Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvekjøring av Opel Ampera

Startet av bkv, lørdag 20. april 2013, klokken 07:41

« forrige - neste »

bkv

Var  "ute å kjøre" i kveld. 4,5 km hjemmefra forsvant den siste streken og estimatet for gjenværende rekkevidde. Litt senere - 3,9 km hjemmefra - dukket skilpadda opp. Likevel nådde jeg hjem, det på tross av at de siste 1,8 km er temmelig bratte motbakker. Jeg klarte å kreke meg opp.
Mitsubishi i-Miev 2012.

tomrh

Stemmer bra med det "Bybil entusiast" opplevde da han kjørte C-Zero'n sin helt tom: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6514.0.html
Du hadde enda minst en kilometer å gå på. :)

Blir avslappet av slike rapporter, nå hender det at jeg med bare 1-2 streker igjen likevel drar og handler på lokalbutikken 3,5 km unna og fyrer opp med max varme. Da blir det som oftest kaldluft og skilpadde før jeg kommer hjem, men opplever å ha full kontroll.

Men er det noen som har kjørt nesten helt tom på skilpadde og ankommet hurtiglader? Hvor mange kWh har man klart å presse inn på batteriet fra hurtigladeren? Min rekord er 10,7 kWh.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bkv

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 09. april 2013, klokken 10:53
Stemmer bra med det "Bybil entusiast" opplevde da han kjørte C-Zero'n sin helt tom: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6514.0.html
Du hadde enda minst en kilometer å gå på. :)

Blir avslappet av slike rapporter, nå hender det at jeg med bare 1-2 streker igjen likevel drar og handler på lokalbutikken 3,5 km unna og fyrer opp med max varme. Da blir det som oftest kaldluft og skilpadde før jeg kommer hjem, men opplever å ha full kontroll.


jeg prøver egentlig å unngå slike dype utladninger. Har hørt at det sliter på batteriet.

Mitsubishi i-Miev 2012.

tomrh

#3
Sitat fra: bkv på tirsdag 09. april 2013, klokken 13:52
jeg prøver egentlig å unngå slike dype utladninger. Har hørt at det sliter på batteriet.
Tror dette er grunnløst. Ta en titt her, og gå til slide 8. Batteriet er testet med full oppladning til 4,1V/celle og dyp utlading til 2,75V/celle, og ved 25 grader klarer det 1500 sykluser før det degraderer til 81% (og enda fler når det er kaldere slik som i Norge). En batterispenning på 2,75V/celle er en skikkelig DYP utlading, batteriet er da vesentlig flatere enn skilpadda. En topplading på 4,1V er også mye høyere enn vi kan få til - det er noe f.eks. Leaf tilbyr, men på myimiev.com har jeg lest at i-MiEV's batteri bare lades opp til 3,955V. Hos battery university står det at for hver 0,1V lavere toppspenning så dobles antall sykluser. Så hvis 4,1V gir 1500 sykluser, så gir 4,0V 3000 sykluser, og 3,95V gir da hele 1500 * 23/2 = 4240 sykluser. Hver toppladning av i-MiEV gir typisk 100 km i kjørelengde, så totalt snakker vi om godt over 400.000 km før batteriet når 80% av opprinnelig. Da har nok i-MiEV'en allerede havnet på skrothaugen.

Med dette i bakhodet lader jeg "fullt" 16 streker og lader "dypt" ut til skilpadde etter behov uten å bekymre meg. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Det finnes imidlertid et meget enkelt grep for å øke batteriets levetid på trillingene, som ikke gir noen som helst begrensninger for kjøringen.

Om kvelden setter vel de fleste trillingeiere bilen sin på lading slik at den er fulladet neste morgen. Men hvis batteriet f.eks. er halvfullt kl. 21 på kvelden, og man lader på 10A, så er bilen fulladet ca. kl. 01. Når bilen skal brukes kl. 07 neste morgen, så står den 6 timer med fulladet batteri.

Det å redusere den tiden bilen står med fulladet batteri vil øke batteriets levetid. Et par tastetrykk på fjernkontrollen før man legger seg, og man kan utsette ladingen x antall timer. I eksemplet over utsetter man med 6 timer. Da blir batteriet akkurat fulladet idét man skal bruke bilen.

Men som sagt i forrige innlegg: "fulladet" er godt under 100% for en trilling, så det ligger allerede inne en god beskyttelsesmekanisme.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 11. april 2013, klokken 08:53
Det å redusere den tiden bilen står med fulladet batteri vil øke batteriets levetid. Et par tastetrykk på fjernkontrollen før man legger seg, og man kan utsette ladingen x antall timer. I eksemplet over utsetter man med 6 timer. Da blir batteriet akkurat fulladet idét man skal bruke bilen.

Men som sagt i forrige innlegg: "fulladet" er godt under 100% for en trilling, så det ligger allerede inne en god beskyttelsesmekanisme.

Vinterstid kan det være en fordel uansett å få lading til å avslutte rett før du skal dra. Batteriet vil da nemlig være varmet noe opp av ladingen, noe som gir høyere kapasitet og mindre spenningstap.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edyrli

Det kan se ut som du hadde klart noen km til. BilNorge kom 11km etter at den viste tom.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39029
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA