Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Merkelig rekkevidde-visning !

Startet av Dj_Devil, søndag 05. mai 2013, klokken 23:59

« forrige - neste »

Dj_Devil

Heisan dere..

Eg kjøpte meg en leaf den 12.04.13.
Har kjørt den siden.
Det første som slo meg den første dagen var hvor kjapt den bremser.
Litt trykk og den bremset veldig godt.
Men nå etter en ukes bruk så er det akkurat som at eg må trykke mer på bremsen nå enn når eg først kjøpte den.

Mine første tanker rundt det er vell kanskje eg som har vendt meg til bremsene?
Men er det noe i at leaf lærer å ikke bremse fult så hardt senere ved bruk?
Eller kan det også være at den har en "plutselig bremse så da bremser den mye hardere" funksjon?

Syns det er veldig spennende med ny bil (kommer fra en 2000 mod Renault megane) så
har eg bare kjøre erfaring fra enda eldre biler som eg vertfall må trykke hardt på for at den skal reagere.
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

RuneW

Jeg har litt samme følelsen, men synes det tok mye lenger tid for bremsene (eller hodet mitt) normaliserte seg.

Når jeg tenker meg om så har jeg egentlig ikke tenkt på at bremsene er blitt "dårligere" før etter første service som jeg hadde nå for noen uker siden. De har vel "smurt opp" bremsene tenker jeg...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Elvind

Jeg tipper at dette har med regenerering å gjøre. Vanligvis bremser leafen "med motoren" den første delen av vandringen med bremsepedalen, mens bremseklossene griper inn når du trykker pedalen lenger inn. Når batteriet er fulladet (som det sikkert var da du hentet bilen hos forhandler) regenereres det ikke strøm ved bremsing, fordi batteriet ikke har kapasitet til å ta imot denne strømmen. Det kan være ganske mye energi som regenereres på kort tid ved bremsing, slik at batteriet kunne ha blitt skadet ved regnerering når det er neste fullt. Tilsvarende lader bilen saktere de siste prosentene for å skåne batteriet når bilen er på lading.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

Dj_Devil

For min del var den ikke 100% ladet fra forhandler.. Den hadde en prikk igjen før den var 100% ladet. Eg var veldig snar med å hente bilen etter eg fikk sms'en om at den hadde fått skilt og var dermed klar til å hentes. Hehehe
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

cra

Det er andre ting enn bare ladestatus som ser ut til å spille inn (usikker på hvilke). Hvor mye regen du kan få ser du på kraftindikatoren i dashboardet. Du ser hvor mange "doble ringer" du har til venstre for nullpunktet. Bare ringer som er doble kan bidra til regen. Må du bremse "utenfor" de doble er det friksjon som gjelder.

På dette bildet ser du at det er max potensiale for regen:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på onsdag 24. april 2013, klokken 11:39
Det er andre ting enn bare ladestatus som ser ut til å spille inn (usikker på hvilke). Hvor mye regen du kan få ser du på kraftindikatoren i dashboardet. Du ser hvor mange "doble ringer" du har til venstre for nullpunktet. Bare ringer som er doble kan bidra til regen.

Hmmm, dette var nytt for meg. Nå skal jeg jammen se etter hvordan dette arter seg. Takk for info!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: RuneW på onsdag 24. april 2013, klokken 12:41
Sitat fra: cra på onsdag 24. april 2013, klokken 11:39
Det er andre ting enn bare ladestatus som ser ut til å spille inn (usikker på hvilke). Hvor mye regen du kan få ser du på kraftindikatoren i dashboardet. Du ser hvor mange "doble ringer" du har til venstre for nullpunktet. Bare ringer som er doble kan bidra til regen.
Hmmm, dette var nytt for meg. Nå skal jeg jammen se etter hvordan dette arter seg. Takk for info!

Lurer på om det kan være noe tilsvarende for hvor mye motorkraft man kan hente ut når batteriet begynner å bli tomt, men det har jeg ikke fått testa; er ikke spesielt plaget med at det er for lite rekkevidde på bilen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Dj_Devil

nei rekkevidde sliter eg ikke med eg heller. lader vær 3 dag. så, så lite kjører eg til vanlig. har aldri rørt under 50% igjen av batteriet enda. begynt å ha på varmeapparatet også en del bare for å bruke batteriet :P hehehe.
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

cra

Jeg kjører det jeg trenger å kjøre, og bruker varmeapparatet for det det er verdt. :)  Når bilen ikke er på veg mellom A og B benytter jeg meg av elbilens kanskje største fordel: "tanken" kan fylles mens bilen står stille, nesten uansett hvor du befinner deg. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Det er likt for motorkraft. Den kan bli redusert om f.eks. motor eller batteri blir for varmt. :)

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Blip

Når jeg "nødbremser" på Passaten, tar bremsene mye kraftigere enn ved normal bremsing. Tror det ofte kalles "bremseassistent".

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Kryten

Sitat fra: cra på onsdag 24. april 2013, klokken 13:01
Sitat fra: RuneW på onsdag 24. april 2013, klokken 12:41
Sitat fra: cra på onsdag 24. april 2013, klokken 11:39
Det er andre ting enn bare ladestatus som ser ut til å spille inn (usikker på hvilke). Hvor mye regen du kan få ser du på kraftindikatoren i dashboardet. Du ser hvor mange "doble ringer" du har til venstre for nullpunktet. Bare ringer som er doble kan bidra til regen.
Hmmm, dette var nytt for meg. Nå skal jeg jammen se etter hvordan dette arter seg. Takk for info!

Lurer på om det kan være noe tilsvarende for hvor mye motorkraft man kan hente ut når batteriet begynner å bli tomt, men det har jeg ikke fått testa; er ikke spesielt plaget med at det er for lite rekkevidde på bilen. :)

Når det gjelder regen så har jeg også sett dette med to ringer og hvordan det endrer seg etter fart og hvor lenge en kjører fort

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA