Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil-fenomenet Lucid til Norge i mars?

Startet av elektrolux, mandag 30. januar 2023, klokken 13:30

« forrige - neste »

elektrolux

Siden vi nå starter opp med nye ark og tegnestifter tenkte jeg det kunne være en ide å samkjøre vokabularet vårt.

I en elbil har vi ett framdriftsbatteri kalt traksjonsbatteriet, og ofte et 12 volts batteri for tillegsutstyr så som lys, vindusviskere radio etc.  Forslår at vi refererer til dette som servicebatteriet.

Når det gjelder NiCd framdriftsbatteriet som brukes i PSA og Th!nk er dette satt sammen av 19-20 blokker som igjen består av 5 sammenkoblete Celler.

Hver celle har en nominel spenning på 1,2 volt, og dermed har vi 6 volts blokker i disse bilene.

Batteri er en betegnelse på en sammenkoblet rekke med en eller flere celler/blokker, og det blir derfor feil å si batteri i flertall.

Enig?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pilt

Så når ladelampene lyser, bilen går saktere og du svetter desto mer, så er det ingen grunn til å skru av verken radioen eller vindusviskerne for å spare strøm siden disse går på servicebatteriet? Eller vil dette batteriet stjele strøm fra de andre batteriene (oops, der sa jeg det i flertall... err.. cellene/blokkene... 8)) hvis det selv begynner å bli tomt?
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

elektrolux

Traksjonsbatteriet lader servicebatteriet kontinuerlig under kjøring, og automatisk ved parkering. (Ved parkert bil sjekkes spenningen på servicebatteriet hver 1/2t og lades ved behov)

Dermed vil 12V forbruk teoretisk gå ut over rekkevidden.

Når det er sagt så kan det være en ide å sette ting i perspektiv. Vi har ca. 12000 W/hr tilgjengelig på et fulladet traksjonsbatteri. Det betyr at du kan bruke 12000W i en time

En bilradio bruker ca. 50W, fullt lys ca. 250W, varmetråder ca 100W Webasto ca. 60W.

Med andre ord er det lite å hente på å spare på 12V forbruket.



Ingen av tallene er kontrollerte, men burde være noenlunde rette. Ved grove feil ønskes irettesettelse

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

http://www.rmsconsult.co.uk/berlingo/faults.htm
Dette er en samling av elbil problemer og SAFT info som kan være til nytte.
Ikke kjøp pre 2000 blokker!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Beklager, men om dere prøver å lese teksten er det på en form for dårlig italiensk engelsk men morsomt er det :D ;
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

EL CAR LØS

Den ble tidligvis oversatt fra internett fra italiensk til engelsk "The following common faults are directly translated from an Italian site", og siden author ikke kan tidligvis italiensk ble som "det ble :-)

Jeg har selfølgelig ikke noe problem med å forstår det, men syns også som deg det er morsomt på den måte den er skrevet.

Det er for det mest ting som jeg har vært borte i, men i 2003 var dette "hot" info og veldig etterlyst info, da vi begynte med salg av elbiler i Norge og teknisk info på den tiden var mangel vare :-)


elektrolux

Sitat fra: EL CAR LØS på torsdag 01. mars 2007, klokken 23:01

Det er for det mest ting som jeg har vært borte i



Vet du nøyaktig dato da SAFT fikk orden på batteriene sine. Har selv sett fullgode 1996 blokker som er kjørt 40000 km, og defekt 2004 blokk, så ikke alltid like lett å vite hva som er best.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Ved oppstart av produksjonen hos SAFT etter ferien i august '99 ble  lokket på batteriene sveiset litt for hardt, slik at vannkanalen ble blokkert.
Dette ble oppdaget i forbindelse med produksjonsstart hos Think, og rapportert til SAFT.
Hos Think ble batteriene boret opp, men hvordan dette ble løst hos PSA vet jeg ikke.
Dere som har PSA biler produsert høsten '99 bør kanskje kontrollere alle kjølenipplene.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

http://www.rmsconsult.co.uk/berlingo/files/RapportoSaft5-100.pdf
Dette er en rapport angående dårlige blokker montert i PSA biler. Seperatorer var svake og biler som ikke var kjørt regelmessig  ofte fikk batteri problemer.
Hilsen Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Jeg har  lest artikkel om igjen og det står ingenting om tørre celler som årsak til eksplosjoner og smelting av plast. Det bilde hvor bunnen av en gjennombrent blokk var bekymringsfull. Man skulle tro at brenning skjer i toppen av torre celler pga manglende kjøling. Det økte hyppighet av batteri problemmer for biler som ikke er regelmessig brukt kan kanskje skyldes dannelsen av asynkrone celler/ blokker som reversere og drikke mer vann enn andre. Jeg må slutte å tro på alt jeg leser!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

EL CAR LØS

Humm, dette var interessant informasjon, men ikke helt ukjent.

Jobber i olje bransje, undervannsutsttyr som Prosjekt/Kavlifikasjoningeniør i Qualification & Test Dpt. og vi har opplev at under en del tester har mye rart skjed med batteriene, vi har faktisk kvalifisert SAFT batteriene til undervannbrukt opptil 3 tusen meter dypt og styrer elektroniske komponenter og ventiler for gas og olje.

SAFT er ikke akkuratt et lett firma å ha kontakt med, og siden jeg ofte er i kontakt med dem, opplever jeg slikk dem for å være for store og prøver å gjøre som de vil, dem har mange sterke kundene over hele verden og derfor kan stille seg sterke på enkelte spørsmål, detter er både en blanding a dems kultur og firma måte å kjøre business på.

Men når det er sagt så er det slikk enkelte aktører her i Norge kjøre på, og da sikter jeg på Elbil bransje spesielt  >:(

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA