Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning 101

Startet av gbzdoc, torsdag 14. mars 2013, klokken 01:16

« forrige - neste »

gbzdoc

Snublet over en test av Fisker Karma og ble litt overrasket over at det stod at den hadde 1300 Nm dreimoment til sammen på de to elmotorene.

Sjekket derfor opp sidene deres, og jo da, de hevder 1300 Nm!
http://fiskerautomotive.no/files/fisker_karma_spesifikasjoner.pdf

Burde ikke den bilen da ha vært en rakett, fremfor å bare ha helt grei aks.?

Mistenker at motorene som er brukt KAN yte til sammen 1300 Nm, men at dette ikke er den faktiske ytelsen man får i kombinasjon med ytelsene på batteri og generator.

Dere som har peiling på slikt, hva tenker dere? Eller enda bedre, hva vet dere om saken? ;)

(Til sammenlikning har jo Tesla S Perf. 600 Nm dreimoment, og kjører fletta av Karma.)

Griffel

#1
Sitat fra: gbzdoc på mandag 25. februar 2013, klokken 16:58
Snublet over en test av Fisker Karma og ble litt overrasket over at det stod at den hadde 1300 Nm dreimoment til sammen på de to elmotorene.

Burde ikke den bilen da ha vært en rakett, fremfor å bare ha helt grei aks.?
Dette er jo helt avhengig av hvordan bilen er gearet gjennom evt gear, diefferensial og diameter på hjul. Spørsmålet tilslutt er hva som ender opp som "skyv".
Dereimoment i seg selv sier veldig lite, men de har vel valg å oppgi tallet forde det ser litt imponerende ut.
Effekt er alltid mer sammenlignbart.

Ulik gearing gir kan lett gi en motor med 600 Nm mer skyv en en med 1300 Nm.

Etter det jeg finner har Tesla P 310 kW motor og topfart 209 km/t  2100 kg
Fisher 300 kW toppfart 201 km/t 2400 kg

Dette betyr at Tesla motor snurrer ca dobbelt så raskt rundt som Fisker.
Nå har Fisker 22" dekk, og som vi har vist 19" kontra 21" koster det vekt og akselerasjon å gå fra 19" til 21" og da enda litt til for 22".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Så at Fiskebilen har 4:1 gir ratio, mens Tesla S har 9.73:1

Så da stemmer det jo at den motoren i Fiskebilen snurrer halvparten så fort ja.

Blir mye større forskjeller på elmotor kontra ICE tydelig vis på disse tallene siden elmotorene kan lages på så SVÆRT forskjellige måter, med helt forskjellige egenskaper... :-/

(Riktig nok kan også ICE motorer ha veldig forskjellig karakteristikk, men sjelden med så store avvik som dette.)

Men det er vel en grunn til at de ikke skriver noe om KW og HK i specen sin. ;-)

Ser det er litt forvirring rundt den faktiske ytelsen på denne fiskebilen også rundt om, selv innad på samme Wikipedia side. Men den gir visstnok maks ytelse kun i noen få sekunder i følge brukerne av bilen.

elektrolux

Det ryktes også om et stort energiforbruk, men så er jo bilen gigantisk også.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Men det er gjenbrukte materialer i interiøret da... Der må jo trekke opp? ;)

Hadde de bytta ut både prisen og vekten fra forbrenningsmptoren med mer batterier så kunne den kanskje blitt en hit i Norge likevel... :)

laumb

For å si det enkelt, gitt den samme pris som Model S, så tror jeg nok jeg hadde kjøpt den for lenge siden.
4 mil rekkevidde eller whatnot dekker 90% av kjøringen min - også er den griselekker!


Tapatalkin' from iTalatut...

jkirkebo

Sitat fra: laumb på onsdag 27. februar 2013, klokken 18:28
For å si det enkelt, gitt den samme pris som Model S, så tror jeg nok jeg hadde kjøpt den for lenge siden.
4 mil rekkevidde eller whatnot dekker 90% av kjøringen min - også er den griselekker!

Ja, hver sin smak ;)

Personlig synes jeg den er grisestygg og den har helt ubrukelig bagasjeromskapasitet for min del. Hadde dekket en svært liten del av behovet vårt, langt mindre enn Leafen gjør.

Hadde Model S sett ut som Karmaen og hatt like mye bagasjeplass hadde jeg aldri vurdert den overhodet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. februar 2013, klokken 18:49
Ja, hver sin smak ;)

Delvis enig. Bilen er lekker, men hvem trenger en fotomodell til daglig bruk.

Dette er en bil en må tenke seg om flere ganger før en parkerer, og med de ytre målene den har vil 4 mil neppe rekke til å finne en stor nok og trygg nok plass å sette den fra seg.

Uansett kunne jeg gjerne kjørt den rundt på leting etter en egnet parkeringsplass. Sikkert artige kjøreegenskaper. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA