Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dinside.no tester nye Nissan Leaf

Startet av Øyvind.h, fredag 12. april 2013, klokken 09:25

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Frei

Hyggelig å se at norske priser også er kommet!

Nissan Leaf: Priser
Frakt og levering kommer i tillegg
Visia 220.000 kr
Acenta 242.000 kr
Tekna 265.000 kr

Jeg synes slett ikke det er så ille - jeg hadde fryktet noe høyere priser, særlig på Tekna varianten.

jkirkebo

Sitat fra: Frei på fredag 12. april 2013, klokken 10:17
Hyggelig å se at norske priser også er kommet!

Nissan Leaf: Priser
Frakt og levering kommer i tillegg
Visia 220.000 kr
Acenta 242.000 kr
Tekna 265.000 kr

Jeg synes slett ikke det er så ille - jeg hadde fryktet noe høyere priser, særlig på Tekna varianten.

Da er du mer fornøyd enn meg. Poenget med å produsere i Sunderland var jo at produksjonskostnaden skulle synke med minst 1/3. Da synes jeg IKKE det er bra at ny modell koster mer enn utgående (tar da og sammenligner Acenta med dagens). Prisene er i overkant av 20.000 for høye etter min mening, skulle være 199k, 219k og 245k eller deromkring.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Frei

Jeg kan aldri se for meg at det er billigere å produsere en bil i Europa enn i Asia, uten å ha noe som helst innsikt annet enn gjetning, med tanke på lønnskostnader.

Jeg hadde blitt meget positivt overrasket om prisene ville fått enda et fall, med tanke på at det ikke er lenge siden siste prisfall.

Jeg er ikke veldig positivt overrasket over prisene som er sluppet, men hadde fryktet verre.. Tro hva prisene blir hvis man vil hente en sånn ute i Europa?

jkirkebo

Sitat fra: Frei på fredag 12. april 2013, klokken 11:22
Jeg kan aldri se for meg at det er billigere å produsere en bil i Europa enn i Asia, uten å ha noe som helst innsikt annet enn gjetning, med tanke på lønnskostnader.

Jeg er ikke veldig positivt overrasket over prisene som er sluppet, men hadde fryktet verre.. Tro hva prisene blir hvis man vil hente en sånn ute i Europa?

Prisfallet skulle skyldes at yen-kursen for tiden er særdeles lite gunstig for eksportprodukter.

Hvis du henter en S-modell i USA får du den for 165k ny ($28,800). Med vrakpant og slikt betyr det at Nissan kunne lagt på ca. 18-19% og fortsatt holdt seg under 200k. Nå har de i steden lagt på 1/3 på prisen, noe jeg mener er alt for mye.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

leafster

I det minste så "tjente" du +/-20 000 på bruktprisen på din egen Leaf :)

Gizmo

Andre enn meg som merket at prøvekjøringen til dinside.no kun resulterte i (nesten) 2 avsnitt i artikkelen? Resten av teksten var jo utklipp fra pressepakken og en konklusjon...

Ser fram til en ordentlig test når journalistene får prøve bilen ordentlig. Så får jeg kanskje svar på om ryggekameraet er forbedret med rense-funksjon
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Gizmo på fredag 12. april 2013, klokken 13:54
Andre enn meg som merket at prøvekjøringen til dinside.no kun resulterte i (nesten) 2 avsnitt i artikkelen? Resten av teksten var jo utklipp fra pressepakken og en konklusjon...

Ser fram til en ordentlig test når journalistene får prøve bilen ordentlig. Så får jeg kanskje svar på om ryggekameraet er forbedret med rense-funksjon

For ikke å snakke om litt mer info om opsjonene. Around-View Monitor er jo fint, men har biler uten dette vanlig ryggekamera? Eller ingenting? Er det mulig å få AVM uten dystert, sort interiør eller den Bose-dingsen som ødelegger bagasjeplassen? Osv.

Det er rimelig klart ut i fra bildene at jeg ikke hadde kjøpt Tekna-utgaven i dag ihvertfall, om det der er eneste interiøret. Kjipt om man da går glipp av f.eks ryggekamera i samme slengen...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

spunkmeyer


Skuffende priser, minst 20.000 for høyt.   Typisk norsk...

Leaf_entusiast

DN sin test virker ganske grundig.

http://www.dn.no/dnBil/article2594196.ece

De er nok litt tvilende til de 100 forbedringene. Egentlig er det vel skuffende få forbedringer? Det viktigste er vel egentlig flere utstyrspakker, bedre bagasjerom og noe mer effektivt varmeapparat?

Øyvind.h

Synes kanskje kommentarer som "for de som ikke har råd til Tesla" og "blir som å kjøpe en bil med 6 liters bensintank" er unødvendig å legge inn i en seriøs artikkel. Når er ikke nødvendigvis noen av påstandene feil, men de er typisk noe en elbil-skeptiker uten praktisk erfaring kan finne på å si (evt. en som har en egen agenda).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: jkirkebo
Da er du mer fornøyd enn meg. Poenget med å produsere i Sunderland var jo at produksjonskostnaden skulle synke med minst 1/3. Da synes jeg IKKE det er bra at ny modell koster mer enn utgående (tar da og sammenligner Acenta med dagens). Prisene er i overkant av 20.000 for høye etter min mening, skulle være 199k, 219k og 245k eller deromkring.
Nå har vekslingskursen JPY til NOK endret seg fra 7.68 til 5.75 siden juli 2012 så mye av valutafordelen med å flytte produksjonen fra Japan har blitt spist opp av dette.

FLEA

Nissan LEAF Tekna pris i UK £30.490. Dette er pris uten statstøtte på £5000 og tilsvarer i dag 267.000,-.
MEN, det er inkludert VAT på 20%. Tar vi denne bort er den reelle prisen i UK £25.408 / 223.000,-.
I artikkelen fra DN er den norske prisen på Tekna 273.820,-.

Så kan dere spørre dere hvorfor UK/US driver med skattelette og statlige tilskudd til elbil KUNDENE.
Kan det være fordi at dersom man gir avgiftslette eller momsfritak så havner fordelen kunden skulle hatt i lomma på importør/forhandler?

Balrog

Kanskje direkte støtte hadde vært mer effektivt for å unngå Nissans melking av det norske avgiftsfritaket. De særnorske overprisene er kun gode nyheter for parallellimportører og de som allerede har kjøpt Leaf.

Jeg tror ikke effekten av avgiftsfritaket (=normale lave priser) slår ut før Nissan får 3-4konkurrenter (VW, mb, BMW) i 2014. Dessverre, men dette er den kapitalistiske grådighetens sanne ansikt. "selg så dyrt som mulig".

Nissans mål er ikke å selge flest mulig biler, heller ikke å være best eller billigst, men å tjene mest mulig penger.

Det er imidlertid STORE rom for pruting på nye "norske" Leaf framover.

Men bilen er jo bra og skulle toppet salgslistene med riktig prising.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Arha

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. april 2013, klokken 19:29
Synes kanskje kommentarer som "for de som ikke har råd til Tesla" og "blir som å kjøpe en bil med 6 liters bensintank" er unødvendig å legge inn i en seriøs artikkel. Når er ikke nødvendigvis noen av påstandene feil, men de er typisk noe en elbil-skeptiker uten praktisk erfaring kan finne på å si (evt. en som har en egen agenda).

Får man bensinbiler som fyller tanken når den står parkert også?  ;)

Flere underlige kommentarer:
Design: Ikke spesielt pent. 2
Ytelser: Som elbilist er ikke ytelsene så viktige, man blir mer opptatt av hvor langt man kjører, enn hvor fort det går. 4
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA