Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvekjøring av Model S

Startet av Bjoris, lørdag 04. mai 2013, klokken 16:40

« forrige - neste »

Bjoris

Fikk meg en litt ubehagelig overraskelse i helgen da jeg skulle av fergen på Halhjem. Vi hadde satt oss i bilen alle 4 med beltene på, jeg trykket bremsen, satte bilen i D (trodde jeg) og begynte å rulle nedover, det var lett nedoverbakke på fergen. Men ingenting skjer, bilen står i N og nekter å gå i D, tross gjentatte forsøk med gearspaken. Bilen er også veldig tung på rattet så den er liksom ikke på, men det står N i displayet, går det ann uten at bilen er i "ON"? Jeg kan jo ha glemt å starte bilen, men da skal jeg vel ikke kunne få av håndbrekket?

Innser at jeg muligens må ha trykket på "av og på" knappen da jeg innså at den ikke var på slik den skulle uten at jeg husker det helt nå... Går det ann å slå av en Leaf i fart?

Vi triller av fergen og ruller heldigvis litt inn på kaien så vi ikke blir stående på lemmen. Da vi stod i ro slo av og på bilen virket den som den skulle igjen og vi kjørte 170 km videre i går uten problem.

Vi var blant de siste på fergen så alle bilene kom seg av, men før vi var klare igjen så hadde bilene som skulle ombord begynt å kjøre og sperret oss fra å komme videre så der stod vi i venstre felt, som noen tullinger, i ELBIL til alle har kjørt ombord :P

Hva gikk galt? Jeg er jammen ikke sikkert fortsatt, har forsøkt å lese litt på nettet, men jeg lurer på om det som har skjedd var at jeg trykket bremsen, nappen bilen i D, men fikk den bare i N. Når jeg da har begynte å trille går det vel ikke ann å sette den fra N til D? Må bilen stå i ro når en gjør det?

Siden bilen var tung på rattet må det enten ha vært en feil eller så har jeg nok trykt på av og på knappen i den tro at jeg hadde glemt det, husker ikke helt alt hva jeg gjorde... Ble jo litt stressa av at vi ikke hadde fremdrift. Noen teorier? Hadde ikke noe forvarming på...

Går det forresten ann å programere bilen slik at den går direkte i ECO? Mulig jeg gjør feil, men når jeg skal skifte mellom D til Eco tar jeg den bare to ganger ut og bak... Gjør dette også i fart, er det riktig prosedyre? Det er jo litt irriterende at en må gjøre dette to ganger når en skal kjøre i ECO, f.eks når det blir litt stopp og rygging da går den jo i D igjen, men her er det godt mulig jeg gjør feil...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Strømbil

Bilen går i N om du starter den, og setter den i gear litt for tidlig. Har gjort dette selv en rekke ganger. Det er nok du som gjør noe galt, og ikke bilen. :)
Svart Nissan Leaf 2013.

Haavard

Høres ut som bremsen ikkje har vert skikkelig trykket inn når du trykket på start knappen, da går kun display, radio og lys på men du kan ikkje sette den i gir og rattet vil vera veldig tung å snu på.

Det går fint å sitte den i gir mens du ruller, eg kan iallefall trykke bilen i N mens eg kjører og så kan eg sitte den tilbake i D/Eco.
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

Øyvind.h

Når jeg skulle kjøre avgårde på fredag opplevde jeg noe lignende.
Alle display var på og det stod "N" i displayet for girvalg. Forsøkte å sette i R, men det ville den ikke.
Det lyste "PS" oppe til høyre på dashbordet, og noe var åpenbart ikke som det skulle. Tror det var en eller to andre gule lamper som lyste, men stoppet og startet bilen igjen så var alt på stell.

Forklaringen om at bremsen ikke var trykket skikkelig inn når jeg trykket på power-knappen høres absolutt plausibel ut.

Situasjonen min hadde ikke noe med tidsforsinkelsen mellom power og muligheten til å gjøre girvalg, for den grensen pusher jeg nesten hver gang jeg bruker Leafen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Ok, ja, det var jo slik at bilene foran oss begynte å kjøre så jeg var nok for rask med girspaken, greit å vite hva en gjør feil så vi lærer...

Dette med ECO, er det mulig å sett den direkte i ECO fra Park?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

cra

Sitat fra: bjoris på mandag 22. april 2013, klokken 14:50
Dette med ECO, er det mulig å sett den direkte i ECO fra Park?

Desverre ikke. Jeg skulle også ønske dette var noe man kunne gjøre i menyene, men "dobbelrykk" er nok det eneste som duger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA