Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El-kit fra Golden Motor - noen erfaringer?

Startet av Lokführer, søndag 16. juni 2013, klokken 15:28

« forrige - neste »

Lokführer

Sett at el-biler forblir mva og avgiftsfrie i tiden fremover, hvordan vil dette påvirke verdien av TMS ved videresalg i forhold til en lik priset BMW/Audi?
Er det avgiftene som gir biler høyt verditap?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Cirion

Sitat fra: Lokführer på lørdag 01. juni 2013, klokken 07:30Er det avgiftene som gir biler høyt verditap?
Det er ikke avgiftene som gir biler høyt verditap i %, men i NOK er saken en annen. På grunn av at avgiftene er så latterlig høye, blir tapet i NOK ekstremt i forhold til utenlandske biler.

Sitat fra: Lokführer på lørdag 01. juni 2013, klokken 07:30Sett at el-biler forblir mva og avgiftsfrie i tiden fremover, hvordan vil dette påvirke verdien av TMS ved videresalg i forhold til en lik priset BMW/Audi?
Forutsetningen sier ingenting om hva BMW/Audi gjør med SC stasjonene... Kommer de til å tilby gratis lading gjennom hele Europa? Jeg tror ikke det lar seg gjøre med bilene som står på tegnebordet i dag. Ikke støtter de SC fra Tesla, og de har heller ikke rekkevidde til å komme seg fra stasjon til stasjon.

Bruksverdien på en TMS kan da faktisk overstige en BMW/Audi som ruller ut av fabrikken.

Slik som ting ser ut for meg nå, har TMS vesentlig høyere bruksverdi enn sine konkurrenter. Ikke nok med overlegen rekkevidde, men snart har de også "uendelig" rekkevidde i sine markeder gratis for alltid...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

#2
Avgiftene du har betalt på en fossilbil avskrives over tid, noe du ser på tollreglene hvor du må betale mindre og mindre avgifter jo eldre bilen er. Model S derimot betaler du ingen avgifter på, så import blir ikke lønnsomt på samme måten.
Dette taler for sterkere bruktpriser enn tilsvarende fossil (eks 530D etc)

Etterspørselen er høy og ventetiden lang, noe som også taler for høye bruktpriser en god stund.

Og sist, men ikke minst: hvem i alle dager vil ha en A6, 5-serie eller E-klasse etter å ha kjørt Model S en stund? Svaret er svært få (bortsett fra de som er totalt likegyldig til hva de kjører, kjøreglede etc.)

Det eneste som taler for at bruktprisene skal rase er rask utvikling på batterifronten, eller om det viser seg at batteriene faller svært raskt i kapasitet.  Fjerning av incentiver som kollektivfelt og gratis parkering tror jeg har minimal påvirkning for en bil som Model S (trilling derimot....). Det samme med årsavgift, mens bompenger nok vil påvirke noe om de skulle innføres fullt ut (noe jeg aldri tror vil skje.)

Om jeg skulle valgt ville jeg tatt en Model S over 5-serie om verditapet hadde vært avgjørende faktor. Fossilbiler hører fortiden til :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA