Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S ruster... Hvor lang (aluminiums)korrosjonsgaranti har vi på bilen ?

Startet av janmb, tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:22

« forrige - neste »

turbolurbo

2019 TM3P

ebbrey

Sitat fra: turbolurbo på mandag 10. mars 2014, klokken 22:52
Dette er vel helt på sin plass :D


Har alltid med slike på tur ;D

Haha.

Men det er skrekken det å møte en sliten famile med gi-faen-i-andre holdning ved siden av deg på strømstadferga. Kan ikke si jeg gleder meg til dette når ferien starter. Har tenkt å reise med båt noen ganger til sommeren. Tenkte prøve å komme såpass sent at jeg kan stå bakerst. Eventuellt spørre pent om jeg kan komme sist på. Også blir det å hive ut kjerringa i fart som fender mens bilen ved siden av parkerer.

Høre med colorline om du kan opprette egne "bulkefrie" biletter for nervevrak? :P
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

RoadRunner

Jeg tar mye ferge på nordvestlandet. Følgende tips:

1) Nabobiler: Fungerer fint å stå i køa når man kommer, men når man skal ombord så kjører man ut av køa en stund og deretter inn i køa når majoriteten av bilene er ombord, eller aller helst som siste bil og få mulighet til å lage litt rom rundt bilen.

2) En annen ting å tenke på når man tar ferge er sjøsprøyt. Det er oftest mindre jo lenger bak man kommer (dette er litt avhengig av været og fergeruta). Igjen, fordel å kjøre ombord sist og kunne velge plassering hvis det er lite biler ombord. Under slike forhold er jeg aldri først ombord.

3) Glatt dekk. Ligger det snø på dekket og det er mye sjø, kan bilene flytte på seg. Da er det en fordel å stå inn mot midten av dekket/midt på ferga, der er det minst bevegelse. Under slike forhold er det ofte lite reisende (tidlig/sent på dagen, mannskapet har ikke spylt av snøen) og man kan derfor velge litt hvor man ender opp. Se bildet under hvor det står en person og "holder fast" bilen sin fremme på ferga. Legg også merke til sporene ved BMW'n i nedre venstre hjørne, den flyttet seg enda mer senere..

4) Høy/Lav ferjelem. Typisk skjer dette når det er stormflo og været i utgangspunktet er dårlig.. Det kan være sjøskvett i området der du kjører inn på lemmen - følg med og planlegg når du passerer over til lemmen. Overgangen mellom lemmen og ferga er skarp. Sett TMS på høy hvis du har mulighet, kjør sakte og i tillegg vinkle bilen 45 grader på ferga når du kjører over kanten for å få best mulig høyde under bilen. Se bildet under, nede til venstre er det sjøskvett - han som parkerte der tenkte ikke over det da han parkerte.

Edit: trengte bildene også :-):
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

eclipse

En kamp du nesten er dømt til å tape hvis du reiser ofte med en TMS. Du kan selvsagt unngå å kjøre inn i trange luker (mellom rekker som gjør at du ikke får døren opp). Men du har ingen kontroll over hva andre gjør når de kommer inn ved siden av din bil.

Hvis mulig så ser jeg det litt an hvis jeg kjører inn mellom bilrekkene og parkerer nærmest den bilen der sjåføren er alene. Jeg pleier og å bli sittende en stund i bilen hvis jeg er i tvil om nabobilen. På fergen over Boknafjorden kjører jeg alltid ned på nederste dekk (det bestemmer du ut fra hvilken rekke du stiller deg opp i) og når jeg kommer ned på dekket kjører jeg i filen inn mot midten slik at jeg får støttene i dekket til venstre for meg. Jeg legger meg tett mot disse, da får jeg god plass mot bilen på høyre side av meg. Prisen jeg må betale er at jeg kommer sent av fergen.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA