trengs for 16A 1 fase. Kan den benytte vanlig stikkontakt eller må det installeres egen kontakt? Selvsagt må sikringen byttes :-)z

For 16A kurs må du ha ledningstverrsnitt på 2,5mm2. Siden du har 10A idag, så ligger det sikkert en 1,5mm2 kabel der. den må byttes ut med en 2,5mm2. Stikkontakten kan gjenbrukes. Har du skjult opplegg? Hvis JA, så er det enkelt, da er det bare å trekke inn nye ledninger. Åpent anlegg kan bli litt mer arbeid.
Gjenbrukes en vanlig stikkontakt er det 13A begrensning i kladden.

...og det å oppdatere til en blå industrikontakt koster ikke mange hundrelappene. Anbefales!
Altså 32A blå 2pol + j for å stemme med Teslas blå adapter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lille Lance

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Griffel

Sitat fra: Lille Lance på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:25
Sitat fra: Griffel på torsdag 03. oktober 2013, klokken 10:16

Gjenbrukes en vanlig stikkontakt er det 13A begrensning i kladden.

Hva er kladden?  :)
Tesla kaller den  UMC. Standarden for AC lading kaller den ICCB In Cable Control Box. En felles betegnelse på kladder og ladestasjoner er EVSE Ev Sppply Equipment.
(Ofte feilaktig kalt for lader)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Lille Lance på torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:54
Sitat fra: Elektriske_Jan på onsdag 25. september 2013, klokken 14:46
Hadde akkurat elektrikker på besøk i dag, og nå er 32A 1-fas på plass i garasjen.

Ble også en fornuftig pris på det hele: 4.000,- inkl. alt.

32A (c32) Jordfeilautomat ble montert i sikringsskapet, og trekking av 15 meter 2x6 kabel ut i garasjen. De måtte bore igjenom mur i sokkeletasjen, men dette gikk smertefritt. Invendig kabling ble lagt i kanal (se bilder) og utvendig kabling ble lagt under panel på yttervegg og bort til garasjen. Dette synes jeg var en grei løsning og vi sparte gravearbeid. I garasjen ble det satt opp (forhåpentligvis riktig) støpsel for laderen til Tesla´n :)

Fortsatt lenge igjen til desember...

Flott informasjon. Så 6 kvadrat kabel er faktisk nok? Bra! trodde kanskje man måte opp i 10 kvadrat.

Om det holder med 6mm2 eller ikke kommer an på diverse variabler, bl.a forlegningsmåten (åpen, i rør, i isolert vegg, nedgravd osv.).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lille Lance

Jeg ligger an til 2 meter åpent anlegg ut fra sikringsskap + 10 meter nedgravd under plen + 6 meter åpent anlegg i garasjen ... Åpent anlegg kan også byttes ut med at kabel ligger i k-rør hvis det gjør at tverrsnittet kan holdes så lavt som mulig.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

xprez


Sitat fra: jahnarne på onsdag 25. september 2013, klokken 14:23
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. september 2013, klokken 14:09
De sender ikke til Norge. Eller utlandet generelt tror jeg...
Jeg har vært i kontakt med ZeroCarbonWorld og de er interessert til å shippe/selge til Norge. Er også mulighet for gruppekjøp om noen vil ta kommunikasjonen og ansvar for det. De trekker også fra britisk mva om man kan ta det "via" et norsk firma - dvs. har et norsk MVA-nummer.

Jeg har vurdert 400v 32A varianten deres med fast kabel. 600 pund er vel langt rimeligere enn alternativene som finnes?
Vedr frakt så har jeg en kollega i London som kan ta den med i en koffert, så den delen er dekket.

Men ser at produktene har stått out of stock i minst en måned nå, så vet ikke helt om der er mye aktivitet?
VIN: 24188 - Levering 18.03.2014 - Ålesund - Confirmed 14.09.13
S85 - Rød Multi,tech,luft,pano,park,lyd,SC,dobbel,19"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA