Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av Johnsen, mandag 15. juli 2013, klokken 21:37

« forrige - neste »

Johnsen

Jeg har lastet ned appen "lade nå!"  8)
Ser der at i trondheim er det mange med 16amp, mitt spørsmål er
Hvor mye raskere går lading med 16amp ladekabel kontra 10amp?
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

jkirkebo

#1
Sitat fra: Johnsen på lørdag 29. juni 2013, klokken 07:14
Jeg har lastet ned appen "lade nå!"  8)
Ser der at i trondheim er det mange med 16amp, mitt spørsmål er
Hvor mye raskere går lading med 16amp ladekabel kontra 10amp?

Det kommer an på hvilken elbil vi snakker om. Leaf lader 60% raskere på 16A om du har en 16A kabel. Trilling ligger vel på ca. 30-40% raskere tror jeg, pga. mindre lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnsen

Har leaf ja. Det er relatift stor økning det da.
Da skal jeg prøve og anskaffe en til en fornuftig pris.
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

elektrolux

Bare pass på at 16 A konstant strømtrekk fra et shuko stikk som i tillegg er fysisk belastet med vekten av en kladd er oppskriften på brente kontakter.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Johnsen

Ja den er jeg klar over, men når bilen står på lading og jeg tar ut kontakten fra bilen, vil ikke det også skade kontakten i bilen pga overslag? Eller går det greit?
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

jkirkebo

Sitat fra: Johnsen på søndag 30. juni 2013, klokken 20:07
Ja den er jeg klar over, men når bilen står på lading og jeg tar ut kontakten fra bilen, vil ikke det også skade kontakten i bilen pga overslag? Eller går det greit?

Ladingen stopper i det øyeblikket du trykker ned knappen på J1772-pluggen. Så det vil ikke være noe strømtrekk når du trekker ut kontakten.

Det er forøvrig doble sikkerhetssystemer på J1772-standarden. Om knappen skulle feile mhp. å stoppe lading så er pinnene til styresignalene kortere enn pinnene til strømtilførselen. Om du trekker ut en plugg det går strøm i vil styresignalene derfor bli brutt først og dermed stopper strømtrekket før strømpinnene brytes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA