Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Starfox, fredag 10. mai 2013, klokken 09:02

« forrige - neste »

Starfox

Gleder meg utrolig til å hente den neste uke. Blir 3. NY bilen jeg har kjøpt i mitt liv men den eneste som jeg faktisk gleder meg som en unge til å hente.

Var frelst etter 10 minutters kjøring og med tanke på at jeg bare har 500m til nærmeste hurtiglader her jeg bor kommer det til å bli kraftig redusering i lommeboka.

Bosted Knarvik, lindås Kommune:

Normalt består kjøring av å levere 1 barn i barnehage 2 km hver vei.
En tur til Åsane Storsenter for små ærend og kansje en matbit. 14km hver vei.
Tur til Bestemor med barna 1,5 km hver vei.
Handle på butikken 1 km.
Til Bergen på kino med en kamerat eller samboer parkering gratis parkering/lading Bygarasjen 29km hver vei.

Ellers var førsteinnntrykket av bilen meget imøtekommende, den har alt vi trenger for å gjøre det vi må. Det var som å sette seg inn i hvilken som helst liten bil bare mye mere stillegående og om man skulle falle for fristelsen og bunne pedalen drar den jo meget bra, Dreiemomentet er på plass momentant og man føler som man kjører romskip.

Bagasjeplassen er jo mye bedre en på en Kia Picanto eller en Peugeot 208. Prismessig er den som så om man må skifte batteri etter noen år men alle vet jo hvor dyrt det er med registerreim og vannpumpe og den biten på bensin/diesel.

Gamle bilen var en 2000 mod WV golf automat som brukte 200kr i bensin hver gang vi brukte bilen. mye vedlikehold ble det også etterhvert.

Har tidligere hatt en Kia Picanto(2006) med 1.0l manuel. Den var billig og kjøre men veldig trang og gikk som en bøtte med drit,

Kjøpte egentlig litt bevist den modellen de selger nå pga, Japanske biler er jo kjent for å ha meget lite feil og mangler.

Gleder meg sykt til den er klar :D

Haavard

Gratulerer med ny bil :)

Sitat fra: Starfox på lørdag 27. april 2013, klokken 11:04Prismessig er den som så om man må skifte batteri etter noen år

Trur ikkje du trenger å vera redd for batteribytte :)

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 16. april 2013, klokken 09:36
Sikkert mange som har lest denne, men sikkert mange som ikke har lest den også så poster link.

Oppsummert virker det som om Norge, representert ved Rygge i tabellen, har på grunn av temperaturforholdene noe av verdens lengste forventede levetider for batteritypen som sitter i leaf. Forventet levetid på 16,7 år før batteriet er nede på 70% av ny kapasitet.

http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery_Capacity_Loss

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=post;quote=85860;topic=7640.0;last_msg=86377
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

Starfox

Er det lurt å ha med 25m 2, 5m2 skjøteledning, slepetau og et brett med ølbokser baki når jeg skal i grenseland på 100km turer?

Hvordan oppfører rekkevidden seg når man står i kø og alt går i sneglefart?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


shb

Fint med ny bil Starfox. Det er greit med hurtigladestasjonen i Knarvik. Litt trangt til 2 biler når fossil bilene parkerer inntil streken og murkanten på den andre siden. Ofte er det ferdigladede bil der. Men en kommer ikke inn på den ledige plassen pga det er for liten plass. Det er synd vi må betale fra sommeren.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Starfox

Vet du hvor mye vi må betale? Blir det et abonnement pr. Mnd. ?

shb

Nei. Var ikke bestemt. Tar ikke Nissan 2 kr/kWh? blir vel i den gaten. Så da blir det billigere hjemme. Blir kun brukt på langtur.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

leafer

Sitatlevetid på 16,7 år før batteriet er nede på 70% av ny kapasitet

leste i en annen tråd her at en kar hadde kjørt 40.000 km med sin leaf og SOC på 98,9%

Hvis 36000 km=1%, da tilsvarer 30% sinnsykt mange km (over 1 mill) Kan det være riktig??

BE

SOC viste samme prosent på fulladning når bilen var ny. Så etter 40 000 km var det tilsynelatende ingen reduksjon på hans batterier.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: leafer på torsdag 02. mai 2013, klokken 10:54
Sitatlevetid på 16,7 år før batteriet er nede på 70% av ny kapasitet

leste i en annen tråd her at en kar hadde kjørt 40.000 km med sin leaf og SOC på 98,9%

Hvis 36000 km=1%, da tilsvarer 30% sinnsykt mange km (over 1 mill) Kan det være riktig??

Vi har 23000km på år og den lader som regel til 99,2%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TimeBandit

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. mai 2013, klokken 11:43
Sitat fra: leafer på torsdag 02. mai 2013, klokken 10:54
Sitatlevetid på 16,7 år før batteriet er nede på 70% av ny kapasitet

leste i en annen tråd her at en kar hadde kjørt 40.000 km med sin leaf og SOC på 98,9%

Hvis 36000 km=1%, da tilsvarer 30% sinnsykt mange km (over 1 mill) Kan det være riktig??
Vi har 23000km på år og den lader som regel til 99,2%.
Hva viste SOC-meteret ditt når bilen/SOC-meteret var nytt ved tilsvarende temperatur ?
Jeg fikk vel min bil et par dager etter deg, og kan ikke merke noen reduksjon av kapasitet etter ~24000 km. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke er målbart, men jeg har ikke noe SOC-meter :)
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Starfox

Hvor kan man kjøpe SoC meter?
Er det mye blukk med installeringen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA